Proč automobilky od Nokie koupily mapy Here

Daimler, Audi a BMW od finské Nokie koupily populární mapy Here. Není to pouze kvůli navigaci a samořiditelným automobilům, ale také kvůli hackerům.
Proč automobilky od Nokie koupily mapy Here

Tři prémioví výrobci – Daimler, Audi a BMW – se společně zavázali zaplatit Nokii za její digitální mapy 2,5 miliardy eur (67,8 miliardy korun). Důvodem jsou podle šéfa Daimleru Detera Zetsche obavy z hackerů.

„Chceme mít mnohem lepší kontrolu nad bezpečností dat ve vozech. To je jeden z hlavních důvodů, proč se Mercedes-Benz stal členem konsorcia automobilových výrobců a předložil nabídku Nokii,“ řekl.

Dohoda o koupi mapových služeb Here finské Nokie byla dokončena nedávno. Další zájemci, kteří měli o mapové služby Here také zájem, například americký Uber, se už podle deníku The Wall Street Journal z probíhající aukce stáhli.

Nokia se rozhodla prodat své mapy, protože chystá spojení se společností Alcatel-Lucent. A to bude drahé. Za převzetí francouzského konkurenta – již schválené Evropskou komisí – zaplatí 15,6 miliardy eur (přes 420 miliard korun) v akciích. V příštích letech se chce zaměřit už jen na telekomunikace.

Zlaté mapy

Proč tolik rozruchu kolem jednoho prodeje? Mapy s vysokým rozlišením a s aktuálními dopravními informacemi jsou naprosto nezbytné pro „vozy bez řidiče“. Ty se už testují delší dobu na silnicích a měly by se podle dopravních expertů v příštím desetiletí stát hlavním tahákem pro motoristy.

Klepněte pro větší obrázek
Odhady prodejů samořiditelných automobilů.​

Německé prémiové značky také vidí ve „vylepšené“ navigační technologii další významný zdroj příjmů. Chystají se ji nabídnout třeba automobilkám Fiat Chrysler Automotive, Renault nebo PSA Peugeot Citroën. Proto neváhaly za mapové služby Nokie nabídnout takový balík peněz.

Nokia přitom ale chtěla za mapy mnohem více. Mapovací službu totiž koupila od firmy Navteq před sedmi lety za 8,1 miliardy dolarů a jen loni za její využití utržila 970 milionů eur. Polovina příjmu pocházela za prodej map automobilovým značkám. Dva zdroje sdělily agentuře Reuters, že podpis konečné dohody s Nokií nyní vázne ještě na zodpovězení otázky, kdo vlastní patenty technologie umožňující samořiditelným autům komunikovat s mobilní sítí.

Aktivní jsou však i další společnosti poskytující navigační služby, třeba TomTom. I ten pracuje na dalším vývoji map s vysokým rozlišením pro samořiditelné automobily. V současnosti prohlubuje spolupráci s firmou Bosch, hlavním dodavatelem elektronických a dalších systémů pro automobilové odvětví.

Nové přesné mapy

„Na konci roku 2015 hodláme představit nové vysoce přesné mapy všech dálnic a jim podobných rychlostních silnic v Německu. Budou pro auta bez řidičů,“ řekl Jan Maarten de Vries, viceprezident společnosti TomTom. Postupně bude podrobné mapové pokrytí silnic rozšířeno podle Dirka Hoheisela, představitele firmy Bosch, o zbytek Evropy a Severní Ameriky: „Měly by být připravené pro pohyb autonomních vozů na dálnicích v roce 2020.“

Klepněte pro větší obrázek
Auto jako další generátor dat.​

Na nových detailních mapách bude možné určit přesnou polohu vozů na silnicích i jejich předpokládanou trasu. Data sbíraná laserovými senzory automobilů budou neustále průběžně vyhodnocována. Vždy bude jasné, kde se který vůz přesně nachází, zda je v okolí dopravní zácpa, nehoda. Podrobné mapy vyvinuté společnostmi TomTom a Bosch jsou již v současnosti užívané v testovaných samořiditelných automobilech v Německu a v USA, zatím však bez „lokalizační“ vrstvy.

