Přijíždí auta bez řidičů. Technologie vyjde na 1/4 miliónu

Asistenty schopné řídit máme už dnes, ale zcela samostatná auta vyjedou do ulic až v roce 2022. A v roce 2035 mají činit čtvrtinu prodejů.
Přijíždí auta bez řidičů. Technologie vyjde na 1/4 miliónu

Auta, která nebudou v určitých situacích potřebovat řidiče, se objeví ve větším počtu už za dva roky. V roce 2025 pak bude mít trh se samořiditelnými vozy podle společnosti Boston Consulting Group hodnotu až 42 miliard dolarů. A v roce 2035 budou představovat už čtvrtinu všech prodaných vozů. Nejrychleji prý přijmou novou technologii Japonsko a západní Evropa. Po nich ve Spojených státech.

Klepněte pro větší obrázek

Tvrzení Boston Consulting vychází z četných rozhovorů s nejvyššími představiteli automobilového průmyslu a spotřebitelských průzkumů. „Mnozí si dnes neuvědomují, jak daleko už vývoj pokročil,“ řekl představitel konzultační firmy Xavier Mosquet. „A ještě překvapivější je ohromný zájem spotřebitelů.“

Postavte auta s řidičem mimo zákon

Podle nejnovějších prognóz bude žít v městských aglomeracích v průběhu příštích 25 let více než devět miliard lidí. To je více, než kolik lidí dnes žije na planetě Zemi. Výrobci aut se proto snaží nabídnout nové technologie, které zjednoduší pohyb po přecpaných silnicích, uleví městům od dopravních návalů a dají šanci lidem uvízlým v zácpách se z nich co nejrychleji a nejbezpečněji dostat.

Ne všechny automobilky jsou ale připraveny „autonomní“ vozy nabízet. Například šéf Fordu Mark Fields na letošním veletrhu spotřební elektroniky v Las Vegas řekl: „Výrobci představí samořiditelné auto během pěti let. Ale nebude to naše společnost. My se zaměřujeme na levnější technologie, asistenční programy.“

 

10 000 dolarů bude cena nové technologie umožňující jezdit autům bez řidiče

 

Hodně agresivně se vůči novému trendu vymezili v Jaguaru. „Pro nás nejsou cestující náklad. A nikdy nebudou. Nechceme vyrábět roboty, které dopraví náklad z bodu A do bodu B,“ řekl šéf vývoje tradiční britské automobilky Wolfgang Epple.

Přidal se i šéf Volva Hakan Samuelsson. Ten na kongresu Automotive News Europe prohlásil, že úkolem automobilových výrobců rozhodně není produkovat vozy navržené čistě jako dopravní krabice. „Řešení pro přesun z bodu A do bodu B již existuje. Ta auta jsou obvykle žluté barvy,“ řekl s odkazem na vozy taxi.

Naproti tomu Elon Musk, šéf amerického výrobce elektromobilů Tesla, nedávno rozpoutal vášnivou debatu, když řekl: „Zákonodárci by se měli připravit, že budou muset postavit auta s řidičem mimo zákon.“

První vůz bude již letos

Kdo z nich bude mít pravdu? Zřejmě vizionář a miliardář Elon Musk. Není proto divu, že mnohé automobilky již na vývoji samořiditelných vozů pracují.

V Las Vegas byl na veletrhu spotřební elektroniky představen futuristický koncept Mercedes-Benz F 015. Udivoval čtyřmi sedadly obrácenými k sobě, včetně toho řidičova. Šest monitorů poskytovalo cestujícím informace o voze i o tom, co se dělo venku (na snímku).

Německá automobilka již dnes prodává systém, který umožňuje „pilotovat“ vůz bez zásahu řidiče na „volné“ dálnici. Jedinou starostí majitele vozu je mít ruce položené na volantu. Koncern Daimler, kterému Mercedes patří, oznámil, že v roce 2025 hodlá nabídnout motoristům cenově dostupné samořiditelné auto.

Představitelé General Motors oznámili loni v září, že jsou připraveni představit technologii umožňující jízdu bez řidiče ve vozech značky Cadillac během dvou let. Tesla plánuje nabídnout podobný hands-free systém pro jízdu na dálnici v elektromobilu Model S již letos.

Také japonská automobilka Nissan vyvíjí technologii umožňující autům jezdit bez řidiče. Podle jejího šéfa Carlose Ghosna bude hotová v roce 2020. Stranou nového trendu nestojí ani automobilky Audi či BMW.

Cena nové technologie se bude zpočátku pohybovat kolem 10 tisíc dolarů. Bude však klesat s tím, jak se bude rozšiřovat do stále většího počtu vozů.

V roce 2035 bude podle Boston Consulting Group jezdit ve světě kolem 18 milionů částečně a 12 milionů plně „autonomních“ vozů. Nejvíce jich bude v miliardové Číně.

