S článkem lze obecně souhlasit, přesto mám jednu podstatnou připomínku.
Domnívám se totiž, že pozice Nokia za poslední rok utrpěla spíše poprvé chybným marketingem (který jinak bezmezně obdivuji, ačkoli se mi jako zákazníkovi samozřejmě příliš nelíbí) nikoliv schopností konkurence, která velmi často stále jen opisuje. Je tu podle mě několik špatných kroků, které výrobce učinil za poslední cca rok a půl a ty ho ho sesadily z pozice tygra do role bránící se divoké kočky a bude-li v tomto směru pokračovat, stane se velmi brzo (cca 2 roky) domácí kočičkou.
Rozhodující jsou tu dva aspekty (opět jen dle mého názoru, který ale vzniká na základě reakcí zákazníků). Poprvé je to nesprávná nabídka modelů. Zákazníci totiž vůbec nejsou nadšeni z možnosti zakoupit si 6610 zabalenou třikrát různě, sami jsou dostatečně chytří na to, aby si kryt přizpůsobili podle svého bez přispění výrobce a navíc mají dojem, že si z nich je stříleno a pochybováno o jejich znalostech. Z toho vzniká nerozhodnost při nákupu, na základě které je nucen k volbě a je-li nucen k volbě, zahrnuje do výběru i jiné značky a modely. Dokud tu byla aura dokonalosti výrobce a ten nabízel v každém segmentu trhu jeden dokonalý model, zákazník nemusel volit a vybíral podle výrobce.
Další chybou jsou modely samy. V oblasti low-endů chybí po 3310 silný nástupce, za toho lze považovat až N3100, která je však již na dnešní poměry příliš drahá a není designově příliš úspěšná. Všechny typy mezi byly neatraktivní (u 3410 nebyl důvod ke změně z 3310, 3510i zas utrpěla modelem 3510 - navíc byla příliš veliká) a daly tak čas ostatním výrobců se zmobilizovat a ukousnout si z volného prostoru na trhu. Podobná situace nastala u managerských modelů. Vždyť už u 6310i jsem předpovídal, že po ní nastane propad a stalo se tomu tak. Jako jediný typicky managerský model nemá dodnes nástupce! Prvním modelem, který snad lze takto označit je 6600 a ten zase spoustě vytížených lidí, kteří chtějí hlavně volat přijde moc velký. Chybí zdařilý a levnější model pro ženy a pózisty (nástupce 8310 a 8850). Co chtěla Nokia říct modelovou řadou 6610/7210/6100 ví snad jen ona sama. Jedni tvrdí, že je příliš malá a druzí že není dost malá. Telefon navíc není dostatečně vybaven, není vůdcem trhu, není inovátorem, aby se mu dalo cokoli odpustit. A 7250/i? Ta je vnímána pouze jako 6100 s foťákem a přiznejme si, že ničím jiným ani vlastně není. Všechny okolní modely jsou zákazníky přijímány jen s povzdechem, kupuje si je jen malá cílová skupina (N-Gage, 6800, 2100, 5510,). Při nástupu chytrých telefonů navíc Nokii nepomohlo ani váhání s novým komunikátorem, který vždy ukazoval cestu a byl modlou těch, kteří na něj neměli, ale i těch, kteří ho obdivovali, ač ho neupotřebili, neměl zásadní význam pro prodej, ale pro image značky. Úspěchem lze tedy označit snad jen 7650 a 3650, ale ani to nejsou modely, které udrží výrobce na výsluní.
Závěrem lze tedy jen konstatovat, že dokud se Nokia neumoudří, nepomůže jí ani svěcená voda a se stoupající kvalitou Siemense a Sony Ericssonu má krajně na mále. Už dávno ona sama prokázala, že nemusí být tím, kdo proráží, ale že nesmí zapomínat na zákazníky v honbě za ziskem. Prorokoval jsem, že přebalování krytů je ekonomicky zdařilý tah, ale že jednou zákazníkům dojde trpělivost a ta doba je tu, stačí málo a z tygra bude kočička. Jestliže se povede situaci rychle stabilizovat, myslím si, že pověst značky ji bude favorizovat i při vstupu na trh 3G.
Matkal