TomTom je ale na automobilovém trhu mnohem menší hráč než Nokia. Ta mezi své zákazníky řadí většinu z 25 největších automobilových světových výrobců. V druhém čtvrtletí letošního roku TomTom oznámil příjem plynoucí z automobilového průmyslu ve výši 26 milionů eur. Nokia generovala za první čtvrtletí (výsledky druhého ještě neoznámila) příjem desetkrát vyšší – 261 milionů eur.

Otázka bezpečnosti

Proč jsou nové digitální mapy s vysokým rozlišením a jejich zabezpečení a ochrana dalších elektronických systémů v dnešních vozech tak důležité? Na to odpověděli ve své studii analytici společnosti Morgan Stanley: „S tím, jak jsou nové vozy stále více propojené, jak se stávají stále samostatnějšími, méně závislými na lidech, na jejich mechanické obsluze, tak se otázka bezpečnosti stává stále důležitější.“

 

TomTom: Na konci roku 2015 hodláme představit nové vysoce přesné mapy všech dálnic a jim podobných rychlostních silnic v Německu. Budou pro auta bez řidičů.

 

Dnešní automobily jsou doslova napěchované elektronikou. To jen zvyšuje možná rizika. Třeba inženýři z IOActive poukázali na zranitelnost vozů značky Ford. Konkrétně se jednalo o senzory pneumatik, které předávaly informace skrze rádiový signál. „Kdyby někdo poblíž řídící jednotky namontoval pirátský vysílač, mohl by na dálku (GSM) palubnímu počítači poslat falešný signál, že pneumatiky byly poškozené, a vůz by se nejspíše sám zastavil,“ uvedli.

Obrovský rozruch vzbudil nedávný „únos“ Jeepu Cherokee novináře Andyho Greenberga z Wiredu. Hackeři Chris Valasek a Charlie Miller ovládli jeho terénní automobil jedoucí po dálnici skrz mobilní síť Verizon. Nejprve v džípu modelového roku 2014 spustili audio systém.

Pak ho téměř zastavili, když začali manipulovat s převodovkou. Mezitím na obrazovce „hacknutého“ multimediálního systému zobrazili svoje portréty. A třešničkou na dortu bylo, když ovládli brzdy vozu. To už se událo na bezpečném místě, na parkovišti.

Hackerské útoky

Nakonec se jim podařilo částečně se zmocnit i řízení. Později oba hackeři, kteří se zabývají softwarovou bezpečností automobilů již několik let a pomáhají automobilkám s jejich ochranou, vysvětlili, jak působivého výsledku dosáhli. Na vůz zaútočili přes systém Uconnect.

Auta bez řidičů

Auta, která nebudou v určitých situacích potřebovat řidiče, se objeví podle společnosti Boston Consulting Group ve větším počtu už za dva roky. V roce 2025 pak bude mít trh se samořiditelnými vozy hodnotu až 42 miliard dolarů. Zcela samostatně se budou auta „bez řidičů“ schopna pohybovat v ulicích mist v roce 2022. A v roce 2035 budou představovat už čtvrtinu všech prodaných vozu. V roce 2035 bude jezdit ve světě kolem 18 milionu částečně a 12 milionu plně „autonomních“ vozu. Nejvíce jich bude v miliardové Číně.

Automobily s tímto systémem připojené k internetu mají svoji IP adresu (jako každé jiné zařízení v rámci internetu věcí). Valasek a Miller ale objevili chyby v zabezpečení. Díky tomu se dostali k různým informacím, například aktuální poloze. Nakonec se jim podařilo přes internet přepsat firmware palubního počítače.

Skrz něj pak mohli komunikovat s nízkoúrovňovými subsystémy vozu. Tak poslali do vozu instrukce, které spustily stěrače automobilu, daly signál elektronickým brzdám a tak dále.

Fiat Chrysler Automobiles (FCA) nyní kvůli sehranému hackerskému útoku svolává do servisu nejen vozy značky Jeep, ale i jiné, dohromady kolem 1,4 milionu osobních a nákladních aut kvůli updatu softwaru. Tak výrobce zjištění, jak jsou jeho vozy snadno zranitelné, vyplašilo.

Aktualizujte si svůj vůz

Přitom šéf FCA Sergio Marchionne v poslední době několikrát zopakoval, že si není vědom žádného skutečného kybernetického útoku proti vozům, které vyrábí skupina Fiat Chrysler Automobiles. „Svolávací akce je krok správným směrem,“ řekl Mark Rosekind, představitel americké bezpečnostní organizace NHTSA.

