Přenositelnost: stačí překlep a přijdete o své číslo (oživeno)

Nemusíte na přenos čísla k jinému operátorovi ani pomyslet a přesto se můžete stát obětí nedokonalého zabezpečení této služby. Stačí jeden nešikovný překlep operátorky a můžete přijít o své číslo.

Přenositelnost čísel v sítích mobilních operátorů byla zavedena 15. ledna 2006. Téměř po třech měsících se stále objevují závažné chyby v celém procesu. Nedávno nás o tom přesvědčil jeden z našich čtenářů, kterému fungovalo jedno číslo na dvou SIM kartách různých operátorů. Tento uživatel o přenos čísla žádal. Chyba mu způsobila drobné komplikace, nicméně o své číslo nepřišel. Získali jsme však zkušenost jiného čtenáře, který o přenosu čísla vůbec neuvažoval a přesto její vinou přišel o své číslo. Svoji SIM kartu může vyhodit a na své staré číslo zapomenout.

Příběh ze života

Dále už své zážitky popíše přímo hlavní aktér tohoto případu:

» Využívám předplacenou službu Twist společnosti T-mobile. Telefonuji minimálně, hovory hlavně přijímám, proto mi předplacená služba vyhovuje. Většina příbuzných a známých má rovněž T-mobile, tak nemám žádný důvod pro změnu operátora. Nijak vážně jsem se tedy nezabýval první a druhou SMS zprávou, kterou mi Eurotel oznamoval, že pracuje na převodu mého čísla. Až když mi přišla SMS od T-mobilu, že bylo moje číslo uvolněno pro převod, kontaktoval jsem operátora.

Operátor mi potvrdil, že je mé číslo opravdu uvolněno a že k převodu již neodvratně dojde. Obrátil jsem se na operátora Eurotelu s žádostí o zablokování převodu mého čísla. Bohužel mi ale operátor oznámil, že já jsem si o převod nezažádal a nemohu tedy ani požádat o zastavení celé akce. Nemohl mi dokonce ani sdělit, kdo o převod zažádal. Pouze mne informoval, že se jedná o převod většího počtu čísel nějaké firmy a pokud s danou společností nemám nic společného, jedná se o omyl. Zřejmě někdo při zadávání žádosti o uvolnění čísla udělal překlep a zadal špatné číslo SIM karty. A zrovna té mé. Bohužel ani Eurotel nemá zájem situaci řešit a přesvědčuje mne, že pokud nebude při převodu odpovídat telefonní číslo a číslo SIM karty, tak k převodu nedojde. Každopádně však dojde ke zrušení čísla u T-mobilu, protože pro T-mobile bude moje číslo od stanoveného data mrtvé.

A tak musím do pátku 14.4. provolat kredit, který na své SIM kartě mám, následně si za 400 Kč koupit novou SIM kartu a poslat všem lidem ze seznamu své nové číslo. Navíc mohu do vzniklých nákladů připočítat dnešní odpoledne, které jsem strávil telefonováním a cestováním po značkových prodejnách. Manželka a rodiče si budou muset změnit registraci NEJ čísla, což pro každého vyjde na dalších 100 Kč. Celkem tedy odhaduji aktuální škodu na cca 1000 Kč, ale těžko mohu odhadnout ztrátu, která mi vznikne tím, že se mi někteří zákazníci nedovolají. «

Každá SMS stojí za pozornost

Nikdo není neomylný, ale v případě přenositelnosti čísel by se mělo omylům lépe předcházet. Důsledná kontrola každého záznamu je na místě, protože následky mohou být pro postiženého značně nepříjemné.

Pokud se vám stane, že dostanete od operátora SMS zprávu s informací o přenosu vašeho čísla a přitom jste o přenos nežádali, okamžitě kontaktujte operátora, ke kterému má být údajně vaše číslo převedeno. Jakmile budete otálet a dočkáte se textovky od svého operátora s tím, že je vaše číslo uvolněno pro přenos, už bude pozdě na nápravu.

A jak to zatím dopadlo:

» T-Mobile mi vyřídil reklamaci. S převodem podle nich už nejde nic udělat. Moje číslo prostě bude převedeno na Eurotel a doporučili mi, ať si pak znovu zažádám o převod čísla zase zpět. Ovšem Eurotel mé číslo převádí na někoho jiného a se mnou se zřejmě vůbec nebude bavit. A tak, až mi moje SIM karta přestane fungovat, budu muset zajet do značkové prodejny T-mobile (nejbližší mám 35 km) a tam prý to nějak vyřeší.

Celou situaci údajně zavinila operátorka Eurotelu, která se při zadávání požadavku na převod čísla „uklepla“. T-Mobile už zadané údaje nijak neověřuje a prostě koná. Od Eurotelu dostane jenom číslo SIM karty a číslo převodu a danou SIM kartu prostě uvolní. «

Tip: více informací a diskusi k tomuto případu najdete v mobilfóru

Poznámka: text prošel drobnou redakční korekturou. Za pravdivost informací zodpovídá autor zmiňovaných uživatelských zkušeností. Redakce považuje text za důvěryhodný.


Oživeno

Nakonec všechno dobře dopadlo, za což se trochu zasloužil i tento článek. Celou akci s přenosem čísla se podařilo stornovat a T-Mobile našemu nešťastnému čtenáři číslo ponechal. Navíc mu byl navýšen kredit, jako odškodné za způsobené nepříjemnosti. 

Diskuze (43) Další článek: První redakční test HSDPA: 735 kb/s v mobilní síti

Témata článku: , Operátorka, Pře, Překlep, Přenos, Číslo, Špatné číslo, Předplacená služba