Jak by měl vypadat moderní mobilní telefon ví asi každý: měl by být malý, lehký, elegantní, se všemi možnými funkcemi a měl by se hodit k obleku i ke sportovnímu oblečení. Ericsson R250s PRO je přesný opak – ale záměrně.
Jak by měl vypadat moderní mobilní telefon ví asi každý: měl by být malý, lehký, elegantní, se všemi možnými funkcemi a měl by se hodit k obleku i ke sportovnímu oblečení. Ericsson R250s PRO je přesný opak – ale záměrně.Je velký, těžký, na první pohled neohrabaný a spíše než kravata se k němu hodí montérky. Nelze to však u něj považovat za nedostatek, ale za výbornou vlastnost.
Živelných pohrom se neleká
Robustní Ericsson je odolný vůči několika živlům – vodě, prachu, nárazu. Ohnivzdorný zřejmě nebude, už kvůli potažení telefonu pryžovou vrstvou, pod kterou je odolný kovový rám, který se největší měrou podílí na velké hmotnosti. Pod slovem nárazuvzdorný si nepředstavujte, že do telefonu budete moci mlátit kladivem, ale přesto přežije bez úhony nejrůznější pády (např. z kabiny traktoru na beton). Můžete namítnout, že váš telefon už přežil leccos a přitom je malý a lehký. Ano, ale nemůžete vědět, jestli se někde uvnitř něco nenaštíplo a zda příští pád nebude tím posledním. R250s PRO i vnitřně konstruován tak, aby na něm otřesy nezanechaly stopy.
Podobné je to i vodou. Na pravé straně u sluchátka je mechanický ovladač, který v případě potřeby zavírá reproduktor a současně zapíná funkci hlasitého hovoru. V normálním stavu tedy telefon příliš vodotěsný není, je třeba otočit páčkou. Odolností vůči vodě se také nemyslí to, že si z mobilem půjdete zaplavat, Ericsson je ale dokonale odolný proti dešti a myslí se také na očistu telefonu. Je-li zapatlaný od oleje či od bláta, strčíte jej pod vodovodní kohoutek a umyjete.
Přesto telefon můžete i vykoupat: na stánku Ericssonu na Cebitu se hosteska po chvíli nechala přesvědčit o pravdivosti propagačních materiálů svého zaměstnavatele a telefon k všeobecné radosti přítomných uložila do akvária. Po vytažení a otření se s ním opět dalo telefonovat.
Mobil a vysílačka v jednom
Jak je zřejmé z názvu, telefon podporuje standard GSM PRO, který se někdy označuje i jako PMR – Private Mobile Radio, osobní mobilní radiová síť. Některé společnosti si budují svoje bezdrátové sítě (říká se jim trunkové), které umožňují skupinové hovory, hovory se všemi naladěnými účastníky nebo hovory z vysílačky do vysílačky. Jenže budování těchto sítí je drahé a proto někteří mobilní operátoři nabízejí (u nás zatím nikdo) možnost využívat tyto funkce i sítích GSM. Zájemce jen definuje telefony, které budou součástí sítě, a vybere si služby. Za výhodnější cenu než u běžného mobilního hovoru je potom možné provádět všechny zrůdnosti, které jsou popsány výše.
Toto řešení má i nevýhody. Jediným telefonem, který tuto funkci podporuje, je zatím právě R 250s PRO. Druhou nevýhodou – i když pro většinu zájemců zanedbatelnou – je nižší bezpečnost těchto hovorů než například u systému Tetra, kterým se snad někdy podaří pokrýt i naše území. Stavbařům je to sice jedno, ale dopravní společnosti by tento systém (mj. používaný armádami NATO) jednoznačně uvítaly.
Když se topíte, stiskněte červené tlačítko
Nezapoměl jsem na něco? Aha, už vím, funkce a možnosti telefonu. Nebudu je rozpitvávat, vězte, že R250 PRO si vzal z každého Ericssona něco a dohromady nabízí vše, co by moderní mobilní telefon měl umět.
Ericsson R250 PRO není telefonem pro manažery. Je určen řidičům kamionů, traktorů nebo stavebních strojů, montérům, stavbařům, geologům ... prostě do všech profesí vyžadujících práci v terénu nebo extrémních podmínkách. Využije se tam, kde najdete spoustu chlapů s rukama jako lopaty, kteří by u dnešním moderních mobilů zmáčkli jedním prstem čtyři klávesy. Plusem je také podpora standardu GSM PRO, i když v našich podmínkách je prozatím k ničemu.
Nechal jsem si perličku na závěr – červené tlačítko vedle antény. Jeho podržením začne telefon volat na bezpečnostní linku 112. V krizových situacích se tato funkce hodí, nemusíte nic hledat a vyťukávat, jen držíte tlačítko a zavoláte si pomoc.
Tento článek byl napsán pro časopis Mobility