Majitelé ohrožených modelů Jeep z let 2013 až 2015 mají nyní tři možnosti. Nový software si mohou stáhnout ze stránek Chrysleru nebo počkat na USB, které jim je zasláno poštou, a vše vyřešit samoinstalací. Anebo vyrazit k autorizovaným dealerům, kteří vše vyřeší za ně. Problém zaskočil i americký Kongres.

Senátoři požadují, aby software byl u vozů zcela izolován, aby ho nemohli napadnout hackeři. Zároveň by měl být schopen okamžitě rozpoznat, když se někdo o útok pokusí.

Diskuze (3) Další článek: Honor Band Zero: design na prvním místě

Témata článku: Nokia, Mapy, Pro řidiče, Bosch, Palubní počítač, Laserový senzor, Model roku, Boston Consulting Group, Rozruch, Auto, Hlavní dodavatel, Pneumatiky, Samořiditelné auto, Morgan Stanley, Mercedes-Benz, Zbytek Evropy, Autorizovaný dealer, Dopravní zácpa, Brzda, Stěrač, Rádiový signál, Pro +, Dealer, Nehoda, Otázka bezpečnosti



Sony Xperia 1 IV ukazuje, jak má fungovat pravý optický zoom. V ekologii předběhla i Apple

Sony Xperia 1 IV ukazuje, jak má fungovat pravý optický zoom. V ekologii předběhla i Apple

** Sony Xperia 1 IV je lehkou evolucí s vylepšeným fotoaparátem ** Ten dostal kontinuální zoom pro pravé optické přiblížení ** Za 35 tisíc korun k němu výrobce nepřibalil nabíječku ani kabel

Martin Miksa
Optický zoomVideo
Nokia má nové tlačítkové mobily. Jeden je známá reinkarnace, druhý slouží i jako pouzdro na sluchátka

Nokia má nové tlačítkové mobily. Jeden je známá reinkarnace, druhý slouží i jako pouzdro na sluchátka

** Nokia ukázala tři nové tlačítkové telefony, které mají čím zaujmout ** Model 5710 XpressAudio slouží zároveň i jako krabička pro sluchátka ** Další hrají na nostalgii a lákají nenáročné uživatele

Martin Miksa
RetroTelefonyHudba v mobilu
Jak prodloužit výdrž baterie smartphonu. Tohle je osm tipů, které byste měli znát

Jak prodloužit výdrž baterie smartphonu. Tohle je osm tipů, které byste měli znát

** Výdrž baterie smartphonů je věčné téma, poradíme jak ji prodloužit ** Některé triky přidají i hodiny výdrže navíc ** Jiné zas pomohou udržet její dlouhou životnost

Martin Miksa
VýdržBaterieTipy a triky
Jak poznat, že máte možná hacknutý telefon? Toto je devět symptomů, které můžete pozorovat

Jak poznat, že máte možná hacknutý telefon? Toto je devět symptomů, které můžete pozorovat

** Jak poznat, že je váš smartphone hacknutý? ** Hledejte známky po nestandardním chování telefonu ** Stačí když telefon vydrží méně nebo topí i v klidovém režimu...

Martin Chroust
Jak...Malware
Cestujete? Mobil je nejlepší pomocník. Uložte do něj doklady, pohlídejte zavazadla a další tipy

Cestujete? Mobil je nejlepší pomocník. Uložte do něj doklady, pohlídejte zavazadla a další tipy

** Jedete na výlet nebo na dovolenou? ** Smartphone vám na cestách může být nenahraditelným pomocníkem ** Dáme vám několik tipů, jak konkrétně telefon pomůže

Martin Miksa
Tipy a trikyMobilní aplikacePro turisty a cyklisty
Jak na Androidu skrýt soukromé fotografie a videa. Stačí tato základní aplikace a úvodní nastavení

Jak na Androidu skrýt soukromé fotografie a videa. Stačí tato základní aplikace a úvodní nastavení

** Víte, jak snadno na Androidu schovat fotky a videa? ** Vystačíte si se základní aplikací a krátkým nastavením ** Fotky ukryjete za sken obličeje či za otisk prstu

