Přehlíží Sony Ericsson český trh?

Nedávno vzniklá komunikační společnost Sony Ericsson ještě stále neuvedla nové modely pro naše trhy a již odstavuje Evropu na druhou kolej za Čínu. Je to normální? Můžeme si za to sami?

Společnost Sony Ericsson se připravuje na poměrně masivní zaměření na čínský trh. Čína totiž vypadá jako velmi perspektivní trh – používá se zde stejný telekomunikační systém jako v Evropě (rozuměj: standard GSM úplně stejný jako u nás) a zdejší trh je skutečně masový. Již v současné době je zde více jak 140 milionů uživatelů mobilních telefonů.

Za velkou zdí

Pouhá tato jedna číslovka může být pádným důvodem pro toto rozhodnutí – jednoho typu mobilního telefonu je totiž výrobce schopen na čínském trhu prodat nesrovnatelně více než ve všech evropských státech dohromady. Nejen, že prodá více přístrojů, ale nižší budou také s tím spojené náklady – zatímco v Evropě musíte na každý z národních trhů dodat příslušnou jazykovou mutaci přístroje i manuálu, ale musíte navíc investovat i do drahé homologace těchto přístrojů. Také drobnosti typu slovník T9 nejsou zrovna levnou záležitostí.

Při prodeji stejného telefonu na tak obrovském trhu - jakým Čína bezesporu je – všechny tyto náklady odpadají; vystačíte si totiž s jedinou jazykovou verzí, jedinou verzí manuálu i jednotnou homologací.

Hromada peněz

K vidinám vysokých zisků také výraznou měrou přispívá mentalita zdejších obyvatel. Jen obyvatelé zdejších lokalit jsou ochotni v masovém měřítku (téměř osmdesát procent všech uživatelů) minimálně jednou ročně zahodit svůj současný mobil a pořídit si přístroj nový. Stačí jen, když má mladší sourozenec větší displej, více funkcí či krásnější a barevnější poutka či podsvícení kláves.

Skutečně je tomu tak – v Asii nenajdete téměř nikoho s mobilním telefonem starším více než jeden nebo dva roky. Pro srovnání se někdy rozhlédněte kolem sebe, kolik uvidíte mobilních „stařešin“ typu Nokia 5110, Siemens C25 nebo třeba Ericsson A1018. Možná teď namítáte, že vám tyto mobily vyhovují a že nepotřebujete vyhazovat peníze za nový model. A hle – zde je právě názorný důkaz rozdílnosti naši mentalit – běžný obyvatel Japonska, Číny nebo třeba Korejského poloostrova by takhle nikdy neodpověděl a nejnovější model si vždy rád zakoupí.

Čekání na budoucnost

Podle vyjádření předních představitelů společnosti Sony Ericsson budou v dohledné době uváděny s předstihem před Evropou nejen mobily využívající současných GSM sítí, ale také nové multimediální terminály určené pro provoz v sítích třetí generace; ta má být v Číně komerčně spuštěna již počátkem roku 2004.

Z pohledu běžného uživatele mobilních telefonů (a také ze svého profesionálního pohledu novináře) jsem tímto rozhodnutím poměrně zaskočen a trochu i zarmoucen. Na druhou stranu však z pohledů výrobců toto rozhodnutí chápu jako výborný a prozíravý tah, který určitě přinese toužebně očekávané zisky. A není účelem každého podnikání dosahování zisku?

Diskuze (33) Další článek: Go linka: aby řeč nestála

Témata článku: Ericsson, Sony, Sony Ericsson, , , Hromada peněz, Pře, Eri, Český, Mentalita, Trh, Son, Český trh