Pomůže nový Razr Motorole zpátky na výsluní? Původnímu modelu se to před 15 lety podařilo

Motorola je pionýrem mobilních telefonů. První model DynaTAC 8000X představila už v roce 1973. Telefon měl se svojí hmotností 1,1 kg nicméně ke skutečné mobilitě ještě daleko. Opravdový průlom nastal až po roce 1991, kdy byly standardizovány sítě GSM (z dnešního pohledu 2G) a mobily – byť proti dnešku ještě o poznání větší – začaly plnit roli kapesních zařízení.

V roce 1997 zažila Motorola první vrchol, kdy její tržní podíl činil 24 %. Tehdy na něj stačilo prodat za rok zhruba 30 milionů telefonů. Poté následoval strmý pád – nahoru se na úkor Motoroly drala finská Nokia, ale i další evropské značky jako Ericsson, Siemens a Alcatel. Nokia předstihla Motorolu už v roce 1998 a po roce 2000 se začaly razantněji prosazovat také značky z Asie.

Klepněte pro větší obrázek
Vývoj prodejů a tržního podílu Motoroly od roku 1997 s nejdůležitějšími milníky v novodobé historii mobilní divize (Zdroj: Counterpoint Research)

Zlom přichází v roce 2004, kdy Motorola představila na tu dobu neuvěřitelně designově moderní a elegantně štíhlé véčko Motorola Razr v3. Pro Motorolu znamenal tento model a jeho nástupnické odvozeniny velký comeback. Za pouhé dva roky navýšila tržní podíl ze 14 na 21 %. Prodeje kulminovaly v roce 2006. Poté už začal být design Razrů okoukaný a Motorolu čekal ještě větší pád a období turbulencí spojené s nezachyceným nástupem dotykových smartphonů a později i velkými vlastnickými změnami.

Šance na zvýšení tržního podílu zde jsou

Nejprve se ze společnosti vydělila divize vyrábějící mobilní telefony a jako Motorolu Mobility ji v roce 2012 odkoupil Google. Ten vydal několik relativně úspěšných modelů řady Moto G, ale ani on si s firmou příliš rady nevěděl, a tak ji v roce 2016 odprodal do rukou čínského Lenova, kde je firma dosud. Lenovo v té době už mělo poměrně dobře rozjetou výrobu smartphonů pod vlastní značkou a zpočátku se mu příliš nedařilo oba brandy vedle sebe efektivně a srozumitelně provozovat.

Klepněte pro větší obrázek
Model Razr v3 a jeho odvozeniny pomohly Motorole zpátky na špičku, byť prvenství Nokii už americká firma nikdy zpátky vzít nedokázala (Zdroj: Counterpoint Research)

Dnes je situace taková, že Motorola si nadále řídí svůj byznys z ústředí v americkém Chicagu a prodává své telefony globálně, zatímco Lenovo pod svojí značkou produkuje smartphony zejména pro trhy v Asii. I do Evropy se nicméně vybrané modely dostávají. Tržní podíl Motoroly se v průběhu času pomaloučku zvyšuje (nyní se pohybuje okolo 3 %), ale k dobám největší slávy má stále daleko. Většinu prodejů tvoří trhy ze Severní a Latinské Ameriky (dohromady až 85 %).

Pomůže americkému mobilnímu průkopníkovi ještě jednou v dějinách uvedení žiletkového modelu Razr? Tentokrát už tolik nešokuje designem, ale má trumf v podobě flexibilního panelu, který lze v půlce ohnout. Příležitost má ideální – technologie ohebných panelů ve smartphonech je v počátcích, výrobci zatím hledají ideální cestu a konkurence ještě není tak velká. Motorola má jedinečnou příležitost zopakovat si období výraznějšího růstu, ale jednoduché to mít určitě nebude.

Diskuze (23) Další článek: Čtyřfoťákový Samsung Galaxy A71 dostane typové stejný displej jako Note10

Témata článku: Motorola, , , , , Vývoj prodejů, Výsluní, Severní, DynaTAC, Counterpoint Research, Model, Razrů, Evropa, Latinská Amerika, Chicago, Podíl, GSM, Původní model, Telefon, Tržní podíl, Asie,