Pro Nokii už nebudou příští roky tak snadné

Diskuze čtenářů k článku

michl  |  07. 01. 2004 12:52

 Nokia si to pohorsila s tema spatnejma displayama, koupil jsem si novou 8310 a za pul roku byl display v pr...... Ted radci presedlam na Simensi maji docela dobry funkce a disignove vypady taky chvalitebne.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Iron Man  |  07. 01. 2004 08:03

No,já myslím,že Nokie je pořád lídrem trhu,je fakt,že lidi jsou někdy roztrpčení,z toho,když vidí series 40,ale zase na druhou stranu, pořád si ji kupujou,to že na tomhle serveru lidi propagujou pořád ericsonny(aspoň mi to tak přijde),neznamená,že většina lidí,někdy i ze setrvačnosti nokie pořád kupují,a budou kupovat. Je jen škoda,že Nokie zapomíná na lidi co nechtějí moc extravagance,a spíš by chtěli klasiku typu 3310,6310i, apod.Ale v novém hávu a s novou výbavou. Asi to ukáže jen čas........je zajímavé,proč se třeba u nás neprodávají tolik Motoroly,když všude ve světě jsou druzí v prodeji?

Pokus o pohled obyčejného člověka na mob.tlefony dle značek,hehe:

Já třeba když vidím samsungy,tak nic proti značce,ale je to přece jen jiné ovládání,jinej princip, siemens...........display na nic, se........to samé jako samsung,a je to pomalý a  jsou to krabice,alcatel.........no, nic moc..............co my tedy zbývá: koupím Nokii,a to ne proto že bych tak děsně chtěl,ale protože mi nic jiného nezbyde....................

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
miroslav.kucera  |  07. 01. 2004 09:18

To ja bych chtel N6510 s barevnym displejem, javou, poly-zvonenim, BT a MMS.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
ds  |  07. 01. 2004 10:27

To mne by k N6510 stacil navic jen opakovany budik, hlasite hands free a moznost propojeni kablikem. Jinak jsem velmi spokojen... a neuvazuji o zmene... tedy, mozna az bude 6230 za 10000 :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Martin Kalián  |  06. 01. 2004 19:19

S článkem lze obecně souhlasit, přesto mám jednu podstatnou připomínku.
Domnívám se totiž, že pozice Nokia za poslední rok utrpěla spíše poprvé chybným marketingem (který jinak bezmezně obdivuji, ačkoli se mi jako zákazníkovi samozřejmě příliš nelíbí) nikoliv schopností konkurence, která velmi často stále jen opisuje. Je tu podle mě několik špatných kroků, které výrobce učinil za poslední cca rok a půl a ty ho ho sesadily z pozice tygra do role bránící se divoké kočky a bude-li v tomto směru pokračovat, stane se velmi brzo (cca 2 roky) domácí kočičkou.
Rozhodující jsou tu dva aspekty (opět jen dle mého názoru, který ale vzniká na základě reakcí zákazníků).  Poprvé je to nesprávná nabídka modelů. Zákazníci totiž vůbec nejsou nadšeni z možnosti zakoupit si 6610 zabalenou třikrát různě, sami jsou dostatečně chytří na to, aby si kryt přizpůsobili podle svého bez přispění výrobce a navíc mají dojem, že si z nich je stříleno a pochybováno o jejich znalostech. Z toho vzniká nerozhodnost při nákupu, na základě které je nucen k volbě a je-li nucen k volbě, zahrnuje do výběru i jiné značky a modely. Dokud tu byla aura dokonalosti výrobce a ten nabízel v každém segmentu trhu jeden dokonalý model, zákazník nemusel volit a vybíral podle výrobce.
Další chybou jsou modely samy. V oblasti low-endů chybí po 3310 silný nástupce, za toho lze považovat až N3100, která je však již na dnešní poměry příliš drahá a není designově příliš úspěšná. Všechny typy mezi byly neatraktivní (u 3410 nebyl důvod ke změně z 3310, 3510i zas utrpěla modelem 3510 - navíc byla příliš veliká) a daly tak čas ostatním výrobců se zmobilizovat a ukousnout si z volného prostoru na trhu. Podobná situace nastala u managerských modelů. Vždyť už u 6310i jsem předpovídal, že po ní nastane propad a stalo se tomu tak. Jako jediný typicky managerský model nemá dodnes nástupce! Prvním modelem, který snad lze takto označit je 6600 a ten zase spoustě vytížených lidí, kteří chtějí hlavně volat přijde moc velký. Chybí zdařilý a levnější model pro ženy a pózisty (nástupce 8310 a 8850). Co chtěla Nokia říct modelovou řadou 6610/7210/6100 ví snad jen ona sama. Jedni tvrdí, že je příliš malá a druzí že není dost malá. Telefon navíc není dostatečně vybaven, není vůdcem trhu, není inovátorem, aby se mu dalo cokoli odpustit. A 7250/i? Ta je vnímána pouze jako 6100 s foťákem a přiznejme si, že ničím jiným ani vlastně není. Všechny okolní modely jsou zákazníky přijímány jen s povzdechem, kupuje si je jen malá cílová skupina (N-Gage, 6800, 2100, 5510,). Při nástupu chytrých telefonů navíc Nokii nepomohlo ani váhání s novým komunikátorem, který vždy ukazoval cestu a byl modlou těch, kteří na něj neměli, ale i těch, kteří ho obdivovali, ač ho neupotřebili, neměl zásadní význam pro prodej, ale pro image značky. Úspěchem lze tedy označit snad jen 7650 a 3650, ale ani to nejsou modely, které udrží výrobce na výsluní.
Závěrem lze tedy jen konstatovat, že dokud se Nokia neumoudří, nepomůže jí ani svěcená voda a se stoupající kvalitou Siemense a Sony Ericssonu má krajně na mále. Už dávno ona sama prokázala, že nemusí být tím, kdo proráží, ale že nesmí zapomínat na zákazníky v honbě za ziskem. Prorokoval jsem, že přebalování krytů je ekonomicky zdařilý tah, ale že jednou zákazníkům dojde trpělivost a ta doba je tu, stačí málo a z tygra bude kočička. Jestliže se povede situaci rychle stabilizovat, myslím si, že pověst značky ji bude favorizovat i při vstupu na trh 3G.

