Petr Koubský: Jobs uměl praštit pěstí do stolu

IT analytik Petr Koubský komentuje současnou situaci společnosti Apple a zkouší nesklouznout ke klišé typu „To by se za Jobse nestalo“.

Žádný strom neroste do nebe, ani když je to jabloň se zlatými jablky. I Real Madrid někdy prohraje a Apple také dřív či později musel mít svůj nepovedený kvartál – přišel po podivuhodných třinácti letech nepřetržitého vzestupu. Samo o sobě by to nemuselo představovat velký problém. Jde ale o příčiny a důsledky. A víc o ty příčiny.

Přestože Apple dodává širší portfolio produktů, rozhodující je jediný: iPhone. Představuje přes 60 procent tržeb firmy, a není proto žádná maličkost, že to jsou právě telefony značky Apple, o něž výrazně klesl zájem. Totéž se stalo s tablety, na těch však Apple závisí mnohem méně. Proč lidé kupují méně iPhonů?

To je samozřejmě otázka za miliardy dolarů a jednoduchá odpověď ji nevyřeší. Atraktivita přístroje, na nějž se kdysi stály celonoční fronty, klesá z více důvodů. Na trhu jsou telefony podobných parametrů, ale levnější. Anebo telefony podobné ceny, ale výkonnější.

Na trhu jsou telefony módnější. IPhone je dnes jen velmi solidní mainstream, který navíc silně konkuruje sám sobě – pětková řada je tak kvalitní a spolehlivá, že mnozí zákazníci nemají motivaci přejít na modely 6 a 6s. Dost možná čekají na „sedmičku“, která přijde na podzim – ale proslýchá se, že ani ta nebude nijak revoluční. Leda odstraněním standardního konektoru na sluchátka (je-li to pravda), aby mohlo být tělo přístroje tenčí – a to mnozí zákazníci mohou pokládat spíš za nedostatek.

 

Když jste bohatí, chcete si to především zabezpečit. K tomu patří hra od kvartálu ke kvartálu, dlouhodobá vize je až ve druhém plánu.

 

Zdá se, že se naplňuje chmurná předpověď. Steve Jobs chybí své firmě víc, než se většinou očekávalo. Možná ne jako manažer a vyjednávač, nejspíš ani jako technický vizionář. Ale téměř určitě jako konečná autorita. Jako chlapík, který bouchl do stolu a ukončil diskuzi. IPhone a iPad začínají čím dál tím víc vypadat jako produkty, které schvaluje nějaká komise, jako kompromisní rozhodnutí lidí, kteří si hlavně kryjí záda.

Samozřejmě tam musí být spousta lidí, kteří to vědí – těžko jim něco nového odhalí názor českého sloupkaře. Jenže vědět je jedna věc a prosadit v zaběhnutém systému druhá. Apple zpomalují organizační mechanismy a zákonitosti lidského chování. Dlouhodobě úspěšné firmě se tohle nejspíš stát musí. K výšinám ji vynesla hazardní odvaha. Co ji teď brzdí, to spadá do sociologie, ne do techniky, designu či marketingu.

Se svými akcionáři jedná Apple opatrně. Nabídl jim zpětný odkup akcií, chlácholí je dividendou. Cení si pozice nejdražší firmy světa. Jobs ale omračoval zákazníky a svět, ne burzu. To byl v jeho případě jen cenný vedlejší efekt. Snadno se to mluví; když jste jednou pohádkově bohatí, především si to chcete zabezpečit. To pak znamená hru od kvartálu ke kvartálu, dlouhodobá perspektiva je až ve druhém plánu. Apple dnes neriskuje. A tím možná riskuje všechno. 

Diskuze (83) Další článek: Huawei P9: zkoumá svět dvěma očima [recenze]

Témata článku: Apple, , Apple iPhone 4GB, Apple iPhone SE, Nejbohatší firma, Perspektiva, Petr, Sto, Zpětný odkup, Jednoduchá odpověď, IT byznys, Madrid, Vedlejší efekt, Petr Koubský, Podobný parametr, Jabloň, Hazard