Operátoři: zlaté časy skončily, začal boj o zákazníka

Operátoři: zlaté časy skončily, začal boj o zákazníka

Oskar ohlásil svoje pololetní výsledky a s nimi i počet zákazníků za první pololetí - je tedy možné udělat sumář, kolik je mobilních uživatelů a jakým tempem jejich počet roste. Čísla jsou to velmi zajímavá.

Nejprve surová čísla: Eurotel měl na konci prvního pololetí tohoto roku 3 566 857 zákazníků, T-Mobile 3 149 714 a Oskar 1 071 300. Abyste měli představu, podívejte se do grafu, jak rostl počet zákazníků všech našich operátorů od začátku roku 2001. Křivky jsou poměrně vyrovnané, absolutně vzrostl nejvíce Eurotel, relativně Oskar.

Na následujícím grafu vidíte, kolik zákazníků získal ten který operátor za daná čtvrtletí. Nejvíce je patrný růst na konci loňského roku ve čtvrtém kvartálu, za který mohou Vánoce. T-Mobile a Eurotel získali prakticky stejný počet dušiček, Oskar pak polovinu. V grafu je perfektně vidět, že první i druhé čtvrtletí tohoto roku už bylo slabší než stejné období loňského roku. Stejně tak je patrný prudký pokles ve druhém čtvrtletí oproti prvnímu.

Tento graf ukazuje procentuální nárůst zákazníků operátorů za dané čtvrtletí. Protože absolutní počty rostou, je jasné, že relativní budou klesat. Nejvýraznější je pokles Oskara, který začínal s nejmenším počtem zákazníků.

Ačkoliv se na první pohled zdá, že se na tomto grafu nic nemění, jsou zde patrné drobné nuance - podíl jednotlivých operátorů na trhu se pomalu měnít ve prospěch Oskara; nejvíce klesá Eurotel. To je patrní zvlášť z dalšího grafu, kde vidíte změny jednotlivých podílů.

Poslední graf už jen ukazuje růst celkového počtu zákazníků v Česku. Je patrný jasný trend snižování přírůstků, který je dán zahlcením trhu.

Z grafů vyplývá jediné: český mobilní trh je nasycen a dosahuje téměř 80procentní penetrace; samozřejmě že udáváná čísla nejsou zákazníci, ale počty aktivních karet SIM. Pravý počet zákazníků se jen velmi těžko odhadnout. Na každý pád už na trhu není tolik místa pro nové aktivace, kdo mobil potřeboval nebo chtěl, ten jej už má. Ze signálů, které máme, víme, že operátoři tímto stavem nejsou překvapeni a očekávali jej. Proto se všichni začínají orientovat na stávající zákazníky, které je potřeba nejen udržet, ale hlavně z nich dostat maximum - cílem je zvýšit ARPU, tedy výtěžnost z jednoho zákazníka. Ovečky jsou pochytány, nyní nastal čas stříhat vlnu.

Tip: stáhněte si grafy v Excelu i se zdrojovými daty.

Určitě si přečtěte

Články odjinud