Matkal

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jiří Hlavenka  |  06. 01. 2004 21:46

Díky za rozsáhlý příspěvek. Musím uznat, že do věci (marketing a produkty Nokia) vidíte podstatně lépe než vy, takže mně nezbývá než s vámi zcela souhlasit . Snad bych jen dodal, že v poslední době mně vůbec marketing/positiong výrobců mobilních telefonů připadá dosti bezbarvý, málo zajímavý a málo účinný, tj. neplatí to jen o nokii.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Patrick Zandl  |  06. 01. 2004 13:23

Hezký článek. Bohužel s 3G to není tak snadné. 3G představuje čtveřici velmi odlišných specifikací, z nichž dvě se liší diametrálně proti sobě (WCDMA koncept  vs CDMA2000) a japonské i evropské WCDMA v drobných podstatných detailech. Proto se nedá tak snadno říci, že výrobce má náskok, když vyrábí mobily pro FOMA nabo CDMA2000 - to jsou mobily s výrazně jinou technikou uvnitř, než evropské UMTS. Evropští výrobci UMTS telefony uvádějí pomalu ne proto, že chrápou, ale proto, že UMTS koncept je výrazně komplexnější a složitější, navíc i odlišný oproti třeba CDMA2000. LG a Samsung sice produkují hodně CDMA2000 telefonů, ale v UMTS mají výrazné problémy.

Jak to tak vypadá, i v 3G zůstane trh rozdělen na několik ostrůvků a ne každý hráč zvládne svoji lokální dominanci překlopit do globální... LG a Samsung to v nejbližších třech letech nebudou.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Kamojedov  |  06. 01. 2004 14:17

Uvidíme, kdo to za ty tři roky bude. FOMA telefony se z hlediska konstrukce od UMTS-WCDMA principiálně nijak neliší. CDMA2000 telefony se od WCDMA při použití Qualcomm chipsetu liší překvapivě málo. Navíc mají výrobci, kteří zvládají EV-DO praktickou zkušenost jak v malém a bateriemi omezeném zařízení zpracovávat datový tok až 2,4 Mbps - tedy rychlosti, na které se WCDMA dostane tak za dva-tři roky. Nevypadá to, že by Korejci měli s WCDMA telefony výrazné technické problémy, ale prostě pro ně nemají domácí trh a globální možnosti odbytu jsou dosti chimérické.

