V roce 1991 měl americký úřad FCC podezření, že by větší počet zapnutých telefonů v letadlu mohl zapříčinit interferenci s palubními systémy nebo přetížit pozemní infrastrukturu (alias rychle přepínání BTS za letu) Zdroj:  Veritasium

V roce 1991 měl americký úřad FCC podezření, že by větší počet zapnutých telefonů v letadlu mohl zapříčinit interferenci s palubními systémy nebo přetížit pozemní infrastrukturu (alias rychle přepínání BTS za letu) | Zdroj: Veritasium

Letadlo je však Faradayova klec, signály se v omezené míře mohou šířit ven z letadla pouze přes okna, tedy horizontálně Zdroj:  Veritasium

Letadlo je však Faradayova klec, signály se v omezené míře mohou šířit ven z letadla pouze přes okna, tedy horizontálně | Zdroj: Veritasium

V praxi tak žádné přetížení pozemní infrastruktury nehrozí... Zdroj:  Veritasium

V praxi tak žádné přetížení pozemní infrastruktury nehrozí... | Zdroj: Veritasium

...pouze při letech v malých výškch, tj. při vzletu a přistání, kdy jsou telefony, dle aktuálních pravidel, stále blokované. Musíte je přepnout do leteckého režimu. Interferenci při vzletu a přistání však nikdy nikdo netestoval, ani FCC. Zdroj:  Veritasium

...pouze při letech v malých výškch, tj. při vzletu a přistání, kdy jsou telefony, dle aktuálních pravidel, stále blokované. Musíte je přepnout do leteckého režimu. Interferenci při vzletu a přistání však nikdy nikdo netestoval, ani FCC. | Zdroj: Veritasium

V EU je však možné u vybraných letů a aerolinek využívat 5G prostřednictvím satelitů, které propojí pikocely v letadlech s pozemními sítěmi Zdroj:  Veritasium

V EU je však možné u vybraných letů a aerolinek využívat 5G prostřednictvím satelitů, které propojí pikocely v letadlech s pozemními sítěmi | Zdroj: Veritasium

Letadlo je však Faradayova klec, signály se v omezené míře mohou šířit ven z letadla pouze přes okna, tedy horizontálně Zdroj:  Veritasium
V praxi tak žádné přetížení pozemní infrastruktury nehrozí... Zdroj:  Veritasium
...pouze při letech v malých výškch, tj. při vzletu a přistání, kdy jsou telefony, dle aktuálních pravidel, stále blokované. Musíte je přepnout do leteckého režimu. Interferenci při vzletu a přistání však nikdy nikdo netestoval, ani FCC. Zdroj:  Veritasium
V EU je však možné u vybraných letů a aerolinek využívat 5G prostřednictvím satelitů, které propojí pikocely v letadlech s pozemními sítěmi Zdroj:  Veritasium
5
Fotogalerie

Proč je v letadlech zakázáno používat mobily. Úřady se bály interference, kterou přitom nikdy nikdo netestoval

  • Zákaz mobilních telefonů v letadlech se datuje do roku 1991
  • Americký úřad FCC měl obavy o interferenci a přetížení mobilních sítí
  • Letecký režim se tak primárně zapíná z preventivních důvodů

Zamysleli jste se někdy nad tím, proč je v letadlech zakázáno používat mobilní telefony? Historie tohoto zákazu sahá a do roku 1961, kdy americký úřad FAA (Federal Aviation Administration) zjistil, že některá přenosná rádia mohou interferovat s palubními navigačními systémy letadel, protože používala blízká rádiová pásma. A kvůli obezřetnosti došlo k omezení používání elektronických zařízení na palubách letadel. Aerolinky však u zařízení mohly provést testování, a pokud by k žádnému rušení nedošlo, mohly zákaz obejít a zařízení na palubách svých letadel povolit.

Klepněte pro větší obrázek
Představy byly jiné než realita. Toto je pohled na síťovou komunikaci z letadla a pozemních BTS

To však neplatilo o telefonech, které má na starosti americký úřad FCC (Federal Communications Commision), který v roce 1991 používání telefonu na palubách letadel zakázal. Zatímco na zemi běžně telefon vidí jen na několik blízkých BTS, ze vzduchu mohl vidět na desítky najednou. A pokud by se při letu rychlostí 800 km/h telefon neustále přepojoval na další a další BTS (a telefonů v letadle by nebylo pět ale třeba 200), panovaly obavy z interference v letadle, resp. z přetížení pozemní infrastruktury.

Jenže, teoretické představy FCC narazily na realitu. Plášť letadla je něco jako Faradayova klec, která dokáže blokovat téměř všechny elektromagnetické signály (komunikační antény jsou proto umístěny vně letadla). Signály se mohou šířit jen přes okna, a tedy horizontálním směrem. BTS jsou zase namířeny na zemský povrch, takže signál ve většině případů neposílají „Pánu Bohu do oken“. A to znamená, že ustavení spojení mezi telefonem v letadle a pozemní BTS je velmi složité, prakticky je možné jen tehdy, když letadlo letí velmi nízko.

A to znamená, že telefony v letadlech by mohly výrazně narušit pozemní mobilní sítě jen při vzletu a přistání. FCC však toto možné chování od roku 1991 ani jednou netestovalo. V roce 2005 jen přišlo s prohlášením, že zákaz telefonů (komunikujících na 800 MHz síti) by k ochraně pozemních mobilních sítí neměl být potřeba.

Zákaz je spíše preventivní

Podle dosavadních informací mobilní telefon na palubě letadla nikdy přímo nezpůsobil leteckou nehodu. Aktivací leteckého režimu však přeci jen má jeden výrazný bonus – za letu vám výrazně uspoří baterii. Proč však zákazy telefonů v letadlech stále existují? Ani po letech nemáme důkaz o tom, že by používání telefonu v letadle mohlo být pro let stoprocentně bezpečné. Jeden zapnutý telefon pravděpodobně nic nezpůsobí, 200 zapnutých telefonů by už vliv na sítě a přístroje mít mohlo. A to nikdo riskovat nechce, proto se telefony zakazují preventivně.

Klepněte pro větší obrázek
5G v letadlech je v EU plánováno prostřednictvím satelitů, které propojují pikocely na palubách letadel s pozemní sítí. Při vzhledu a přistání však stále platí „pro jistotu“ nutnost aktivace leteckého režimu

Konkrétně v EU se však od povinné aktivace leteckého režimu pomalu ustupuje. Evropská komise už v roce 2022 uzákonila to, aby aerolinky mohly cestujícím za letu nabídnout 5G připojení. Aerolinky sice stále mohou při vzletu a přistání vyžadovat aktivaci režimu letadlo, ale nikoliv po celou dobu letu. Samotná konektivita je u vybraných aerolinek, resp. letů, poskytována využitím pikocel na palubách letadel, které jsou s pozemskými mobilními sítěmi propojeny satelitem. Je ale třeba počítat s tím, že toto řešení se netýká roamingového pravidla RLAH („Roam Like at Home“), a že pro něj plastí speciální tarif.

Zdroj: Veritasium, Transformainsights

Určitě si přečtěte

Články odjinud