Proč Telecom zakazuje Eurotelu rychlý internet?

Český Telecom zakázal své dceřiné společnosti Eurotel další investice do rychlé datové sítě (CDMA450), díky níž by mohl svým zákazníkům a novým uživatelům poskytovat přístup k internetu s rychlostí ve stovkách kbps.
Proč Telecom zakazuje Eurotelu rychlý internet?
Ředitel Českého Telecomu zaslal 2. února řediteli Eurotelu dopis, ve kterém tento projekt pozastavuje. Mluvčí Českého Telecomu (ČTc) doplňuje, že projekt není zastaven, ale pouze pozastaven, než dojde ke „schválení podnikatelského plánu Eurotelu na rok 2004“. Eurotel na upgrade své starší sítě NMT na standard CDMA450 pracuje necelý rok a celkové investice se odhadují na 400 mil. Kč, píše se ve článku na iDnes. Eurotel situaci zatím nechtěl komentovat.

Zmíněné rozhodnutí vyvolalo na internetu ostrý nesouhlas. Názor diskutujících je jednotný – nenalezl jsem jediný hlas, který by k rozhodnutí byl smířlivý, nebo se pokusil hledat racionální jádro – ovšem úroveň diskuzí je poměrně nízká, bez argumentace se redukuje jen na nadávání Českému Telecomu a jeho vedení.

Je jistě možné, že diskutující mají pravdu, že jde skutečně pouze o mocenské půtky mezi novým šéfem ČTc a (služebně) starým šéfem Eurotelu. Že jde o opatření, kterým ČTc snaží marně bránit odlivu zákazníků od svých linek, že jde o krátkodobé a krátkozraké opatření zaměřené na „rychlé peníze“ a obětování budoucnosti. Že jde o politickou hru, nebo že je management ČTc naprosto neschopný a možná platí tohle všechno dohromady. Věčným problémem těchto názorů je jejich přílišná zaujatost – všichni jsme osobně ovlivňováni působením firem, jako je ČTc nebo Eurotel. Každodenně je používáme, někteří za sebou máme desítky let „života“ se socialistickou Správou pošt a telekomunikací, s uplácením nenáviděných „úředníků“ a marným čekáním dvacet let na to, až nám tato firma za peníze poskytne onen neskutečný luxus – tenký zkroucený drátek a sluchátko návdavkem k tomu.

Pokusme se ale, alespoň pro tuto chvíli, zbavit takového uvažování a podívat se na český telekomunikační trh pohledem například Portugalce, který k němu nemá žádnou osobní a emotivní vazbu a hodnotí jej jako každé jiné podnikatelské prostředí.

Mamka zakázala

Ve vztahu mezi ČTc a Eurotelem došlo před krátkou dobou k zásadní změně. Eurotel byl dříve padesátiprocentní dcerou ČTc a spíše se předpokládalo, že dojde k oddělení obou firem. Proto se také dcera zřizovala, jinak by ČTc prostě rozšířil svou nabídku o další službu – mobilní telefonii. Poté, co se z ČTc a Eurotelu vlastně stala jedna firma, rozdělení je pouze formální, musí se skutečně změnit podnikatelská strategie tohoto subjektu. V případě částečně vlastněné dcery je nezbytně nutné, aby mezi matkou a polovlastněnou dcerou byla pověstná „čínská zeď“. Management dcery musí mít volnou ruku v podnikání v rámci poměrně volně vymezených hranic, i kdyby toto podnikání mělo některého z akcionářů poškodit – cílem je zvyšování hodnoty jednotlivých firem nezávisle na sobě. V případě stoprocentní dcery a zejména v případě, že v budoucnu nemá dojít k oddělení (oddělenému prodeji), ale spíše k další integraci, je podstatné zvyšování hodnoty celku.

Vnitropodniková konkurence – bereme-li ČTc a Eurotel jako jednu firmu – není běžným jevem, jen málokterá firma ji praktikuje nebo dokonce podporuje. Snad nejkrásnějším případem povedené vnitropodnikové konkurence je podnikání v tiskárnách u firmy Hewlett-Packard. Společnost byla v podstatě „tvůrcem“ trhu laserových tiskáren, které byly v devadesátých letech zdrojem jejího hlavního profitu. Později, v době největší profitability laserovek, se začaly vyvíjet inkoustové tiskárny, u nichž nebylo vůbec jasné, zda se tržně úspěšně uchytí, ale bylo jasné, že když se uchytí, budou konkurovat laserovkám. Vedení firmy jistě mohlo říci: „ne, máme laserovky, nebudeme si přece sami podřezávat větev podporou nové levnější technologie“. Ale řeklo pravý opak: „budeme podporovat to i ono, protože nevíme, co nakonec zvítězí. Víme však, že ať zvítězí to či ono, vždycky zůstane vítězství doma“. Jejich tvrzení se do písmene potvrdilo. Na druhé straně je častější spíše opačný přístup a je vhodné říci, že i firmy praktikující „soustředění“, vnitřní nekonkurenci, bývají podnikatelsky silně úspěšné. Příkladem budiž třeba Microsoft.

