Poplatky u lékaře můžeme hradit přes SMS

Poplatky u lékaře můžeme hradit přes SMS

Zatím to platí pouze ve Všeobecné fakultní nemocnici v Praze. Praktický systém ale chtějí zavést i další nemocnice.

Ať se nám to líbí nebo ne, od 1. ledna letošního roku zavedla vláda takzvané regulační poplatky ve zdravotnictví, v rámci kterých musíme až na některé výjimky za každou návštěvu nebo vyšetření u lékaře zaplatit. Vládní reforma už ale neřeší samotný proces výběru poplatku v nemocnicích, takže ve způsobu inkasování třicetikorunového poplatku panovaly na začátku letošního roku u lékařů velké zmatky. Zatímco jedny nemocnice nakupovaly automaty, jiné vyčkávaly. Se zajímavým a hlavně pohodlným řešením pro pacienty přichází od dnešního dne Všeobecná fakultní nemocnice v Praze (VFN). Třicetikorunovou platbu nyní mohou pacienti provést ze svých mobilních telefonů prostřednictvím zpráv SMS, díky čemuž odpadá nutnost zdlouhavé osobní návštěvy některé z hotovostních pokladen.

Snahou Všeobecné fakultní nemocnice v Praze je poskytovat pacientům nejenom lékařskou a ošetřovatelkou péči na špičkové úrovni, ale také zajistit, aby se v nemocničním prostředí cítili co nejlépe. Jsou pro nás klienty a partnery, proto zavádíme nejrůznější služby, které jim usnadní pobyt jak v čekárnách, tak i na lůžku během hospitalizace,“ uvedl MUDr. Jan Bříza, CSc., ředitel Všeobecné fakultní nemocnice v Praze a dodává: „Hotovostní platba na pokladnách není pro pacienty příliš komfortní a pojí se k ní i poměrně vysoké transakční náklady. Možnost zaplatit za návštěvu u lékaře pomocí SMS přináší četné výhody jak pacientům, tak i nemocnici.

Úhrada regulačního poplatku pomocí SMS je jednoduchá: pacient ze svého mobilu odešle zprávu ve stanoveném tvaru, např. LEKAR VFN, na číslo 90 222 30. Obratem obdrží potvrzující zprávu, kterou se prokáže v ordinaci. V odpovědní SMS je uveden validační kód, který je unikátní pro každou transakci. Jeho platnost lze ihned ověřit prostřednictvím informačního systému propojeného s online databází provozovatele služby. Telefonní čísla, na která se objednací SMS odesílají, jsou pro všechny tuzemské operátory stejná. Poslední dvojčíslí se u nich mění s ohledem na typ poplatku:

  • číslo 90 222 30 slouží pro platbu třicetikorunové částky za běžnou návštěvu lékaře
  • na čísle 90 222 90 se platí devadesátikorunový poplatek za návštěvu pohotovosti
  • číslo 90 222 05 se sníženou pětikorunovou sazbou slouží pro opětovné zaslání odpovědní SMS

Uvedené částky jsou konečné - pacient již za samotné textové zprávy neplatí nic navíc. Nový systém SMS plateb vyvíjí a provozuje společnost Expansion Group a.s. Na jeho zavádění se prostřednictvím svého partnerského programu úzce podílí také společnost T-Mobile Czech Republic a.s. Systém nyní v rámci VFN běží v pilotním provozu. Již zanedlouho jej budou moci využívat také další zdravotnická zařízení. Jednání nyní probíhají se všemi většími nemocnicemi v ČR, konkrétně například s Thomayerovou nemocnicí Praha, nemocnicí Kolín a dalšími.

Expansion Group má zájem přiblížit systém co nejvíce uživatelům a zvýšit obecnou důvěryhodnost SMS plateb. Pokud uživatel odešle chybně zadanou zprávu na některé z výše uvedených čísel, o své peníze nepřijde. Systém obsahuje unikátní ochranu - chybně zaslaná částka bude kreditovaná u daného telefonního čísla. Zasláním opravné SMS na číslo se sníženou sazbou 90 222 05 je možné kdykoli znovu objednat úhradu regulačního poplatku ve vybraném zdravotnickém zařízení. Po domluvě přes infolinku z odesílacího čísla má pacient také možnost změnit směrování platby k jinému lékaři a v případě podání písemné reklamace s pevně stanovenou reklamační lhůtou 30 dní si rovněž může nechat částku v plné výši proplatit.

Podrobnosti k novému systému SMS plateb u lékařů budou k dispozici v čekárnách a ordinacích VFN, případně v dalších zdravotnických zařízeních. Pacienti mohou také navštívit stránky www.smslekar.cz, na kterých naleznou všechny potřebné údaje. Regulační poplatky zavedené od 1. ledna 2008 byly ve VFN až doposud vybírány pouze v hotovosti. V období do 31. ledna zde bylo evidováno celkem 57 381 poplatků, z nichž 6 493 mělo výjimku a nehradilo se. Platební morálka pacientů je velmi dobrá: ze 44 420 regulačních poplatků za návštěvu ambulance bylo řádně uhrazeno plných 99,44 % a z 1 868 položek za využití pohotovosti VFN eviduje jen 7,07 % nezaplacených.

Určitě si přečtěte

Články odjinud