Oskar převléká obchody a mění styl prodeje

Oskar nás pozval, abychom se zašli podívat do jeho nově otevřené pražské prodejny v centru Vinice. Ukázal nám nejen nový vzhled obchodu, ale představil také zcela novou koncepci prodeje a práce se zákazníky.

Musím říct, že jsem se v novém Oskarově obchodě ani chvilku nenudila. Než jsem prozkoumala všechny barevné boxíky, šuplíky, tlačítka a jiná udělátka, pochopila jsem, co myslí Oskar tím, že chce, abyste do jeho nových obchodů chodili prostě jen tak na návštěvu, aniž byste něco potřebovali.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Na duhový kruh si můžete sednout a vyzkoušet plně funkční telefony. Lze z nich také posílat MMS nebo wapovat

Chceme prodávat jinak

Oskar už dřív propagoval osobní přístup k zákazníkům, který nyní ještě rozvinul. U svých obchodů nezměnil jen exteriér a interiér, ale i způsob jednání a komunikace s návštěvníkem prodejny. Především zrušil tradiční způsob pultového prodeje, kdy je zákazník na jedné straně pomyslné bariéry a obsluha na straně druhé. Nové uspořádání obslužných zón staví zákazníka i prodavače vedle sebe, a tak mohou lépe nahlížet třeba na obrazovku a pohodlněji a snad i vstřícněji komunikovat.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Obslužné zóny nemají žádný prostor před a za pultem, zákazník sleduje monitor společně s prodavačem. Pokud chce, může pracovat s počítačem sám, prodavač mu bude pouze pomáhat

V prodejně může být zábava

Úpravě obchodů předcházelo několikaměsíční podrobné zkoumání chování lidí v prodejnách. Na základě toho provedli designéři několik úprav, aby odstranili nedostatky, které lidem v obchodech nejvíce vadí.

Fronty – hned u vchodu si můžete vzít z automatu lístek s pořadovým písmenem a než na vás přijde řada, můžete se volně pohybovat po prodejně, zkoušet telefony nebo třeba wapovat.

Bolí mě nohy – v prodejně je několik míst k sezení, kde si můžete třeba číst časopis Čilichili, hrát si s telefony, nebo jen tak poslouchat hudbu.

Nechci mluvit s prodavačem – integrovaná samoobslužná zóna nabízí rychlý přístup k internetové a hlasové samoobsluze, kde si můžete potřebné věci vyřídit v klidu sami. Dají se tam také prohlížet internetové stránky nebo se lze pomocí telefonu spojit s operátorem.

Nechápu to – na velkých tabulích po obvodu prodejny je jednoduše v několika základních krocích vysvětleno, jak si vybrat tarif, jak si koupit telefon a jiné praktické informace. Prodavači jsou spíše jen průvodci, vše vám názorně ukážou a předvedou.

Co s dítětem – máte-li s sebou v obchodě ratolest, dostane červenou fixu a bude si kreslit po světelné stěně. Ale vzkaz tam samozřejmě může napsat kdokoli.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Na prosvětlenou stěnu můžete libovolně psát červenou fixou. V obchodě je velmi příjemné osvětlení, vypadá to tam trochu jako v kadeřnictví

Cílem změny prostředí v obchodech bylo, aby se zákazníci návštěvou prodejny nijak nestresovali a v klidu si vyřídili, co potřebují A ještě se u toho třeba i pobavili a samozřejmě přišli brzy znovu. Těžko říct, jak Oskar s novým způsobem prodeje uspěje. Lidé nejsou na podobné jednání zvyklí, v obchodech se chovají spíše nepřátelsky a stydí se cokoli pořádně prohlédnout, osahat a vyzkoušet – ale právě to chce operátor změnit.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Nestůjte ve frontě. Automat u vchodu vám vydá lístek s písmenem a na obrazovce pak uvidíte, až na vás přijde řada

S představením nové tváře prodejen samozřejmě souvisí i budování značky. Téměř každý dnes ví, jak vypadá image Oskara, každý si ho spojuje minimálně s vtipnými reklamami a červenou barvou. Toho chce operátor využít a dál ukazovat, jaký vlastně je a hlavně čím se liší od ostatních.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Na stěnách prodejny je umístěna celková nabídka mobilních telefonů. Na vodorovných pultech pak aktuální nabídka nejžádanějších modelů. Další telefony jsou k prohlédnutí ve skleněných kostkách

