Polemika: musí operátoři informovat o zdražení volání z předplacenek?

Nedávno jak Paegas, tak Eurotel upravili ceny za volání z předplacených sad. Místo běžného zlevnění šlo ale o zdražení. Má v tomto případě operátor povinnost informovat své zákazníky? Odpověď bohužel není tak jednoznačná.
Nedávno jak Paegas, tak Eurotel upravili ceny za volání z předplacených sad. Místo běžného zlevnění šlo ale o zdražení. Má v tomto případě operátor povinnost informovat své zákazníky?

Nedávno se na MobilManii roztrhla velmi bouřlivá diskuse u článku, ve kterém Marek Lutonský vytýkal Paegasu, že málo informuje svoje zákazníky předplacených karet Twist o cenových změnách. Tehdy totiž poprvé operátor zdražil u předplacenek ceny za volání; až dosud se jenom zlevňovalo. To, že operátoři neinformují o slevách, nikomu nevadí, protože na tom každý jenom vydělá. Ale zdražení, to se prostě bez projevů nevole obejít nemohlo.

Totéž, tedy zdražení o korunu ceny za volání, udělal pár týdnů na to i Eurotel, konkrétně u tarifu Original Go voláte do Paegasu nikoliv za původních 5,50 Kč, ale již za 6,50 Kč. Jenomže současně Eurotel snížil cenu za volání do Oskara z 15,50 na 6,50 Kč, tedy na stejnou úroveň. Proto tento krok už tolik pozdvižení nevyvolal – navíc hodně uživatelů Go používá dva další tarify, kterých se změny nedotkly.

Mají operátoři povinnost informovat?

Ale ani Eurotel o změně patřičným způsobem dosud neinformoval, i když k tomu má daleko lepší předpoklady – část uživatelů Go se totiž zaregistrovala pomocí odpovědní karty, za což dostala od Eurotelu 100 Kč na svůj kredit. Klidně tedy mohl s předstihem nebo v době zdražení poslat informační leták.

Nicméně ani Paegas ani Eurotel nic posílat nemusel – ve všeobecných podmínkách obou operátorů sice stojí, že musí s předstihem informovat o změnách cen, tento bod (jako ostatně mnoho dalších ve VP) se nevztahuje na předplacené karty. Co z toho plyne? Eurotel i Paegas mohou měnit ceny za volání z předplacenek a nemusí o tom informovat svoje zákazníky.

Lenka Horáková z tiskového oddělení Paegasu k tomu dodává: „pre-paid zákazník chce být nezávislý, nechce podepisovat žádná lejstra, nechce se ‚upsat‘ a chce zůstat anonymní. Nicméně i tyto zákazníky se snažíme informovat pomocí informačních míst, jako jsou infolinky Paegas, značkové prodejny Paegas, naši dealeři, naše webové stránky, dále vydáváním tiskových zpráv a pořádání tiskových konferencí, kde informujeme média a jejich prostřednictvím je informována veřejnost.“

Stejné stanovisko zastává i Eurotel a Oskar – Igor Přerovský, tiskový mluvčí Oskara, nám k tomu řekl: „Oskar k informování používá všech svých kontaktních míst, tedy OskarKontakt, OskarLinku, webové stránky, obchody i oficiálních informací pro média formou tiskových sdělení“. Oskar totiž na rozdíl od Eurotelu a Paegasu ve všeobecných podmínkách informační povinnost pro zákazníky Oskaret má: podle nich by měl informovat o jakýchkoliv podstatných úpravách nebo změnách v programu služeb a ceníku, a to nejpozději však patnáct dnů přede dnem, kdy tyto úpravy nebo změny mají vstoupit v účinnost.

Eurotel informuje zákazníky stejnými cestami, navíc v polovině června vyjde časopis Go Express, v které se změna také objeví.

I přes všechny uvedené snahy se může stát, že k některým zákazníkům informace přes veškerou snahu nedorazí. Proč by uživatelé chodili na kontaktní místa, volali na infolinky a koukali každý druhý den na web? Jenom kvůli tomu, jestli se náhodou nezměnily ceny?

Předplacenek je hodně

Zákazníků předplacených karet je u všech našich operátorů přes tři miliony. Tři miliony lidí nejsou informováni v případě, že jim operátor změní ceny za volání. Když zlevní, nevadí. Když ale zdraží, a tím přímo sáhne na jejich peněženky, je zle. Zákazníci Eurotelu a Paegasu nic nezmůžou, operátor nemá povinnost je o tom informovat tak, aby se to opravdu dozvěděli. S tím všichni souhlasili tím, že začali používat předplacených služeb operátora, protože tím souhlasili s všeobecnými podmínkami. Oskar to sice v podmínkách udává, ovšem informační kanály má stejné.

Jedno řešení tu ale přece jen je – všem zaslat textovou zprávu. To ale znamená vypustit do éteru miliony textovek, čemuž se operátoři brání. Navíc argumentují tím, že by to uživatelé mohli chápat jako reklamní SMS, na které se nedívají příliš libě. Prostě a jednoduše: textové zprávy nejsou informačním kanálem našich operátorů. Když ale Paegas zrušil poplatek za volání do schránky, textovky došly. Jak tomu rozumět? Dobré zprávy poslat mohou, ale ty špatné nikoliv?

A co na to zákazníci?

Takže i přesto, že se všichni operátoři snaží informovat co nejlépe, nikdy se jim nemůže podařit (pokud nepošlou SMS) informovat zákazníky všechny. Uživatelé předplacenek jsou anonymní, nelze jim tedy poslat dopis, leták ani další informační materiál. Pokud máte tarif, jste v pohodě – operátor o vás prostě ví. Máte-li předplacenou kartu, asi vám nezbude nic jiného, než chodit na kontaktní místa, sledovat Internet nebo tištěná média. Jinak se totiž o změnách cen nedozvíte.
Diskuze (46) Další článek: Proč mám rád svoji Nokii 540b

Témata článku: , , Info, I/O, Pole, Pře, Pol, Zdražení, Volání