Trh tabletů má výraznější růstové fáze dávno za sebou, pokles prodejů ale aspoň trochu zpomalil. Ve čtvrtém čtvrtletí 2019 se podle výzkumné agentury IDC dodalo do distribuční sítě 43,5 milionu kusů tabletů, což je meziroční pokles o 0,6 %. Pouze dvěma výrobcům z první pětky prodeje rostly.
Top 5 výrobců tabletů podle objemu distribuce za 4Q 2019:
Výrobce
|
4Q19 Distribuce (mil. ks)
|
4Q19 Tržní podíl
|
4Q18 Distribuce (mil. ks)
|
4Q18 Tržní podíl
|
Meziroční změna
|
1. Apple
|
15.9
|
36.5%
|
12.9
|
29.6%
|
22.7%
|
2. Samsung
|
7.0
|
16.1%
|
7.6
|
17.3%
|
-7.4%
|
3. Huawei
|
4.0
|
9.1%
|
4.1
|
9.3%
|
-2.8%
|
4. Amazon
|
3.3
|
7.6%
|
4.7
|
10.6%
|
-29.0%
|
5. Lenovo
|
2.5
|
5.8%
|
2.3
|
5.3%
|
8.3%
|
Ostatní
|
10.8
|
24.9%
|
12.2
|
27.9%
|
-11.1%
|
Celkem
|
43.5
|
100.0%
|
43.7
|
100.0%
|
-0.6%
|
Zdroj: IDC Worldwide Quarterly PCD Tracker, 30. ledna 2020
|
Pozici tržní jedničky si ve vánočním kvartálu upevnil Apple, jenž si ukousl už téměř 37 % z tržního koláče. Dvě třetiny jeho dodávek přitom tvořil na podzim představený Apple iPad (2019). Druhý Samsung klesl na 16% podíl zejména vinou poklesu o levné tablety řady Galaxy Tab A. Poklesu se neubránil ani třetí Huawei, který aktuální tabletové portfolio (řada MediaPad M6) kvůli americkému embargu představil a prodává už víceméně pouze v Číně.
Top 5 výrobců tabletů podle objemu distribuce za celý rok 2019:
Výrobce
|
2019 Distribuce (mil. ks)
|
2019 Tržní podíl
|
2018 Distribuce (mil. ks)
|
2018 Tržní podíl
|
Meziroční změna
|
1. Apple
|
49.9
|
34.6%
|
43.3
|
29.6%
|
15.2%
|
2. Samsung
|
21.7
|
15.1%
|
23.4
|
16.0%
|
-7.2%
|
3. Huawei
|
14.1
|
9.8%
|
14.6
|
10.0%
|
-3.5%
|
4. Amazon
|
13.0
|
9.0%
|
11.8
|
8.1%
|
9.9%
|
5. Lenovo
|
8.5
|
5.9%
|
8.8
|
6.0%
|
-4.2%
|
Ostatní
|
37.0
|
25.7%
|
44.3
|
30.3%
|
-16.6%
|
Celkem
|
144.1
|
100.0%
|
146.2
|
100.0%
|
-1.5%
|
Zdroj: IDC Worldwide Quarterly PCD Tracker, 30. ledna 2020
|
Amazon díky levným tabletům řady Fire stále patří do první pětky, ale prodeje meziročně poměrně výrazně poklesly, když se americkému e-shopu nepodařilo nalákat větší množství zákazníků během tradiční předvánoční prodejní akce Black Friday. Páté Lenovo si meziročně mírně polepšilo – zákazníci projevili zájem o levnější modely tabletů, firmě se s nimi dařilo v Asii a také Evropě.