Pocket Heroes: moc a magie do kapsy a zdarma

Pocket Heroes: moc a magie do kapsy a zdarma

Známá strategická tahovka Heroes of Might & Magic se připravuje pro kapesní počítače. Vyzkoušeli jsme první hratelnou verzi na přístroji MDA Compact. Jásejte, těšte se a zkoušejte také, opravdu to stojí za to. Hra je navíc k dispozici zdarma.

Téměř stejné očekávání, jako páté pokračování Heroes of Might & Magic pro PC, budí mezi majiteli kapesních počítačů i verze Pocket Heroes. Důkazem budiž fakt, že v návštěvní knize stránek ruského autora hry přibývají příspěvky nedočkavců ze všech koutů světa. Hra sice vychází z již deset let starého, druhého dílu počítačové série, ale to je jistě velmi nízká daň za možnost bojovat a kouzlit kdekoli na cestách. A první „alpha“ naznačuje, že se skutečně máme na co těšit.

Skoro jako na monitoru

Hlavní autor hry, který si říká Tutankhamen, přiznává, že přidání podpory displejů VGA neřadí mezi hlavní priority, a tak jistě jedna z prvních otázek hráče bude směřovat k tradičnímu neduhu kapesních předělávek – jak se vlastně původem počítačová hra bude hrát na rozlišení pouhých 320 × 240 bodů? Hru jsem zkoušel na MDA Compact, který má navíc displej menší než je obvyklé a přesto jsem si hru dosyta vychutnával. Počet pixelů je sice u některých objektů zredukovaný, pořád ale celá mapa, jednotky, hrdinové i města vypadají velmi dobře, prakticky k nerozeznání od těch z prvního a druhého dílu PC série.

   
Nabídka obsahuje jen to nejdůležitější • zatím jen jedna mapa • výběr ze známých národů

Pohled zatím trochu kazí statická scéna. Voda neteče, vlaječky nevlají, z komínů se nekouří a zlato se netřpytí. Jediný animovaný objekt je váš hrdina, a to jen při pohybu. Ani souboje zatím zdaleka nejsou po grafické stránce dotažené. Každá jednotka je zastoupena figurkou, jejíž podoba je sice věrná počítačové verzi, při pohybu se však jen posouvá po jednotlivých polích. Je ale nutné připomenout, že se jedná o první ukázku a za několik týdnů může být vše jinak.

 
Pohledy na mapu

Na displej se pochopitelně musí vejít jen to nejdůležitější – pohled na mapu, údaj o surovinách, volba hrdiny či města, ukončení tahu a vstup do menu. A tak je třeba minimapu možné zobrazit až zvlášť stiskem jednoho z tlačítek. To ale vůbec nevadí, Heroes jsou pro kapesní hraní ideální hra. Na rozdíl od jiných, není v tahovkách kam spěchat a nemusíte tedy používat žádné klávesové zkratky jako třeba ve strategiích realtimových. Na počítači vše ovládáte myší a na PDA vám tak postačí stylus.

 
Dva typy zmenšené mapy

Starý známý herní systém. Anebo ne?

Když jsem mluvil o předělávce počítačových Heroes, nebylo to tak úplně přesné. Na první pohled je všechno stejné, jako v jejich druhém pokračování – PDA verze si z něj vypůjčila grafiku, vzhled objektů, typy surovin a dokonce i druhy národů včetně všech jejich jednotek. První rozdíl však fanoušek počítačové série nepřehlédne při pohledu na město. Jedná se totiž spíše o komplex věží s vlaječkami obehnaný hradbami. Autor avizuje, že v plné verzi budou města rozdělena do tří typů podle velikosti a podle počtu oněch věžiček bude možné zjistit, o který typ se jedná. Zatím jsou typy dva, liší se od sebe počtem mincí, které mohou vydělat za jedno kolo.

 
Peníze nebo zkušenosti? Nic nového • ale co to je za město? Větší typ • menší typ

Další změnu objevíte při vstupu do města. Jednak tam na vás nečeká tradiční obrázek hradu s postavenými budovami, nýbrž jen textové znázornění. Oproti počítačové verzi pak přibylo několik nových budov a některé naopak zmizely. Není zatím jasné, jestli zůstane u pouhého textu, nebo bude pro každé město vytvořen nový design.