Howgh

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Patrick Zandl  |  06. 01. 2004 14:23

Foma telefony se neliší principiálně od UMTS, ale liší se přeci jen. Interoperabilita mezi FOMA/UMTS zatím neexistuje a je sice pravda, že můžete nakoupit triální čipsety od Qualcommu, to vám ještě ale nezaručí návaznost na aplikační prostředí. A aplikace je to, o co v 3G běží, na bezproblémovou komunikaci typu V/D si nemusí nikdo pořizovat 3G.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Kamojedov  |  06. 01. 2004 17:53

Neřešíme ovšem otázku, zda je možná (a dokonce z hlediska obchodní politiky DoCoMo žádoucí) introperabilita FOMA/UMTS.  Otázka stojí, zda je správná teze páně Havlenky, že 3G know-how přichází z Asie, neb tamní - obzvláště Korejští a Japonští - výrobci a operátoři mají s 3G největší zkušenosti a pozice tradičních severských dodavetelů se bude zhoršovat, nebo Vaše domněnka, že se LG a Samsung to tří let globálními 3G hráči nestanou.

K rozhodnutí sporu nám nezbude než 3 roky počkat, ale myslím si, že realitě je výrazně blíže pan Havlenka.

Howgh

PS: Co se omílání mantry o aplikacích týče, dovoluji si upozornit, že právě unifikované Brew API je zrovna to, co návaznost napříč různými technologiemi ne-li zaručuje, tedy alespoň umožňuje.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Patrick Zandl  |  07. 01. 2004 13:15

Ale ale, problémy FOMA versus UMTS jsou dané tím, ze NTT si tu síť postavilo ještě před uzavřením standardu a už se mu ji logicky nechtělo vyhazovat.

3G knowhow těžko může přicházet z Asie, když přes 80% IPR vlastní Nokia, Qualcomm, Ericsson, Siemens a Motorola. Pokud by vaše teorie byla správná, už dávno by přeci evropský UMTS trh zaplavili asijští a korejští výrobci mobilů a vytlačili tak evropské firmy, které nejsou schopné dodávat UMTS mobily v množství, na což UMTS operátoři dokola nadávají.

LG a Samsung jistě budou významní hráči, Nokii ale do tří let nepředhoní. A do té doby se snad sebere i Ericsson. Toliko můj názor podepřený výše uvedeným.

PS: Překvapuje mne, že vedle Jazykovědy trpíte i na BREW. S financováním skrze poplatky od operátora, s konkurencí Javy i OS software (byt je to hodne neco jiného) nevím nevím, na optimismus je ještě trochu brzy...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jiří Hlavenka  |  07. 01. 2004 13:59

Ahoj Patricku,

s tím 3G know-how to bylo míněno následovně. Nemyslím, že vlastnictví patentů je tady až tak podstatné, protože patent je dostupný celosvětově, jenom se musí zaplatit. Know-how znamená "vědět jak" a pokud firmy, jako je Hutchison nebo DoCoMo mají už dnes zkušenosti s tím, jak tato služba funguje u mnoha miliónů zákazníků (či dokonce desítek miliónů), mají to podstatné know-how, tj. "vědí, jak". Ostatní tyto zkušenosti nemají. Bazální technologie 3G, tj. umožnit datové přenosy, je jedna věc, ale k úspěchu na trhu nestačí - jde hlavně o náplň, služby s tím související.

Na rozdíl od 2G (tj. "telefonování") jsem názoru, že 3G bude mít blíže k "gadgets", typické asijské mánii pro hračičky, věcičky a službičky - to, v čem Asiaté vynikají a s čím dobývají svět (herní konzole, walkman, discman, gameboy...). Pokud toto rozvinou a dovedou do dokonalosti velmi brzy, což právě nastává, tak budou mít před ostatním světem velký náskok a Quallcomm, špičková technologická firma, se bude jen smutně dívat, jak jim na špek skáčí stovky miliónů uživatelů.

Ale mohu se pochopitelně mýlit

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Kamojedov  |  07. 01. 2004 16:57

Vlastnictví IPR vypovídá velmi málo o skutečné schopnosti dosáhnout velkého podílu na trhu s 3G mobilkami.

Co se evropského UMTS trhu(tj. všechny Hutch sítě a TIM, zbytek nestojí počtem reálných zákazníků za řeč), těžko se najde lepší potvrzení teorie o asijské nadvládě v 3G mobilkách: doporučuji pozornosti, že naprostá většina prodejů je japonský NEC následovaný s více než řádovým odstupem Motorolou (včetně její Siemens inkarnace).

