Pozor na reklamní fígle operátorů

Kdybychom žili jako v reklamě, tak máme telefony za korunu a voláme si zadarmo. Jaká je ale realita?

Všichni určitě známe reklamní kampaně (nejen) našich operátorů, ve kterých jsou slova jako například „zdarma“ nebo „neomezeně“ skloňována ve všech pádech. Mnoho lidí si již na podrobnější podmínky, popřípadě odkaz do kompletních podmínek uvedený mikroskopickým písmem pod čarou zvyklo. Podívejme se nyní v obecné rovině na situaci pohledem běžného zákazníka, který nemá čas, sílu ani nervy zabývat se vyhledáváním informacím a je často vydán v nemilost prodejcům služeb. Na jaké triky je třeba se připravit a na jaké otázky se ptát před podepsáním smlouvy?

Volejte neomezeně do vlastní sítě

*Ale až po vyčerpání volných minut nebo kreditu v rámci tarifu.

Nabídka neomezeného volání do vlastní sítě a nebo tisíců volných minut se stala velice populární. Má však jeden háček, nejdříve musíte vyčerpat všechny volné minuty a nebo kredit v rámci měsíčního tarifu. Pak můžete volat do vlastní sítě zdarma, to ale znamená, že na volání do cizí sítě vám už žádné volné minuty či kredit nezůstanou. Dále je třeba si uvědomit jakým způsobem jsou konstruovány jednotlivé tarifní programy. Vycházejme z toho, že tarif, který využíváte je pro vás výhodný když všechny volné jednotky vyčerpáte a utratíte něco málo navíc tak, že další vyšší tarif se ještě nevyplatí. Potom je čerpání volných jednotek zhruba rozloženo na první tři týdny, takže při normálním provozu zůstává prostor na volání zdarma až na poslední týden. Není tedy vyloučeno, že i s voláním zdarma zaplatíte ve skutečnosti více než bez něj.

Až na 2 roky

*Ale jen s nejvyšším tarifním programem.

Nenechte se mýlit a počítejte s tím, že počet let po který můžete využívat speciální nabídku bude vždy shodný s tím, který je prezentovaný. Pro střední a nižší řadu tarifů platí nabídka nikoli v řádu let, nýbrž v řádu měsíců. Jednoduše řečeno, ano na 2 roky pro nejvyšší tarify za několik tisíc měsíčně.

K paušálu telefon již za 1 Kč

*Cena telefonu platí pro nejvyšší měsíční útratu.

Cena dotovaného telefonu je závislá na zvolené výši měsíčního účtu nebo tarifu. Čím vyšší účet, tím větší dotace. Operátoři s oblibou uvádějí vždy nejnižší cenu, je tedy důležité reálně zvážit své možnosti a vybrat odpovídající měsíční plnění nebo tarif. Na toto téma najdete obsáhlý článek zde.

S úvazkem

*Nabídka platí při uzavření účastnické smlouvy na dobu určitou.

Využití speciální nabídky, čili všechny vyjmenované body jsou podmíněny uzavřením smlouvy na dobu určitou. Uzavření smlouvy (za předpokladu, že obě smluvní strany mají rovné podmínky) bych ale operátorům určitě nevyčítal. Věrnost na oplátku za výhodnější podmínky mi přijde fér.

Ceny a srovnání

*Uvedené ceny jsou bez DPH.

Jedním z triků jak vizuálně vylepšit cenu je uvedení částky bez daně. Nejpočetnější skupinu zákazníků tvoří právě fyzické osoby, ty DPH platit musí, proto by bylo určitě lepší uvádět na prvním místě cenu s daní.

Ani ceny hovorného nemusí být nutně konečné, zásadním problémem je způsob účtování hovorů. Ten velice snadno dokáže minutové sazby zvednout o desítky procent. Jak možná víte, například u našich východních sousedů funguje účtování po jedné sekundě. Bohužel tuzemský zákazník si o takové vymoženosti může nechat pouze zdát. Hovory jsou u nás účtovány v lepším případě 60+1 (první minuta celá a pak po sekundách), v tom horším 60+30 (první minuta celá a pak po třiceti sekundách). Analýzu dopadů účtovní 60+30 najdete na našem diskuzním fóru v tomto příspěvku.

Nejen z výše zmíněné příčiny můžeme být svědky neobjektivních porovnání (viz. tato bleskovka). Dalším neduhem srovnávací reklamy bývá neúplné porovnání, například tarif se zvýhodněním versus tarif bez zvýhodnění a nebo porovnání jen dílčí části poskytované služby.

Já osobně jsem si za mnoho let sledování trhu na všechny „skryté“ podmínky již zvykl, proto „reklamštinu“ našich operátorů tolik nevnímám. Jako pozitivní přesto vidím strategii Vodafonu postavenou na srozumitelné nabídce (i když i ona má své mouchy). Sám jsem zvědav zda dokáže oslovit zákazníky a jestli se tímto směrem vydá i některý z konkurentů.

Diskuze (67) Další článek: Vodafone pomůže se zrušením pevné linky

Témata článku: , , , , Operátor, FIG, Pozor, F +, Fígl,