Martin Chroust
FotografieJak...Soukromí
Digitální peněženka přichází i k nám. Google Wallet nahradí fyzické karty i aplikaci Google Pay

Digitální peněženka přichází i k nám. Google Wallet nahradí fyzické karty i aplikaci Google Pay

** Google Wallet je náhradou Google Pay ** Kromě bezkontaktního placení toho ale umí mnohem víc ** Chce být agregátorem všech vašich karet, klíčků či dokladů

Martin Miksa
Digitální dokladyAndroid 13Mobilní aplikace
Kde se vzala potřeba velkých operačních pamětí v telefonech a kolik RAM zabírá Android?

Kde se vzala potřeba velkých operačních pamětí v telefonech a kolik RAM zabírá Android?

** RAM je po procesoru druhým nejdůležitějším HW parametrem ** Stará se o rychlý multitasking a o svižné načítání dat ** Věděli jste, kolik v RAM průměrně zabírá Android 12?

Martin Chroust
Virtuální RAMOperační paměť
Sex manželských párů? Jen výjimečně. Ložnice ovládnou roboti s umělou inteligencí

Sex manželských párů? Jen výjimečně. Ložnice ovládnou roboti s umělou inteligencí

** Sex manželských párů jen při zvláštních příležitostech. ** Ložnice ovládnou sexuální roboti s umělou inteligencí. ** I to je jeden ze závěrů Mezinárodní robotické konference.

Filip KůželJiří Liebreich
RobotiSexUmělá inteligence
10 důvodů, proč přejít z iPhonu na Android. Přesvědčí vás tento seznam o změně mobilní platformy?

10 důvodů, proč přejít z iPhonu na Android. Přesvědčí vás tento seznam o změně mobilní platformy?

** Google se snaží přesvědčit uživatele iOS o přechodu na Android ** Vytyčil deset největších důvodů pro změnu platformy ** Nám to však příliš nestačí, spokojíte se s hlavními důvody alespoň vy?

Martin Chroust
GoogleiOSAndroid
Pokud v létě u T-Mobilu vyčerpáte data, v mobilní aplikaci si aktivujete ještě jednou tolik a zadarmo

Pokud v létě u T-Mobilu vyčerpáte data, v mobilní aplikaci si aktivujete ještě jednou tolik a zadarmo

** T-Mobile představil svou letní kampaň ** Pokud vám dojdou data, v apce Můj T-Mobile dostanete zdarma stejnou porci ** Akce platí i pro firemní zákazníky a předplacenky

Martin Chroust
Můj T-MobileMobilní dataT-Mobile
Xiaomi Mi Band 7 Pro se přiblížil hodinkám. Vypadá stylově, dostal GPS a zachovává slušnou výdrž

Xiaomi Mi Band 7 Pro se přiblížil hodinkám. Vypadá stylově, dostal GPS a zachovává slušnou výdrž

** Xiaomi poprvé představilo „Pro” verzi svého populárního náramku ** Mi Band 7 Pro dostal GPS a funkcemi má blízko k hodinkám ** Cena i výdrž baterie přitom stále potěší

Martin Miksa
Chytré náramkyNositelnosti
Kurvítka v základní výbavě, výrobci mají umělé zastarávání v malíku. Začalo to bateriemi, pokračuje softwarem

Kurvítka v základní výbavě, výrobci mají umělé zastarávání v malíku. Začalo to bateriemi, pokračuje softwarem

** Nejen mobilní výrobci jsou naučeni rok od roku prodávat stále více telefonů ** Tento trend se však zákonitě musí někdy zastavit ** Jenže, co naplat, když jsou starší zařízení „uměle“ nepoužitelná?

Martin Chroust
Prasklý displejBaterieAktualizace softwaru
První problémy Nothing Phonu. Uživatelé hlásí zelený nádech displeje, mrtvé pixely a nevzhledné pruhy

První problémy Nothing Phonu. Uživatelé hlásí zelený nádech displeje, mrtvé pixely a nevzhledné pruhy

** Nothing Phone je v prodeji pouhých pár dní ** První uživatelé už se přesto potýkají s nečekanými problémy ** Všechny se točí okolo displeje, který firma ze startu dost chválila

Martin Miksa
DisplejeProblém