Bezpečnostní experti společnosti Avast objevili napříč obchody App Store a Google Play na 200 nových podvodných mobilních aplikací. Ty cílí nejen na mladé uživatele, ale i na děti a mají samozřejmě společný cíl, kterým je vytáhnout z uživatele co nejvíce peněz. Jde totiž o tzv. fleeceware, tedy jednoduché aplikace lákající na bezplatnou zkušební verzi, po jejímž uplynutí však uživatelům automaticky naúčtují vysoké týdenní předplatné.
Zkušební doba totiž obvykle trvá jen tři dny a pokud ji uživatel včas nezruší, automaticky je mu předplatné účtováno, a to i když titul z telefonu odinstaluje. Nejčastěji se jedná o zvuky hudebních nástrojů, čtečky e-knih, editory obrázků, fotografické filtry, věštecké aplikace, čtečky QR kódů a PDF nebo simulátory slizu. Tyto aplikace zaznamenaly už téměř jednu miliardu stažení a příjmy z nich doposud přesáhly 400 milionů dolarů. V Česku byly tyto aplikace staženy 3,5 milionkrát a příjmy z nich činily jeden milion dolarů.
Aplikace na sebe nejčastěji lákají na sociálních sítích (Facebook, Instagram, Snapchat a TikTok). Jedna z inkriminovaných aplikací např. nabízí skutečně krátkou bezplatnou verzi, přičemž následuje týdenní předplatné v ceně 66 dolarů. Pokud jej uživatel nezruší, může ho potenciálně vyjít i na 3 432 USD ročně (cca 75 000 Kč). Seznam fleecewarových aplikací objevených společností Avast najdete na stránkách společnosti.
Jak se vyhnout fleecewarovým aplikacím:
- Buďte opatrní u bezplatných zkušebních verzí na méně než týden
- Buďte skeptičtí vůči virálním reklamám na aplikace
- Přečtěte si text malým písmem
- Zabezpečte své platby