Když mobilní telefon nefunguje, jak má, nemusí to hned znamenat nutnost pořízení nového. Můžete (a v případě zařízení v záruce to obzvláště doporučujeme) ho odnést do servisu. Než se tam ale vydáte, je důležité udělat několik kroků, které vám ušetří čas, peníze a starosti. Pojďme se společně podívat na pět nejdůležitějších úkolů, které byste rozhodně měli provést.
1. Zkontrolujte záruku a pojištění
Než vyrazíte do servisu, ověřte si, zda je vaše zařízení ještě v záruce. Na většinu mobilních telefonů zakoupených v Česku se vztahuje záruční doba v délce dvou let, ale pokud jste si připlatili za prodlouženou záruku nebo pojištění, můžete se tak vyhnout neočekávaným výdajům. Přečtěte si podmínky, ať víte, co vše záruka pokrývá a ať vás nepřekvapí žádné výjimky.
Zkontrolujte záruku a pojištění
Pokud je škoda způsobená nehodou či neopatrností (například rozbití displeje), pak ji běžná záruka téměř jistě nepokryje. Speciální pojištění však může umožnit opravu buď zdarma, nebo za (vůči plné ceně) výrazně nižší poplatek. Pokud si nejste jistí příčinou problému, servisní technik ji zpravidla dokáže spolehlivě zjistit. Nemá tedy smysl pokoušet se reklamovat například vytopený telefon.
2. Poznamenejte si důležité kontakty
Během času, kdy bude telefon v opravě, můžete potřebovat důležité kontakty, poznámky, nebo přístup k aplikacím. Některá z těchto dat, jako jsou kontakty, kalendář nebo poznámky, se mohou automaticky zálohovat do cloudu, pokud máte tuto možnost povolenou. U jiných typů dat to však neplatí, a proto je důležité mít vše podstatné někde po ruce.
Pro přístupové údaje doporučujeme využít správce hesel integrovaného v systému telefonu, jako jsou například Hesla na zařízeních Apple nebo Správce hesel Google. Pro tyto účely ale můžete použít i alternativní služby jako Bitwarden, které nabízejí bezpečné a snadno použitelné řešení, které vám umožní uchovat hesla na jednom místě a mít k nim přístup i z jiných zařízení.
Někdy se může zdát, že máte všechno v hlavě, ale během několika dnů bez telefonu si rychle uvědomíte, kolik informací v něm ve skutečnosti uchováváte – od kontaktů na rodinu a kolegy po důležitá data z kalendáře nebo poznámky s nákupními seznamy. Proto se vyplatí věnovat chvilku a udělat si seznam toho nejdůležitějšího, co budete během opravy potřebovat.
3. Zálohujte data a uveďte do továrního nastavení
Před opravou je nutné zajistit svá data, aby nedošlo k jejich ztrátě nebo zneužití. Zálohujte všechny fotografie, kontakty, důležité dokumenty a další osobní údaje do cloudu nebo na externí úložiště, jako je USB disk či externí pevný disk. Opatrnost je na místě, protože během opravy může dojít k neočekávaným problémům. Ztráta dat může být nejen nepříjemná, ale i nevratná, proto tento krok v žádném případě nepodceňujte!
Po zálohování je vhodné telefon obnovit do továrního nastavení, čímž odstraníte veškeré osobní informace, aplikace a přístupové údaje. Tím zajistíte, že nikdo nepovolaný nezíská přístup k vašim soukromým informacím, pokud by došlo k neoprávněné manipulaci s telefonem během opravy.
I když je obnova do továrního nastavení nepohodlná, jelikož vyžaduje opětovnou konfiguraci zařízení, chrání vaše citlivá data, jako jsou e-maily, hesla a bankovní aplikace. Soukromí a bezpečnost by pro vás měly být nejvyšší prioritou, a proto doporučujeme tento krok nepodceňovat.
4. Pořiďte fotografie telefonu
Před předáním telefonu do servisu doporučujeme pořídit detailní fotografie zařízení ze všech stran, včetně všech rohů, tlačítek a displeje. Tyto snímky mohou sloužit jako důkaz původního stavu, pokud by se během opravy něco pokazilo nebo kdyby by na telefonu vznikly nové škrábance či praskliny.
Autorizované servisy obvykle tento krok provádějí samy, ale vlastní dokumentace poskytuje větší jistotu. Mějte fotografie uložené na bezpečném místě, abyste je mohli v případě potřeby snadno předložit. Tento jednoduchý krok vám může ušetřit spoustu nepříjemností při řešení případných sporů.
5. Odstraňte příslušenství
Odejměte a ponechte si všechny kryty, paměťové karty a další příslušenství u sebe. Tyto doplňky nejsou pro opravu potřeba a mohly by se během manipulace ztratit, poškrábat nebo jinak poškodit. Navíc některé z nich, například paměťové karty, mohou obsahovat citlivá data, která není vhodné nechávat v servisu.
Nezapomeňte také na SIM kartu. I když ji technik obvykle vrátí, vyjmutím se vyhnete riziku její ztráty, záměny, nebo dokonce neoprávněného použití. Všechny tyto drobnosti po opravě jednoduše znovu vraťte zpět a telefon bude opět kompletní a funkční. Tento krok vám zajistí větší klid a ochranu vašich osobních věcí.
Pokud problém, se kterým telefon dáváte do servisu, nějakým způsobem souvisí s nabíjením, pak nezapomeňte přiložit nabíjecí adaptér a kabel. Jedině tak bude servisní technik schopen potvrdit, nebo vyloučit případný problém v tomto příslušenství.