Je rok 2012 a v čerstvě vydané tiskové zprávě Vodafonu se píše:
Vodafone již tradičně pokračuje v prosazování férového přístupu k zákazníkům na českém trhu a přichází s významnými změnami ve svých tarifech. Jako první a jediný mobilní operátor v zemi zavádí ve svých nových Férových tarifech účtování hovorů po vteřinách pro firemní i nefiremní zákazníky. Díky tomu jim budou účtovány domácí i mezinárodní hovory podle jejich skutečné délky.
“Tento typ účtování je férový vůči zákazníkům a zároveň je to správný směr, kterým by se měl trh nyní vyvíjet,“ říká Mario Mele, viceprezident pro nefiremní zákazníky Vodafonu.
Střih, uběhlo dalších 12 let, férovosti nejspíš bylo dost a trh by se v roce 2024 zřejmě podle Vodafonu měl ubírat zase jiným směrem, protože uživatelům předplacené Oskarty teď na jejich telefony chodí SMS v následujícím znění:
Dobry den, k 24. 7. 2024 menime podminky sluzeb u vasi Oskarty. Nove budeme uctovat kazdou zapocatou minutu hovoru a vyuzivani sluzeb tak pro vas bude prehlednejsi. Za minutu hovoru v CR zaplatite 2 Kc.
Opět se tedy jedná o zhoršení podmínek u stávající služby, protože na Oskartě se doposud uplatňovalo účtování v režimu 60+1, což znamenalo první minutu započítanou rovnou celou hned při započetí hovoru a následně po sekundách. V režimu 60+60 se celá minuta účtuje hned v první sekundě každé započaté nové minuty, je to tedy stejné jako byste po každé minutě položili a vytočili hovor znovu.
„Účtování po celých minutách je dnes běžný způsob účtování hovorů u většiny nabídek na trhu. Jeho výhodou je jednoduché a přehledné účtování hovorů. [...] Je pravda, že pro část zákazníků může změna účtování znamenat navýšení jejich měsíční útraty, půjde však nejčastěji o jednotky korun měsíčně,“ obhajuje zhoršení podmínek pro zákazníky tiskový mluvčí Vodafonu Ondřej Luštinec.
Neférové účtování zvedá cenu o 20 %
Účtování hovorů po minutách (neboli 60+60 sekund) je historicky známou neférovou praktikou operátorů, která spotřebiteli prodražuje volání o jednotky, které ve skutečnosti nespotřeboval. Nejvíc tratí ten, kdo hovor ukončí vždy jen několik sekund po celé minutě – minutovou sazbu i tak zaplatí celou.
Pokud například uživatel nejčastěji telefonuje okolo 4 minut a občas nějakou sekundu přetáhne, může se mu při minutovém účtování prodražit útrata za volání až o 20 %. U kratších hovorů (ale delších než jednu minutu) může být zdražení ještě vyšší.
K dokonání otočky od férového operátora k něčemu, čím je Vodafone dnes, operátor postupně spěje několik let. O zavedení účtování 60+60 na předplacených kartách jsme psali už před pěti lety, kvazi „virtuální“ Oskarta ale tehdy zůstala ušetřena. Tentokrát se změně nevyhnula, ale nutno dodat, že minutová sazba 2 Kč za hovory je o více než polovinu nižší než na nedávno zdražených předplacenkách přímo pod značkou Vodafonu (4,50 Kč za minutu) a i mezi ostatními předplacenkami konkurence patří k těm nejnižším.
Smutnější než samotný fakt zhoršení podmínek, je komunikace operátora, který až příliš spoléhá na to, že paměť lidí je krátká. Zdůvodňovat zrovna tuto změnu „zpřehledněním a zjednodušením“, když před deseti lety tvrdil pravý opak, musí být pro loajálního zákazníka jako rudý hadr na býka. Zvlášť u Oskarty, která je posledním symbolem toho kdysi relativně oblíbeného a zákaznicky přívětivějšího operátora Oskara.
Níže si můžeme připomenout i ostatní změny z poslední doby, kterými Vodafone své zákazníky nepotěšil:
Kampaň Vodafonu z roku 2012 za férové účtování po sekundách: