Každý si někdy umastí nebo zašpiní krycí sklo čoček foťáků na svém mobilu. To lze snadno vyčistit, co když se ale sklo poškrábe? Vyústí to ve zcela nepoužitelný foťák, nebo to není až takový problém? Naštěstí odpověď na tuto otázku nemusíte hledat experimentováním se svým telefonem – zodpověděli ji odborníci z Dxomark a přidali i pokročilá měření.
Zjistit rozsah poškození
Protože Dxomark pracoval se zcela poškrábaným sklem krycím všechny foťáky telefonu, my uděláme ještě krok zpět. Většinou totiž škrábance nebudou v intenzitě ani rozsahu jako při jejich testu, obvykle zaznamená újmu spíše část krycího skla před jedním z objektivů. Dobrou zprávou je, že hlavní foťák na mobilu výrobci často umisťují doprostřed a „havárii“ tak většinou odskáče krajní foťák, který není tolik používaný.
Rozsah poškození testovaného mobilu je značný | Foto: Dxomark
Krok jedna je tedy určit, který foťák je zasažený škrábanci. To typicky nejde poznat na první pohled, protože výrobci neoznačují jednotlivé moduly. Můžete ale například vzít kousek papíru, přidržet jej před poškrábaným fotoaparátem a v aplikaci přepínat mezi jednotlivými úhly záběru, dokud nenarazíte na papír ve výhledu. Pokud zjistíte, že škrábance ovlivňují nepoužívaný teleobjektiv, můžete si oddechnout. Pokud je však zasažen primární foťák, je zaděláno na problém.
Důležitou roli hraje hloubka rýh i jejich počet. Nepatrné škrábnutí, sotva zasahující do oblasti zorného pole objektivu, nemusí jít na fotce ani poznat, hluboká rýha už vidět bude a mnohačetné škrábance jsou nejhorší případ. Jak a kdy se poškození projeví? To si popíšeme na dalších listech tohoto článku.
Kdy jsou škrábance problém
Prvním problematickým případem je focení ve slunečním protisvětle. Ať už jde o krajiny zalité sluncem nebo portréty, takové fotky budou trpět na lokální i celoplošnou ztrátu kontrastu. Ten je hlavně v protisvětle důležitý, protože s jeho ztrátou se pojí i ztráta detailů. Například obličej ve stínu bude takto ještě nevýraznější až nepůjdou tak dobře rozpoznat jeho rysy. Někdy focení ve slunečním protisvětle s poškrábaným foťákem může zvýraznit další optické vady objektivu jako například odlesky.
Vlevo je bezvadný foťák, vpravo poškrábaný – na něm lze hůře rozeznat detaily tváře. Odlesk v pravém dolním rohu je vadou objektivu a s poškozením nesouvisí | Foto: Dxomark
V druhém případě to jsou právě odlesky a zvláštní světelné artefakty, jež hrají klíčovou roli. V situacích, kdy je ve scéně silný zdroj světla (pouliční lampa, žárovka, popřípadě okno v potemnělých prostorech apod.) nejhůře na tmavém pozadí, se okolo světel vytvářejí například světelné paprsky či jiné artefakty a lokálně se zhoršuje kontrast. Typicky pouliční lampu na pozadí noční oblohy bude obklopovat silnější záře (tedy ztráta kontrastu) a středem zdroje světla bude procházet paprsek.
Nejhůře jsou těmito problémy zasaženy širokoúhlé objektivy, protože mají častěji v záběru slunce či zdroj světla. Obecně potom více trpí sekundární foťáky, protože často mívají méně kvalitní optiku, jež se s těmito jevy hůře vypořádává, zatímco hlavní objektiv může mít pokročilé antireflexivní vrstvy.
Na snímku vpravo poškození způsobuje světelné paprsky protínající světla lamp a okolo všech světelných zdrojů jde vidět záře, jež se u snímku vpravo neobjevuje | Foto: Dxomark
Pokud tedy identifikujete některé výše popsané problémy, mohou být způsobené právě poškozením ochranného skla. Pro jistotu se ale podívejte na starší fotky a videa – když na nich najdete stejné znaky, potíž není v poškození, ale v nekvalitním objektivu daného foťáku. Méně kvalitní optiky mohou mít stejné obtíže, aniž by byly poškrábány.
Pokud jsou škrábance na často používaném foťáku, záleží na rozsahu poškození a na vašem zhodnocení, zdali snížená kvalita fotek bude, či nebude dostačovat. Na internetu naleznete spoustu „babských rad“ na zacelení rýh, nicméně nikdy nebude možné dokonale docílit původního stavu. Hlavně problematické hluboké škrábance nelze zaplnit jiným materiálem kvůli jinému lomu světla a ani samotné sklo by nepřilehlo dokonale.
Nejvhodnějším řešením je výměna krycího skla, pokud to servis vůbec umožňuje. Zcela ideální je problémům předcházet a použít ochranu v podobě krycích skel. Avšak i zde je zádrhel, nekvalitní skla nebo jejich nevhodná aplikace může způsobit odlesky, ztráty kontrastu i vytvořit podivné artefakty na snímcích.
Kdy poškození nemusí jít vidět
Dobrou zprávou je, že ve scénách s nízkým kontrastem (nejsou v záběru velké rozdíly mezi světlem a tmou) se typicky škrábance na kvalitě fotek neprojeví. Nemají přímo vliv na kresbu, šum, vyvážení bílé nebo na automatické ostření.
Nepříjemným odleskům či ztrátě kontrastu je možné se vyhnout jednoduše tím, že fotograf portrét fotit v protisvětle, ale se sluncem za zády. V případě krajiny je vhodné nemít v záběru slunce a třeba rukou vytvořit improvizovanou sluneční clonu, aby paprsky světla nedopadaly na čočky objektivu. Poškrábané sklo totiž může do objektivu zalomit i paprsky, které by jinak šly mimo něj.
Je však potřeba si dávat pozor, aby se rýhy nezanesly špínou. V takovém případě by mohla jít kvalita fotek dolů velmi dramaticky.
I profi fotografové řeší škrábance
Špína a jak udržovat optiku čistou
I špína a mastnota bez jakýchkoli škrábanců mají vliv na kvalitu fotek. Projevují se nejčastěji lokální ztrátou kontrastu. A zde je namístě otázka – jak si mám tedy ochranné sklo vyčistit, aniž bych jej poškrábal?
V prvním kroku je potřeba se zbavit možných zrnek písku či prachu, které by mohly při samotném čištění optiku poničit. To je možné učinit vyfoukáním vzduchovým balónkem nebo očistěním lenspenem (fotografické náčiní s jemnými štětinami na jednom konci a čisticím polštářkem na straně druhé). V druhém kroku lze použít druhou stranu lenspenu nebo ideálně navlhčený ubrousek z mikrovláken (osobně jej vždy rychlým pohybem vypráším, kdyby byl nebezpečný písek v něm).
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na devíti webech.
Vyzkoušet za 1 Kč
Nebo samostatné Živě Premium