Tím výčet komerčně dostupných mobilek pro Evropu končí. Nokia je pro reálný prodej prakticky nefunkční a Ericsson komerční dostupnost UMTS mobilky ani nepředstírá. Ostatně si nejsem jist, jestli SonyEricsson nezatřídit spíše do Asie.

PS: Nechám-li Jazykovědu stranou (že mě ale ty plky dožraly ), tak trpím na technologie a obchodní modely, které jsou v reálném nasazení očividně úspěšné navzdory komisím a regulátorům. K těm BREW patří - stačí se podívat, jak se aplikacím daří u KDDI vůči té FOMA zpotvořenosti nebo u Verizonu - o Koreji nemluvě.

Lahůdkou pro věrozvěsty 3G služeb a ad-hoc vyvinutých aplikačních platforem je "3" s podílem hlasu na výnosech větším než má Oskar ).

PPS: Java aplikace ve VM nad BREW běží, touží-li je někdo mít velké a pomalé, ale praktický význam je mizivý. Sun to nerad slyší, ale "write once, run anywhere" funguje u BREW mnohem lépe než u JME.

V Evropě to pochopitelně bude jinak - už z čiré nechuti ke Qualcommu, ale mobilní komunikace se očividně přidávají k dlouhé řadě projektů a technologií, ve kterých je Evropa už za zenitem.

Howgh

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
pepa  |  06. 01. 2004 12:16

pche,prej  nízká nákladovost, kde na tom byli??? mají nejdražší telefony na trhu, který nic neumí a budou nám něco říkat.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
JJ  |  06. 01. 2004 12:59

Ale on vůbec nemluvil o cenách - on mluvil o výrobních nákladech Takže jestli na tom chceš něco získat, nekupuj si jejich telefon, ale jejich akcie, neb jediný kdo na snížení nákladů vydělá bude Nokia a její vlastníci

Upřímně řečeno díky unifikaci (jedna střeva, dva firmwary a deset futrálů) a masovosti výroby musí mít Nokia jedny z nejnižších jednotkových výrobních nákladů v oboru už teď. K tomu mají nejlepší marketing a jsou (zatím?) z lidí schopni vytáhnout podstatně víc peněz jen za to, že je telefon od Nokie.

S tím hodnocením současné produkce Nokie vcelku souhlasím, ale jsou i jiní výrobci a nikdo mě nenutí Nokie kupovat. A dokud já mám právo (a možnost) koupit si telefon jinde, ať si Nokia (nebo kdokoli jiný) klidně má právo nabízet předražené šunty.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
George  |  06. 01. 2004 16:53

Moje řeč!!! Mimochodem - jedna střeva, dva firmwary a deset futrálů - to je krásně vystižený

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
hisaak  |  06. 01. 2004 19:32

Taky me ta hlaska dostala.

Jedna vec me ale zarazi. Predpokladam, ze dneska uz neni moc tak naivnich lidi, kteri by si mysleli, ze uspech firem jako je nokia nebo microsoft tkvi v kvalite jejich produktu. Hodne rozhoduje marketing.
Presto ale porad nechapu, z ceho vznikl ten stav, kdy lide opravdu radi priplati za telefon, ktery je prave od nokie. Kde vzniklo to silne povedomi o tom, ze se to skutecne vyplati? U ms je to precejen trosku jinak. Rozumne velka konkurence neexistuje a pokud nekde snad, tak ji neni videt, cimz vlastne zase neexistuje. Nokia ale takhle volny trh nikdy nemela. Fakt nevim.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
JJ  |  06. 01. 2004 23:03

No kde to vzniklo? Nejspíš někdy v roce 1996 kdy 2110 byl technicky nejlepší telefon, který opravdu dost předběhl svou dobu a Nokia získala pověst výrobce kvalitních telefonů. Pak se ten náskok sice začal pomalu stírat, ale Nokia dokázala ještě čas od času přijít s něčím výrazně novým (IR port u 6110/6150), i když už to nebylo ono. Ostatní výrobci, kteří do té doby Nokii nestačili, začali dotahovat. IMHO zlomem bylo uvedení Ericssonu T28 v roce 1999, od té doby Nokia technicky zaostává - někdy více (tribandy, bluetooth), někdy méně (komunikátory) a v některých okrajových záležitostech je pořád dobrá (PCMCIA karty).

