Od 1. prosince 2001 představil EuroTel lákavou slevu ve výši 25 % na všechny hovory po třetí provolané minutě. Je tato nabídka opravdu tak výhodná, jak vypadá na první pohled? Na dvou konkrétních modelových případech nám MobilAudit předvede, jak se taková sleva projeví v praxi.
Srovnávací výpočet je proveden na dvou konkrétních volajících metodou MobilAudit, která počítá optimalizované tarify všech operátorů z podrobných rozpisů hovorů, za období jednoho měsíce. Přesnější výpočet neexistuje, pokud nebereme v úvahu samotnou fakturaci operátorů.
Model první: žena v domácnosti
Tento případ je jeden telefon – SIM karta používaná jako kontakt s rodinou a zbytkem světa. Žena nemá k dispozici pevný telefon, vše vyřizuje mobilem, počínaje lékařem a konče matkou nebo manželem. Některé hovory by se mohly na první pohled jevit delší, než je nezbytně nutné.
Model druhý: střední firma
„Střední firma“ je společnost o 15 mobilních telefonech. Telefony jsou požívány v širokém spektru, především ale v režimu nižšího používání („aby byl na telefonu“), náročné užívané manažerské telefonování je výjimečné (jeden telefon). Tuto firmu lze považovat za reprezentativní vzorek, v němž se odrazí eventuální změny všech kategorií tarifů.
Jak to dopadlo
Snížení ceny po aplikaci nabídky „25 %“ není výrazné a pohybuje se fakticky od 3,9 % do 5,5 %. Tento výsledek odpovídá statistice uskutečněných hovorů, kdy celkový objem hovorů delších než 3 minuty nepřekračuje 10 % resp 18 % u ženy v domácnosti. Průměrné nakládaní našich modelových příkladů (viz tabulka), které reprezentuje průměrnou populaci, je tedy jiné než by se na první pohled mohlo zdát. Dále je patrné a velmi logické, že pro jednotlivce, jehož hovory jsou spíše delší, je přínos nové cenové politiky EuroTelu vyšší, než pro firmu, kde se věci a tudíž i telefonáty vyřizují rychleji.
V níže uvedené tabulce jsou statisticky vyjádřené hovory našich dvou modelových případů.
Položka |
Jednotka |
Žena v domácnosti |
Střední firma |
Celkem hovorů za měsíc |
ks |
159 |
1332 |
Počet hovorů delších než 3 min |
ks |
29 |
124 |
Počet hovorů delších než 3 min |
% |
18,2% |
9,3% |
Počet hovorů kratších než 1 min |
ks |
80 |
690 |
Počet hovorů kratších než 1 min |
% |
50,3% |
51,8% |
Průměrná délka všech hovorů |
sec |
109 |
78 |
Průměrná délka hovorů delších než 3 min |
sec |
407 |
352 |
Průměrná délka hovorů kratších než 1 min |
sec |
22,3 |
24 |
Skutečné snížení ceny EuroTel 25 % |
% |
5,5% |
3,9% |
Jen líbivé gesto?
Závěr je tedy jednoduchý. Nejnovější úprava cenové politiky představuje podle mého názoru především dobře spočítaný marketingový tah EuroTelu, který průměrnému volajícímu přinese méně, než jak to opticky vypadá. Podobné je to nakonec i s vteřinovou tarifikací po první provolané minutě. Pokud je průměrně polovina hovorů kratších než 60 vteřin a jejich průměrná délka 24 vteřin, pak přechod na takovouto vteřinovou tarifikaci představuje pro naše modelové případy v podstatě zvýšení ceny. Ale je to líbivé ne?