Řidiči se už těší

Rozšíření této technologie bude podle expertů bezesporu znamenat nejradikálnější změnu v dosud 125 let dlouhé historii automobilismu. Nejenže uvolní lidem ruce, zvýší se tak i produktivita jejich práce v některých odvětvích.
A co na to řidiči? Zatím největší průzkum na téma samořiditelných aut se uskutečnil loni v září v USA.

Tazatelé oslovili 1500 respondentů a více než polovina z nich řekla, že „pravděpodobně nebo vysoce pravděpodobně si částečně samořiditelné auto zamýšlí koupit během pěti let“. Čtyřiačtyřicet procent z nich pak dodalo, že „plně autonomní vůz si zamýšlí koupit během dekády“.

Na samořiditelných vozech oceňovali nejvíce jejich proklamovanou bezpečnost. Dále pak nižší pojistku, která by souvisela právě s vysokou bezpečností provozu. Vítali možnost během jízdy třeba pracovat nebo odpočívat. A samozřejmě oceňovali i předpokládanou až patnáctiprocentní úsporu paliva.

Stále však není jasné, jak se ke všemu postaví regulátoři. Samořiditelná auta se sice již dnes na veřejných komunikacích testují, třeba ve Spojených státech, Německu, Velké Británii, Švédsku, ale musí mít zvláštní povolení.

Když půjde o život, je šofér nenahraditelný

Zatímco v rozvoji potřebných technologií nastal ohromný posun, další otázky zatím zůstávají nezodpovězené. Například je třeba zajistit přesnější mapy. Dále je nutné, aby vozy uměly odolat kybernetickým útokům. Kardinální otázka však zní, zda takové vozy budou moci samy rozhodovat v situacích, kdy půjde o život.

Srazí cyklistu, nebo narazí do vozu, který přejede z protisměru do jeho jízdního pruhu? To je jen jedna z tisíců hypotetických situací, jež by měl robot na kolech vmžiku rozhodnout. Mají ale mít stroje pravomoc v kritické chvíli rozhodnout? Není to za hranou?

„Touto otázkou se nyní zaobírají všichni,“ řekl agentuře Bloomberg Chris Gerdes z Centra automobilového výzkumu na Stanfordské univerzitě. Nedávno o tom jednal se šéfy Fordu a GM. „Oni si to velmi dobře uvědomují. Všechno, co z toho vyplývá. Jejich programy se snaží takové kritické situace řešit již dnes.“

V Toyotě intenzivně řeší, jak v takové kritické chvíli „vrátit“ řízení co nejrychleji do rukou řidiče. Jenže je tady další otazník. Budou řidiči schopni v takové kritické chvíli správně zareagovat? Neztratí návyky, když si zvyknou „neřídit“? Podle Chrise Gerdese je ale zatím člověk nenahraditelný. „Dosud nebyl navržený takový senzor, který by byl tak dobrý jako lidské oko a lidský mozek.“

Bublina v ulicích

Automobiloví výrobci již utratili za vývoj autonomních automobilů miliardy. Vedle nich tomu věnoval ohromné prostředky i německý Bosch, alternativní taxislužba Uber a hlavně Google.

Ten se fenoménu samořiditelných aut věnuje vůbec nejdéle. Před několika dny oznámil jeho spoluzakladatel Sergej Brin, že jeden z jejich vozů byl účastníkem havárie. Byla již jedenáctá během šesti let, kdy se testovací vozy Google pohybují po amerických silnicích.

Klepněte pro větší obrázek

Ovšem žádnou z nich nezavinily. Při většině z nich nepozorní řidiči narazili do experimentálních vozů zezadu na křižovatkách se světelnými semafory.

„Jsem na výsledky našich vozů velmi hrdý. Naším cílem je překonat lidské řidiče,“ komentoval vše Sergej Brin. Až dosud Google testoval novou technologii ve vozech značky Toyota. Od letošního léta ale na silnice v okolí Mountain View vyjíždí 25 vozů vlastní konstrukce s charakteristickým bublinovým tvarem (na snímku). 

Diskuze (20) Další článek: Simon Pierro: kouzelník, který kouzlí s iPadem

Témata článku: Google, Technologie, Alternativní taxislužba, Bosch, Produktivita, Německá automobilka, Jízdní pruh, AGL, Nissan, Xavier, Samořiditelné auto, Lidský mozek, Lidské oko, Nejvyšší představitel, Stanford, Field, Futuristický koncept, Auto, Nával, Zákonodárci, EPP, Autonomní auto, Toyota, Autonomní automobil, Autonomní vůz



Google není jen vyhledávač: 15 užitečných funkcí, o kterých možná ani nevíte

Google není jen vyhledávač: 15 užitečných funkcí, o kterých možná ani nevíte

** Google umí kromě vyhledávání i spoustu dalších věcí ** Vybrali jsme více než 15 užitečných funkcí a schopností ** Stačí zadat do vyhledávače ta správná klíčová slova

Karel Kilián
TipyVyhledávačeGoogle
Jak na Androidu skrýt soukromé fotografie a videa. Stačí tato základní aplikace a úvodní nastavení