 
Nic než text • nové budovy • přesun jednotek

Mezi nové budovy patří hlavně pila a kamenolom, které si teď můžete postavit v každém městě. Poněkud nelogická je pak možnost stavby budovy na výrobu jedné z vzácnějších surovin, když uvážíme, že krystaly nerostou v trávě, drahokamy se neválí po zemi, rtuť neteče v každém korytě a ikona pro síru neoznačuje písek, jak jsem si původně myslel. To je ovšem jen detail na kráse, šťouralům mně podobným snad postačí vysvětlení, že v magickém světě je možné všechno. Autor slibuje i další novinky a tvrdí dokonce, že jeho hra bude hybridem počítačových verzí Heroes, King's Bounty, Master of Magic a Warlords.

 
Ukázka dalších měst

Jen pár kroků ke spokojenosti

Zatím se ale zdá, že jeho hra přeci jen nejvíc dědila po veleúspěšné sérii Heroes of Might & Magic. Patrné je to na soubojích, které jsou shodné se vzorem, když zatím přimhouříme oči nad zmíněným grafickým zpracováním. V soubojích o hrad zatím chybí příkop, hradby a střílny a alpha verze také ještě neobsahuje magickou složku. Budovu Mage Guild, kde se kouzla „vyrábějí“, sice stavět můžete, dokonce se i váš hrdina může učit schopnosti spojené s magií, v bitvě však kouzla vyvolávat zatím možné není.

 
První souboj • souboj o město zatím bez hradeb • kouzla v ukázce využití nenajdou

Při hraní možná ještě narazíte na několik chyb, nejvýraznější je ve městě, kde není možnost vstupu do jednotlivých budov, a tak se mi nepodařilo vyměnit suroviny nebo třeba najmout nového hrdinu. Musíte se spokojit s jedním nebo se dvěma, které vám hra na začátku přidělí. Město tak v ukázce slouží hlavně jako kasárny pro jednotky. Ve hře je také zatím jen jedna zkušební mapa, editor map by však také měl zanedlouho vyjít a hra je pro jejich import připravena. V plné verzi bude také možný multiplayer – ve dvou nebo více hráčích na jednom přístroji.

V alpha verzi není výjimkou, když na mapě narazíte na nepřítelova hrdinu, který po tuhém souboji s neutrální stráží úplně mine předmět nebo poklad, jenž chránila. Vylepšená umělá inteligence by však brzy měla být hotova. A posledním závažnějším problémem alpha verze je nemožnost zobrazení údajů o cizích hrdinech či neutrálních jednotkách, které potkáte na mapě. Na takové objekty stačilo na počítači najet myší a objevilo se vám okénko s přibližným údajem o počtu jednotek, v kapesní verzi to zatím vyřešené není. A tak se vám může stát, že jediného hrdinu vám hned na začátku ukamenuje několik pulčíků a už si nezahrajete.

 
Nezbývá než poslat prasata na smrt

Ani korunu z kapsy

Nedostatky ale zatím přehlížejme, důležité je, že celá hra funguje. Běhá zcela plynule, za několik hodin hraní se mi ani jednou nezadrhla, natož aby spadla. A právě o tom zkušební verze je, nestačí otestovat herní prvky. Pak by se také mohlo stát, že si nakonec pohon na první pohled dokonalé hry dá každých pět minut pohov. Nezbývá tedy než doufat, že dosavadní stabilitu autor udrží i do konečné verze.

I přes zmíněné nedostatky už samotná alpha verze očekávané hry dokáže na slušných pár hodin pobavit. O to více se můžeme těšit na verzi finální. Autor zatím žádný přibližný termín uvedení neprozradil a dá se očekávat vydání ještě několika dalších zkušebních verzí. S vydáním konečné verze se nedá příliš spěchat, stačí zmínit jen jeden z důvodů – hra totiž je a bude zdarma. Už teď je ale zřejmé, že se hra zařadí do povinné výbavy každého PDA, jehož majitele to jen trochu táhne k herní zábavě.

  

O všem se můžete sami přesvědčit, alpha je zde k dispozici. Soubory stačí po rozbalení přesunout do vašeho zařízení a spustit přes průzkumník. Umožněno je několik nastavení, můžete je měnit v souboru hmm.cfg, který lze editovat např. v Notepadu.

Určitě si přečtěte

Články odjinud