Na první pohled nenápadná tisková zpráva skrývala chytrou obchodní taktiku se zajímavými triky.
Ve čtvrtek jsme uveřejnili bleskovku s titulkem Vodafone: levné volání do Vietnamu napořád. Možná i vy jste ji považovali za jednu z těch méně důležitých. Běžný český telefonista přece jen do Vietnamu nevolá příliš často… Za zprávou, která se může na první pohled zdát jako snaha Vodafonu zviditelnit se za každou cenu, však stojí velice zajímavá obchodní taktika.
Do Vietnamu nevoláme každý den
Nabídka levného volání do Vietnamu totiž není cílena na běžného uživatele služeb Vodafonu (i když jí samozřejmě využít mohou). Hlavním cílem operátora je získat nové zákazníky z řad početné vietnamské komunity. Vodafone jim vyšel vstříc tím, že zlevnil volání do jejich domovské země. Jednoznačně si tak řekl o to, aby k němu čeští Vietnamci přešli od konkurenčních operátorů.
S T-Mobilem je možné do Vietnamu volat za 53,55 – 91 Kč/min. dle tarifu. U O2 za 53,55 Kč/min., s tarifem O2 Fajn a službou NetCall *55 klesá cena až na 15,90 Kč. Výhoda Vodafonu, který zlevnil na 8,33 Kč, je tak skutečně výrazná a dá se předpokládat, že k němu velká část vietnamské komunity skutečně přejde. Je těžké odhadovat, kolik Vodafone zaplatí na propojovacích poplatcích za volání do Vietnamu, ale je jisté, že i případní ztráta ze slevy bude vykompenzována ziskem plynoucím z nově získaných zákazníků, kteří by jinak platili konkurenci.
Doplněno: Na doporučení z diskuze doplňuji, že se dá do Vietnamu levně dovolat i s limitovanou edicí karet T-Mobile Twist Home. Cena je 7,90 Kč/min., tarif platí do 30. 11. 2007, poté bude změněn na Twist Standard (více informací najdete zde). Jak je vidět, s T-Mobilem to jde ještě levněji, než s Vodafonem, nabídka je však časově omezená.
O kolika nových zákaznících že se to tu vlastně bavíme? Dle statistik ČSÚ z roku 2001 u nás žije téměř 18 tisíc Vietnamců. Podle odhadů se jich od té doby přistěhovalo (a narodilo) dalších pět tisíc. To bychom měli kolem 23 tisíc Vietnamců s legálním pobytem. K Vodafonu se samozřejmě nepřidají všichni, ale i tak se dá usuzovat na pěkné sousto.
Vietnamské týdeníky v českých zemích
Velice zajímavá je reklamní kampaň, kterou Vodafone zacílil přímo na vietnamskou komunitu. Dala by se shrnout do třech bodů:
- Vodafone rozeslal informativní SMS všem zákazníkům, kteří alespoň jednou v určitém období volali do Vietnamu, nebo odtud naopak hovor přijali.
- Po konzultaci s vietnamským konzulátem vybral Vodafone vhodné magazíny, do kterých pak umístil svoji inzerci. V drtivé většině šlo o týdeníky psané ve Vietnamštině. Všechny vychází v relativně nízkém nákladu, ale v cílové komunitě jsou velice oblíbené.
- V této jazykově i společensky velmi izolované komunitě bylo velmi silnou zbraní následné šíření zprávy z úst do úst.