Londýnský styl

Design nových prodejen vytvářela londýnská společnost Enterprise IG, která patří mezi špičku v oblasti designu obchodních míst. Použité materiály, zrcadla, skleněné tabule, plazmové obrazovky nebo bodové osvětlení působí skutečně nadčasovým dojmem. Stále dominuje červená barva, ale objevuje se třeba i nový prvek – duhový kruh.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Další telefony ve vitrínách. Velkou prosklenou výlohou je dobře vidět celý interiér, lépe už návštěvníky nalákat nelze

V současné době Oskar přeměnil svoji prodejnu v Brně v Carrefouru v Králově Poli, druhý obchod v novém stylu najdete v Karlových Varech a třetí od včerejška v Praze na Vinohradské ulici v Oskarově centru Vinice. Do konce roku plánuje převléknout další čtyři obchody. Zbytek prodejen by měl být upraven do začátku roku 2006.

Tip: víte, že Oskar před několika dny koupil síť prodejen Phone House?

Klepněte pro větší obrázek
Samoobslužná zóna připomíná telefonní budku. Můžete si v ní pohodlně sednout a vyzkoušet Oskarovu samoobsluhu nabo navštívit internetové stránky. Je tam také telefon, se kterým se dovoláte přímo na operátora


Oficiální tisková zpráva k nové úpravě obchodů

V Praze 20. října 2004 – Oskar, nejrychleji rostoucí český mobilní operátor, dnes představil zcela nový koncept svých prodejen, který přinese zákazníkům zcela novou a unikátní nákupní zkušenost odrážející jejich současné potřeby a také aktuální světové trendy v oblasti prodeje.

„Během uplynulých čtyřech let získal Oskar více než 1,6 milionu zákazníků,“ říká Karla Stephens, generální ředitelka Oskara. „S jejich přibývajícím počtem jsme rostli i my. Dostali jsme se do fáze, kdy chceme našim zákazníkům nabídnout mnohem osobnější a sofistikovanější úroveň obsluhy. Rádi bychom, aby vnímali, že nové prostředí prodejen bylo připraveno přímo pro ně, aby každou jejich návštěvu prožívali všemi smysly a cítili přitom respekt a inspiraci."

Nový design prodejen není zdaleka jen o změně interiéru a exteriérů viditelné na první pohled. Novým uspořádáním klíčových elementů v obchodě se výrazně mění přístup operátora v obsluze a prodeji zákazníků. Nová funkčnost prodejen vychází z rozsáhlých výzkumů zákaznického chování a vyhodnocování jejich potřeb.

„Nové prodejny nabízí zcela novou zákaznickou zkušenost, která přesně vystihuje podstatu Oskarovy značky. Koncept bourá všechny zaběhlé konvence v dosavadním pojetí prodeje v telekomunikacích a stane se nejen záviděnihodným pro přímé konkurenty, ale bude se o něm mluvit v maloobchodě jako takovém,“ říká Steve Haggarty, kreativní ředitel společnosti Enterprise IG z Londýna, která vytvářela design nových prodejen a patří mezi světové špičky v oblasti designu obchodních míst.

Specifické změny ve funkčnosti Oskarových prodejen a nové elementy prodejny zahrnují především:

  • zrušení tradičního “pultového” prodeje,
  • umístění plně funkčních mobilních telefonů k osobnímu testování,
  • odstranění čekání ve frontách umožňující zákazníkům pohyb po obchodě, než budou obslouženi,
  • integrovaná samoobslužná zóna nabízející rychlý přístup k internetové a hlasové samoobsluze,
  • nové modernější osvětlení, použité textilie a textury.

„Spolu s novým designem jsme výrazně zjednodušili celý nákupní proces, který se nyní sestává pouze ze tří základních kroků. Díky naším novým obslužným zónám se z našich prodejců stávají partneři zákazníků při výběru našich služeb a telefonů,“ dodává Karla Stephens. „Veškerá naše snaha vede k tomu, aby se zákazníci při návštěvě našeho obchodu nijak nestresovali a opravdu si ji užili.“

V první fázi bude do konce letošního roku otevřeno celkem 7 obchodů s novým designem. Zbytek Oskarových obchodů bude dokončen do začátku roku 2006.

Diskuze (41) Další článek: Oskar na infolince vypráví vtipy

Témata článku: , , Styl, Převlek, Oskar, Kadeřnictví, Obchod, Konvence, Prodej, Základní krok, Pře, Pro +, Tradiční způsob,