Rok 1999, od kdy jde Nokia IMHO do kytek technicky, byl taky rokem ohromného růstu počtu uživatelů mobilních sítí z řad normálních lidí. A těm dokázala Nokia nabídnout vcelku slušné low-end telefony, těžíce ze své v té době ještě víceméně oprávněné pověsti výrobce kvalitních telefonů. Třeba Ericsson v té době měl technicky výborné dražší telefony, ale dělat slušné low-endy se naučil velmi pozdě (v podstatě těsně před spojením se Sony). Zkráceně: Nokia zvládla nejlépe dobu ve které se mobil měnil v běžný spotřební předmět. Třeba v oblasti automobilismu tuhle dobu nejlépe zvládl H. Ford s Tčkem, ve fotografii zase G. Eastman (Kodak) se svými výrobky apod.

IMHO naprosto nejvíc pomohla Nokii distribuce telefonů prostřednictvím GSM providerů, kteří je získávali za pakatel a občas i zadarmo v rámci dodávek síťové infrastruktury a s oblibou je pak "dotovali" či jinak používali k rozšiřování klientely. Tím se Nokii vytvořila slušná uživatelská základna, ve které se jim daří šikovným marketingem udržovat poměrně slušnou brand loyalty (sorry, čeština není už pár let můj primární jazyk, neznám přesný český výraz).

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
ds  |  07. 01. 2004 10:34

Presto ale porad nechapu, z ceho vznikl ten stav, kdy lide opravdu radi priplati za telefon, ktery je prave od nokie.

No to ti klidně vysvětlím. Mám již několikátou Nokii (měl jsem a mám i Siemensy - na data) a další telefon bude zase Nokia. Proč? Jsou prostě věci, které se těžko vyjadřují penězi. Třeba pohodová práce z SMSkami (Siemens hrůza), super klávesnice, kvalitní displej, žádné trable u všech kusů, co jsem měl (nevím, kde lidi kupují ty špatné kusy), stále stejné ovládání (a pro mne přehledné)... Prostě si rád připlatím za POHODLÍ.  nekupuji je ihned jako novinky, tak ani neplatím více peněz. A když je chci prodat a koupit novou, mají většinou větší hodnotu než jejich konkurence. Vždyť mrkněte, kolik dnes stojí tolik opěvovaný Siemens S55...

PS: Nic proti Siemensu nemám, jenjsem jej použil pro srovnání. Dle mne není lepší MT na data

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Pepa  |  06. 01. 2004 10:59

Hlavně NOKIE ve své tuposti je zahleděná do sebe. Od roku 1996 kdy NOKIA byla svým modelem 2110 jediný slušný výrobce se mnoho změnilo. Nekompatibilní HW součástí (bluetooth), nedokonalý SW (6310i), vadné baterie (3310), náhodné HW vybavení nabízených řad a hlavně cena. Ten kdo byl zvyklý na ovládání Nokií, si teď s klidnou hlavou může koupit cokoliv. Nové MMS telefony mají odlišné zcela nové ovládání a tak se stejně budou muset učit něco nového. Jediné pouto k určitému výrobci může být příslušenství. To se díky různým inovacím (nové porty, rozměry a design) také čím dál více trhá a časem lidé začnou smýšlet ekonomičtěji a funkčně.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Vladik  |  06. 01. 2004 11:14

Máš recht taky sem si chtěl původně koupit Nokii jako další telefon ale pak přišla Oskarova nabídka pro Oskarty tak sem si raděj vybral za 3577 Samsung X100. Protože Nokia 3100 se mi vůbec nelíbí má malou paměť a kdoví jestli na ní jde použít datový připojení přes kabel. Na ovládání sem si zvyk rychle a až na pár drobností je to supr. Problémy žádný a displej nádhernej obraz

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
????  |  06. 01. 2004 08:09

S výše uvedenými faktory se budou muset poprat všichni značkový výrobci mobilů

Nezda se vam na teto vece neco divneho?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Tereza Bartošíková  |  06. 01. 2004 09:21

Nezda se vam na teto vece neco divneho?

Ani ne, protože my zase nevíme, co znamená "vece" :)

 

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
jirka  |  06. 01. 2004 09:32

opravdu ftypne

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jirka  |  06. 01. 2004 13:29

Buuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
????  |  06. 01. 2004 17:07

No, tak redakce uz chybku odstranila - tedka by to jeste chtelo zmenit "veku" tady ve foru



Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor