Pět věcí, které se musí u skládacích telefonů změnit. Ani ten nejlepší model není bez chyb

Pět věcí, které se musí u skládacích telefonů změnit. Ani ten nejlepší model není bez chyb

  • Skládací telefony jsou na trhu už čtvrtým rokem
  • Ke zlevňování ani k uvedení ořezaných modelů zatím nedošlo
  • Vybrali jsme pět největších problémů skládaček současnosti

Skládací telefony jsou na trhu už od roku 2019, tedy už čtvrtým rokem. Čas plyne rychle, a i my jsme před několika lety očekával, že se tato oblast smartphonů bude vyvíjet daleko rychleji. Skládačky se samozřejmě posunuly kupředu, dočkali jsme se vylepšených pantů, odolnějších displejů i voděodolnosti, přesto to je na čtyři roky poměrně málo. Skládačky jsou stále velmi drahé, mají výrazný překlad v displeji a stále se o nich hovoří v kontextu málo odolných telefonů. Co je tedy nutnézměnit?

Překlad v displeji

Zatímco v roce 2019 jsme u Galaxy Foldu brali překlad v displeji jako nedílnou součást, po čtyřech letech už v některých případech začíná tzv. sklad v displeji trochu vadit. Na jednu stranu je samo o sobě úžasné, že se ultratenké sklo dokáže bez poškození přeložit ve své polovině a poté narovnat (a ne jen jednou), na stranu druhou jsme nároční uživatelé. U drahých zařízení očekáváme maximální možnou kvalitu a zážitek z používání, a ten může narušit právě překlad v displeji.

Klepněte pro větší obrázek
Někdy více, někdy méně. Překlad v displeji je však i u nejnovějších skládaček velmi dobře poznat

Překlad má dnes úplně každá skládačka, ať už hybridy „knížkovitého“ typu, nebo véčka. Čínské značky jej za poslední pár let vypilovaly tak, že je překlad „méně znatelný“, ale stále je vidět i cítit. Překlad se postupně zmenšuje i díky novým „kapkovitým“ pantům, které při složení nesoustředí „sílu“ do ostrého bodu zlomu, i to je však stále málo. Na překlad si samozřejmě rychle zvyknete, ale když vám do něj při psaní textu nebo ovládání prstu zajede prst, jde prostě poznat. A pro mnohé uživatele to je jeden z několika kompromisů, přes který se prostě nepřehoupnou. 

O překladech v displeji samozřejmě ví i samotní výrobci, protože se ve specifikacích předhánějí v „miniaturizaci“ překladu. Podle některých značek je výrazně menší, neznatelný nebo téměř neviditelný. Praxe ale zatím stále ukazuje pravý opak.

Pokračování 2 / 5

Větší baterie

5 000mAh baterie ve výkonném telefonu, to není na žádné vyskakování. Tato hranice se bere jako nepsaný standard u Androidů, které mají vydržet jeden až dva dny provozu. Skládací telefony mají často dva displeje, ovšem kapacita baterie tomu neodpovídá. Pokud totiž chtějí výrobci dodržet i aktuální posedlost ultratenkými smartphony, je kapacita použité baterie nedostatečná. Chybějící mAh nenahradí ani energeticky sebeefektivnější výrobní proces procesoru.

U skládacích zařízení by měl zmizet důraz nad co nejmenšími rozměry, už teď se totiž nejedná o žádné drobečky. Telefony přijdou o určitou část prostoru už jen tím, že jsou skládací. Osobně bych u každého telefonu přidal milimetr či dva navíc, pokud by to znamenalo byť jen drobné zvětšení kapacity baterie. Čínské značky ostatně ukazují, že do svých telefonů umí integrovat větší kapacity akumulátorů. Např. Honor do skládacího Magic V2 dostal 5 000mAh silikon-karbon baterii. Podobná technologie u Honor Magic5 Pro zvýšila energetickou hustotu baterie o 12,8 %, u hybridu bude přínos podobný.

Pokračování 3 / 5

Norma IP a lepší odolnost

Ochrana pohyblivých komponent proti prachu a vodě se zajišťuje těžko, přesto existují značky, které se dokázaly poprat s voděodolností IPx8. Skládací telefony už od jejich začátku doprovází aura křehkých telefonů (zajména díky prvnímu Foldu), a výrobci se snaží použité panty postupně vylepšovat. Nedávný test polských novinářů ukázal, že není pant jako pant. Zatímco véčko od Samsungu přestálo přes 400 tisíc přeložení (certifikováno je na polovinu), skládací Motorola nepřekonala 127 tisíc přeložení. A tento nesoulad chce napravit Google.

Americký gigant chce pro všechny telefony se skládací konstrukcí zavést minimální výdrž pantu i povinnou dobu softwarové podpory. Absolutním rekordmanem je v tuto chvíli skládací novinka od Xiaomi, která je certifikována organizací TÜV na 500 tisíc přeložení. Jenže, rekordy nepotřebujeme. Stačí nám bohatě 200 tisíc přeložení u každého véčka nebo hybridu, (i tak to vystačí na pěkných pár let používání) a k tomu i odolnější pant bez vůle nebo rovnou zvýšenou odolnost vůči vodě a výhledově třeba i proti prachu.

Pokračování 4 / 5

Vysoká pořizovací cena

Čtyři roky je podle nás dost času na vyladění výrobní technologií, a také na to, aby výrobci začali své skládací modely zlevňovat. Zatímco před lety byla jejich vysoká cena současně i lákadlem (jakási mantra „nedostupnosti“ a exkluzivity). O aktuálních modelech už to neplatí. Wow efekt v mnoha případech vyprchal, a uživatelé chtějí za prakticky stále stejnou cenu (tj. stále atakující hranici 50 tisíc Kč) nové funkce, modernější design i lepší hardware.

Klepněte pro větší obrázek
Globální podíly značek v segmentu skládacích telefonů. Samsung by se měl zejména díky Z Flip5 vrátit na původní pozice (Zdroj: DSCCRoss)

Prodeje běžných telefonů táhnou převážně levnější modely, stejné by to mělo být i u skládacích telefonů. Jenže, výrobci si zvykli na velké marže, a do levnějších telefonů, u kterých by se musela uskrovnit jejich výbava i jejich zisky, se jim moc nechce. Skládací véčko střední třídy by mohlo být terno, pokud by tedy nestálo stejně jako výrazně lépe vybavené telefony. Jak dlouho budeme čekat, než na to přijdou i samotní výrobci?

Pokračování 5 / 5

Svět potřebuje skládačky z Číny

Čínské značky vstoupily do světa skládacích zařízení se zpožděním, které však velmi rychle dohnaly. Jenže, z rapidního výzkumu a vývoje, profituje jen Čína. Gigantický trh má po skládacích zařízeních velkou poptávku, a o jejich pokrytí se stará spousta lokálních značek - Huawei, Oppo, Vivo, Honor, Tecno a Xiaomi. Můžeme k nim ještě připočíst Motorolu a Samsung, což je nejaktivnější dvojice na globálním trhu. Nesměle s k nim nedávno přidal i Google, který však oficiální cestou dodává jen do hrstky zemí po celém světě.

Jenže, čínským značkám bohatě stačí pokrýt poptávku na domovském trhu, nemusí řešit certifikaci telefonů v Evropě, jazykové mutace, mimočínskou softwarovou podporu, globální dostupnost součástek pro skládačky, Google služby, a spoustu dalšího. Nůžky mezi skladacími telefony v Číně a ve zbytku světa se tak stále povážlivě rozevírají.

Trhu v Číně dominuje Huawei, který zde má 50% marketshare, a to přesto, že do oběhu posílá hybridy a véčka bez podpory 5G sítí. Na druhém místě je Oppo, které v tomto přesném pořadí následují Samsung, Vivo, Honor, Xiaomi a Motorola.

Třeba nejnovější skládací Xiaomi Mix Fold 3 by v Evropě jistě našlo spoustu zájemců, jenže zástupci Xiaomi potvrdili, že se s ním počítá jen pro Čínu. Oppo Find N2 zatím jen nesměle nakukuje mimo Čínu, do Evropy se dostal jen flipový Oppo Find N2 Flip. Konkuruje skládacím Motorolám a Samsungům, přesto...konkurence je prostě málo. Čím více skládaček na trhu, tím větší je tlak na jednotlivé výrobce, aby přišli s něčím navíc. To se však za současného stavu neděje.

Monopol v Evropě by mohl brzy narušit Honor. Jenže, už Honor Magic Vs měl podle palcových titulků z března dorazit do Česka, nakonec se tak nestalo. A Huawei zase hraje jen epizodní roli, protože jeho zařízení nepodporují Google služby. Když nebude z čeho vybírat, zajeté pořádky se nezmění.

A jak jste na tom vy a skládací telefon? Používáte jej, pokukujete po něm, nebo této kategorii telefonů stále nedůvěřujete? Podělte se o váš komentář v diskusi pod článkem.

Určitě si přečtěte

Články odjinud