Březnová monitorovací zpráva Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ) upozornila na zajímavou službu, o které mnozí uživatelé telefonů zřejmě vůbec neví. Všichni tři čeští mobilní operátoři totiž dokáží zjistit identitu volajícího, pokud tento hovor považujete za „zlomyslný, nevyžádaný nebo obtěžující".
V situaci, kdy vám volá neznámé číslo neuložené v kontaktech a vy nabydete dojmu, že se vás někdo pokouší podvést nebo vás obtěžuje, můžete si identitu volajícího nechat relativně snadno ověřit.

Přijali jste hovor z neznámého čísla, který můžete popsat jako zlomyslný, nevyžádaný nebo obtěžující? Operátoři vám pomohou se zjištěním identity volajícího
Identifikace volajícího je placená služba, která nepodléhá regulaci ČTÚ. V České republice za ni zaplatíte 250 Kč (T-Mobile a Vodafone), respektive 252 Kč u O2. Žádost o identifikaci musíte uplatnit nejpozději do dvou měsíců od uskutečnění problematické komunikace. Operátoři nevyžadují nahrávky ani další důkazní materiály – postačí pouze vaše tvrzení, že byl telefonát obtěžující nebo zlomyslný. Samozřejmostí je, že lze žádat pouze o identifikaci hovoru, který jste skutečně přijali.
Podle zákona o elektronických komunikacích mohou operátoři poskytnout následující osobní údaje:
- Jméno a příjmení (případně pseudonym)
- Adresa bydliště
- Telefonní číslo
- E-mailová adresa
- Adresa sídla podnikání (pouze u podnikajících fyzických osob)
- Obchodní firma nebo název právnické osoby, adresa sídla, organizační složky a provozovny, telefonní číslo provozovny a e-mail (u právnických osob)
Postupy u českých operátorů
Pokud budete chtít identifikovat obtěžující telefonní číslo, musíte vždy kontaktovat svého operátora, který vyhledání zprostředkuje. U Vodafonu stačí na počítači vyplnit tento formulář, v němž uvedete telefonní číslo, které přijalo obtěžující či zlomyslné volání, datum hovoru a čas přijetí hovoru. Ten lze přesně dohledat třeba v protokolech volání vašeho telefonu. Formulář vyplníte na počítači, dále je třeba jej vytisknout, podepsat a poslat na adresu reklamačního oddělení Vodafonu, která je uvedena v záhlaví formuláře.



Formuláře Vodafone, T-Mobile a O2 pro identifikaci zlomyslných nebo obtěžujících volání
U operátora T-Mobile si na této webové stránce stáhnete formulář, v němž vyplníte své údaje a analogicky telefonní číslo, na nějž bylo mířeno podvodné či obtěžující volání. Tedy včetně data a času přijetí hovoru. Vybrat si můžete, jak má operátor doručit výpis, tj. zda to bude poštou nebo předá informace o volajícím telefonicky. Služba je zpoplatněna částkou 250 Kč jen v případě, že se protistranu podaří dohledat. Vyplněný formulář můžete zaslat na, v něm uvedenou, adresu, případně můžete tzv. Žádost o identifikaci obtěžujícího volání podat i telefonicky prostřednictvím zákaznického centra nebo ve kteréhokoliv značkové prodejně T-Mobile.
U O2 můžete vyplnit žádost o identifikaci zlomyslného volání vyplnit ve formuláři, která najdete zde. Do něj uvedete své detaily, telefonní číslo na kterém dochází k obtěžování (mobil nebo pevná linka), a konkrétní čas, kdy k tomu hovoru došlo. Pro úplnost můžete uvést i přesné číslo, které vám tou dobou volalo. Ve formuláři dále uvede, jakým způsobem chcete být seznámení s výsledkem identifikace. Může to být poštou, prostřednictvím obchodního zástupce/prodejny O2 nebo e-mailem. Formulář je nutné zaslat poštou na uvedenou adresu, popř. můžete žádost přímo sepsat na některé z prodejen O2.