Při změně operátora můžete zažádat o vrácení nespotřebovaného kreditu na předplacené kartě | Zdroj: PublicDomainPictures / Pixabay

Zdroj: PublicDomainPictures / Pixabay

Při změně operátora můžete zažádat o vrácení nespotřebovaného kreditu na předplacené kartě

Český telekomunikační úřad (ČTÚ) ve své aktuální lednové monitorovací zprávě připomíná možnost navrácení nespotřebovaného kreditu pro ty zákazníky, kteří se svojí předplacenou kartou a telefonním číslem přecházejí k jinému operátorovi. Toto právo jim zaručuje novela zákona o elektronických komunikacích platná už od 1. dubna 2020, ne všichni spotřebitelé ale o této možnosti vědí.

Důležité je upozornit, že zbylý kredit k novému operátorovi s přenosem čísla nepřechází a že ani k navrácení nespotřebovaného kreditu nedochází automaticky. Spotřebitel musí o vrácení kreditu požádat do 30 dnů od ukončení smlouvy. Vrácení kreditu může být zpoplatněno, ale cena nesmí přesahovat vzniklé náklady na převod prostředků. A pokud si operátor nějaký poplatek zaúčtuje, musí jej předem uvést ve smlouvě.

Poplatky za vyplacení kreditu zrušeny

Zákon nestanovuje bližší podrobnosti, jakým způsobem lze tuto žádost uplatnit, záleží tedy na jednotlivých operátorech, jaká pravidla si určí. O2 na webu avizuje, že pro podání žádosti je potřebné navštívit kamennou prodejnu. Vyžaduje předložení dokladu totožnosti a rovněž je třeba doložit, že je žadatel účastníkem na přeneseném telefonním čísle. Kredit by měl být navrácen nejpozději do 21 dnů po obdržení této žádosti převodem na účet či složenkou, záleží na volbě účastníka.

Vodafone požaduje zaslání žádosti poštou a nebo vyřízení na kamenné prodejně. Žádost lze stáhnout na webu. Do formuláře je potřeba vyplnit příslušné identifikační údaje a vybrat způsob vrácení kreditu. T-Mobile uvádí, že je zapotřebí zaslat písemnou žádost či ji uplatnit v kamenné prodejně.

Pokud je to sjednáno ve smlouvě k předplacené kartě, mají opouštění poskytovatelé právo uplatnit nárok na náhradu nákladů, které jim prokazatelně vznikly v souvislosti s navrácením zbylého kreditu. Dříve si operátoři krátce účtovali poplatek ve výši až 199 Kč, dnes už žádost o vyplacení spotřebovaného kreditu není nijak zpoplatněna. Samotný přechod k jinému operátorovi a přenos čísla je ze zákona bezplatný vždy.

Pokud zákazník nechce výplatu zbývajícího kreditu řešit, může jej před přechodem k jinému operátorovi spotřebovat. Zbytek provolat, prodatovat, využít k platbám přes prémiové SMS či poslat na dobročinné účely přes dárcovské SMS.

Vrácení kreditu definované zákonem

Opouštěný poskytovatel služby na žádost spotřebitele využívajícího předplacené služby podanou nejpozději do 30 dnů ode dne ukončení smlouvy vrátí zbývající zůstatek předplatného. Vrácení zůstatku může být zpoplatněno, pouze pokud je tak uvedeno ve smlouvě, a výše zpoplatnění musí odpovídat skutečným nákladům, které opouštěnému poskytovateli služby prokazatelně vznikly při vrácení zůstatku.

Určitě si přečtěte

Články odjinud