Pomohou moderní služby ke zlepšení pověsti taxikářů? Řidiči houfně migrují od taxametrů k aplikacím

Příchod alternativních taxislužeb do Česka změnil trh. Ze statistik ministerstva dopravy vyplývá, že za uplynulou pětiletku se počet registrovaných vozů bez taxametru 5× zvýšil na téměř 10 500 vozů. Počet klasických taxametrů se však téměř nezměnil, aktuálně jsou v 11 670 vozech.

Další migraci řidičů má urychlit novela silničního zákona, který začne platit počátkem července 2020. Nejpatrnější je trend v Praze. Vozů s taxametrem zde od roku 2016 ubylo o téměř pět set na 4 148, flotila vozů bez taxametru se oproti tomu 8× zvětšila z 849 vozů na 7 176.

Řidičů s patřičným oprávněním od roku 2016 přibylo o deset tisíc na současných téměř 34 tisíc – částečně i proto, že kvůli kontrolám úřadů vystoupila řada řidičů alternativních taxi z ilegality a získala oprávnění. „Alternativní taxislužby častěji lákají i nové řidiče a zároveň výrazně snižují ceny. Předpokládám, že tradičních taxikářů bude dále ubývat, ačkoliv jim mohou pomoci platformy typu Liftago určené profesionálním řidičům,“ míní odborník společnosti EY Petr Knap.

Stejný vývoj čeká i předseda Asociace koncesionářů v taxislužbě Daniel Tarljovski. Klíčovou změnu má přinést novela zákona platná od července. „Většina řidičů bude jezdit přes aplikace. Odpadnou kontroly účtenek a náklady za taxametr,“ vysvětluje Tarjljovski. Mezi důvody zahrnuje i rušená stanoviště pro taxi v Praze. „Představa, že budou řidiči kroužit po městě s rozsvícenou lampou, je zcestná,“ dodává.

„Jaký je dnes poměr řidičů jezdících pro tradiční a alternativní taxi, nikdo přesně neví, odhaduji ale, že se bude dál rychle měnit ve prospěch alternativních služeb. Do dvou, tří let může 85 % řidičů jezdit v Česku přes aplikace,“ říká regionální manažer společnosti Bolt Roman Sysel.

Od července už taxikáři nebudou muset skládat zkoušky z místopisu, dopravci naopak budou muset nově tři roky archivovat záznam o jízdě a auta budou muset označit nálepkou taxi.

Novela zavádí i odpovědnost zprostředkovatele za to, že dopravu realizuje pouze řádný řidič s oprávněním. „Pokud povinnost nesplní, bude možné sankcionovat přímo zprostředkovatele. To doposud nebylo možné a sankcionováni byli pouze dopravci a řidiči, což nebylo z hlediska vymáhání dodržování zákona o silniční dopravě dostatečně efektivní,“ říká mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

„Nelze vyloučit, že i po účinnosti novely budou existovat řidiči provozující taxislužbu bez oprávnění, vzhledem k výše zmíněné odpovědnosti zprostředkovatelů lze očekávat, že jich bude výrazně méně,“ uzavírá.

Diskuze (14) Další článek: Jak fotí Xiaomi Mi 10

Témata článku: Mobilní aplikace, Aplikace, Pro řidiče, Bolt, Sdílená ekonomika, Liftago, Uber, Ministerstvo dopravy, Řidič, Moderní služba, Česká republika, Taxametr, Oprávnění, Praha, Taxikář, Taxi, Taxislužba


Určitě si přečtěte

T-Mobile rozdává data. Zdarma, pro všechny, bez omezení objemem či rychlostí
Filip Kůžel
Neomezená dataZdarmaT-Mobile
Hodinky Garmin Venu 2 přicházejí ve dvou velikostech a s dvojnásobnou výdrží
Lukáš Václavík
Chytré hodinkyGarmin
RECENZE: Redmi Note 10 – dobrá partie, jen nesmíte chtít telefonem taky platit

RECENZE: Redmi Note 10 – dobrá partie, jen nesmíte chtít telefonem taky platit

** Hezký displej, stereo redoruktory a odolnost IP53 ** Dobrá výdrž a rychlé dobíjení i spolehlivost čtečky otisků ** Vadou na kráse (a zejména funkčnosti) je chybějící NFC

Jakub Vrbacký | 32

Jakub Vrbacký
Nižší třídaRecenze
Nový iPad Pro zamotá hlavu hned dvakrát. Prvně výkonem, pak cenou
Martin Miksa
iPadOSiPadTablety