Jak na Androidu skrýt soukromé fotografie a videa. Stačí tato základní aplikace a úvodní nastavení

** Víte, jak snadno na Androidu schovat fotky a videa? ** Vystačíte si se základní aplikací a krátkým nastavením ** Fotky ukryjete za sken obličeje či za otisk prstu

Martin Chroust
FotografieJak...Soukromí
Sex manželských párů? Jen výjimečně. Ložnice ovládnou roboti s umělou inteligencí

Sex manželských párů? Jen výjimečně. Ložnice ovládnou roboti s umělou inteligencí

** Sex manželských párů jen při zvláštních příležitostech. ** Ložnice ovládnou sexuální roboti s umělou inteligencí. ** I to je jeden ze závěrů Mezinárodní robotické konference.

Filip KůželJiří Liebreich
RobotiSexUmělá inteligence
Nový hit. Tahle appka vám udělá profilovku jako od pouličního ilustrátora

Nový hit. Tahle appka vám udělá profilovku jako od pouličního ilustrátora

** Aplikace NewProfilePic se na Androidu stala hitem ** Můžete si v ní vytvořit profesionálně vypadající profilovky ** Pozor ale na agresivní cenovou politiku za Pro verzi

Martin Chroust
FotografieUmělá inteligenceMobilní aplikace
Horší než covid, mobilní výrobci zažívají krušné časy. Samsungu uvízlo po světě 50 milionů neprodaných telefonů

Horší než covid, mobilní výrobci zažívají krušné časy. Samsungu uvízlo po světě 50 milionů neprodaných telefonů

** Dozvuky pandemie, nedostatek čipů a teď zase válka ** (Nejen) mobilní výrobci zažívají krušné časy ** Samsung má např. ve skladech na 50 milionů neprodaných telefonů

Martin Chroust
Nižší třídaStřední třída
Izraelský obrněnec ROBUST autonomně bojuje proti pěchotě i tankům

Izraelský obrněnec ROBUST autonomně bojuje proti pěchotě i tankům

** Izraelský zbrojní gigant Elbit Systems nedávno představil střední obrněné vozidlo ROBUST ** To je určeno pro pokročilý autonomní boj proti pěchotě i obrněným vozidlům ** Nový obrněnec by měl operovat s vysokou mírou autonomie, za každého počasí a prakticky v každém terénu

Stanislav Mihulka
IzraelVojenstvíRoboti
Pitva Samsungu Galaxy Z Fold2. Vnitřnosti ohebného telefonu, to je technologický koncert

Pitva Samsungu Galaxy Z Fold2. Vnitřnosti ohebného telefonu, to je technologický koncert

Skládací telefony jsou stále docela nové a drahé, takže se nepoštěstí narazit na kus k popravě každý den. Tento má zničený vnitřní displej, ale jinak je funkční. Tak se pojďme podívat, jak to Samsung uvnitř vyřešil.

Jakub Michlovský
Ohebný displejSamsungPitva
Vybrali jsme nejlepší telefony, které si v červnu 2022 můžete koupit

Vybrali jsme nejlepší telefony, které si v červnu 2022 můžete koupit

** Každý měsíc vybíráme nejlepší mobily v několika kategoriích. ** Smartphony dělíme podle výbavy a ceny, aby si mohl vybrat každý. ** Nezapomínáme ani na tablety a tlačítkové telefony.

Jan Láska
TelefonySmartphonyNákup a ceny
Recenze městského elektrokola Gogoro Eeyo 1s. Hromada stylu a rám jako ze sci-fi

Recenze městského elektrokola Gogoro Eeyo 1s. Hromada stylu a rám jako ze sci-fi

Hmotnost pod 12 kg je u běžných kol považována za skvělou, u elektrokol pak patří do říše snů. Těch zajímavostí je však na Eeyo 1s ještě více, rovnou ale upozorním, že není pro každého.

Jiří Kuruc
ElektromobilitaCyklistikaTesty
Jak na Androidu spojit víc fotek do jedné. Tato aplikace má řadu vychytávek a my přidáme jednu navíc

Jak na Androidu spojit víc fotek do jedné. Tato aplikace má řadu vychytávek a my přidáme jednu navíc

** Jak na Androidu jednoduše spojit více fotek v jednu? ** Pomůžete si bezplatnou aplikací Foto Blender ** Reklamy jsou v aplikaci dost agresivní, ale existuje jeden způsob...

Martin Chroust
Jak...Tipy a trikyMobilní aplikace
Jak prolomit zapomenuté heslo ve Windows 10. Je to až překvapivě snadné...

Jak prolomit zapomenuté heslo ve Windows 10. Je to až překvapivě snadné...

V době, kdy je tlak na volbu co nejsilnějších hesel, není nic výjimečného, když heslo zapomenete. Co ale dělat, když se pak nemůžete dostat do Windows?

Antonín Trčálek
NávodyHesloWindows 10