Generace taxametrových taxikářů si vybudovala tragickou pověst, snad to bude s aplikacemi lepší! ✊ E15, Štěpán Bruner

Generace taxametrových taxikářů si vybudovala tragickou pověst, snad to bude s aplikacemi lepší! ✊ | E15, Štěpán Bruner

E15, Michaela Szkanderová

E15, Michaela Szkanderová

E15, Michaela Szkanderová

E15, Michaela Szkanderová

Profimedia

Profimedia

E15, Michaela Szkanderová

E15, Michaela Szkanderová

E15, Michaela Szkanderová
E15, Michaela Szkanderová
Profimedia
E15, Michaela Szkanderová
5
Fotogalerie

Pomohou moderní služby ke zlepšení pověsti taxikářů? Řidiči houfně migrují od taxametrů k aplikacím

Příchod alternativních taxislužeb do Česka změnil trh. Ze statistik ministerstva dopravy vyplývá, že za uplynulou pětiletku se počet registrovaných vozů bez taxametru 5× zvýšil na téměř 10 500 vozů. Počet klasických taxametrů se však téměř nezměnil, aktuálně jsou v 11 670 vozech.

Další migraci řidičů má urychlit novela silničního zákona, který začne platit počátkem července 2020. Nejpatrnější je trend v Praze. Vozů s taxametrem zde od roku 2016 ubylo o téměř pět set na 4 148, flotila vozů bez taxametru se oproti tomu 8× zvětšila z 849 vozů na 7 176.

Řidičů s patřičným oprávněním od roku 2016 přibylo o deset tisíc na současných téměř 34 tisíc – částečně i proto, že kvůli kontrolám úřadů vystoupila řada řidičů alternativních taxi z ilegality a získala oprávnění. „Alternativní taxislužby častěji lákají i nové řidiče a zároveň výrazně snižují ceny. Předpokládám, že tradičních taxikářů bude dále ubývat, ačkoliv jim mohou pomoci platformy typu Liftago určené profesionálním řidičům,“ míní odborník společnosti EY Petr Knap.

Stejný vývoj čeká i předseda Asociace koncesionářů v taxislužbě Daniel Tarljovski. Klíčovou změnu má přinést novela zákona platná od července. „Většina řidičů bude jezdit přes aplikace. Odpadnou kontroly účtenek a náklady za taxametr,“ vysvětluje Tarjljovski. Mezi důvody zahrnuje i rušená stanoviště pro taxi v Praze. „Představa, že budou řidiči kroužit po městě s rozsvícenou lampou, je zcestná,“ dodává.

„Jaký je dnes poměr řidičů jezdících pro tradiční a alternativní taxi, nikdo přesně neví, odhaduji ale, že se bude dál rychle měnit ve prospěch alternativních služeb. Do dvou, tří let může 85 % řidičů jezdit v Česku přes aplikace,“ říká regionální manažer společnosti Bolt Roman Sysel.

Od července už taxikáři nebudou muset skládat zkoušky z místopisu, dopravci naopak budou muset nově tři roky archivovat záznam o jízdě a auta budou muset označit nálepkou taxi.

Novela zavádí i odpovědnost zprostředkovatele za to, že dopravu realizuje pouze řádný řidič s oprávněním. „Pokud povinnost nesplní, bude možné sankcionovat přímo zprostředkovatele. To doposud nebylo možné a sankcionováni byli pouze dopravci a řidiči, což nebylo z hlediska vymáhání dodržování zákona o silniční dopravě dostatečně efektivní,“ říká mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

„Nelze vyloučit, že i po účinnosti novely budou existovat řidiči provozující taxislužbu bez oprávnění, vzhledem k výše zmíněné odpovědnosti zprostředkovatelů lze očekávat, že jich bude výrazně méně,“ uzavírá.

Určitě si přečtěte

Články odjinud