Eurotel začal investovat do CDMA v době, kdy byl ještě padesátiprocentní dcerou. Byl to „jeho byznys“ a jeho konkurenty byli nejen ostatní mobilní operátoři, ale částečně, více či méně i všechny ostatní telekomunikační společnosti u nás, včetně Českého Telecomu. Pokud nyní Český Telecom coby vlastník usoudil, že zavedení této služby tak, jak byla plánována (tj. pravděpodobně velmi brzy), by uškodilo celkovému podnikání skupiny, měl plné právo ji zastavit nebo alespoň pozastavit a situaci lépe zrevidovat.

Miluje i nenávidí

Obvyklým problémem Českého Telecomu, se kterým se v jeho novodobé historii setkáváme téměř neustále, je chybějící dlouhodobá strategie nebo přinejmenším neschopnost tuto strategii zřetelně veřejně vyslovit. Firma má už několik let ve svém recitálu deklaraci, že „Mimořádnou pozornost věnuje Český Telecom využití růstového potenciálu datových a internetových služeb“. Ale praktická realizace tohoto záměru je zatím takřka nepřetržitým sledem zmatků, karambolů, podnikatelských selhání a schizofrenním vztahem k partnerům, kterým poskytuje služby k přeprodeji (ostatním českým ISP).

Abych svá tvrdá slova doložil fakty, předkládám několik kapitol z internetové historie Českého Telecomu: pracně a draze vybudovaný Imaginet následně rozprášený bez špetky zbylé hodnoty; vzestup a pád portálu Quick.cz; odčleňování, vyčleňování a následné zpětné začleňování divize IOL; handrkování o internetové tarify, které dokonce kdysi vyvolalo nebývalý celospolečenský protest. Dále e-komerční aktivity, kde se podle recitálu hodlá firma už několik let stát „předním poskytovatel komplexních služeb v e-komerce“, načež se po několika letech stala tím nejposlednějším hráčem, totiž nulovým. A konečně novodobá anabáze s ADSL, kterou máme všichni v čerstvé paměti, takže ji snad není potřeba dále rozvádět.

Český Telecom navenek nijak nenaznačuje, že by věděl, co chce v oblasti internetu dlouhodobě dělat. Firma v tomto směru buď nekomunikuje, nebo vydává informačně prázdná tisková prohlášení, takže to vypadá, že v tomto směru trpí rozpolceností, jakýmsi „love-hate“ vztahem – neví, zda má internet milovat nebo nenávidět. Na jednu stranu je to příležitost k novým příjmům, na druhé straně je to hrozba ztráty těchto příjmů (např. díky internetové telefonii). Firma neví, jestli má společnosti, jako je např. Tiscali nebo Czech OnLine, milovat jako své zákazníky, nebo nenávidět jako své konkurenty. Firma neví, jestli má budovat vlastní internetový obsah a vlastní internetové služby, nebo to nechat na jiných, dosavadní přístup je „tak i onak“. Kvůli spravedlnosti dodejme, že i ostatní velké evropské telecomy (British, Deutsche, France) si prošly podobným váháním. To už ale mají dávno za sebou a jejich současná strategie je jasná i ve středně až dlouhodobém výhledu a je koherentní.

Mají právo na tajemství

Domnívám se, že ČTc v současné době tuto strategii skutečně a intenzivně vytváří, to ovšem ještě neznamená, že bude rozumná a funkční. V posledních měsících ve firmě skutečně proběhly zásadní události, největší v celé novodobé historii: pohlcení Eurotelu, odchod minoritního vlastníka a kompletní obměna top managementu. Firma má navíc před sebou jasný impuls od svého vlastníka – být prodána v krátké době za co nejvyšší cenu. Po mnoha letech se tedy nalézá v konsolidované a přehledné výchozí pozici: jeden vlastník, žádná parciálně vlastněná dcera.

O něco přehlednější je také domácí telekomunikační trh. „Viditelnost“ týkající se hlavních trendů (kam kráčí internet, e-business, internetová telefonie, wireless LANs, wireless broadband atd.) je podstatně lepší než např. před dvěma roky. Pokud hodlá stát Český Telecom v krátké době (rok, maximálně dva) prodat, je nekomunikativnost firmy v otázce budoucích záměrů bohužel omluvitelná. Chci-li hledat kupce, nebudu vytrubovat záměry firmy přes média.

Přestaňme být nezaujatým Portugalcem a vraťme se zpět do situace českých uživatelů, kteří s Telecomem žijí po generace v jedné domácnosti. Měli bychom toužit pouze po jediném – aby se státu podařilo jej co nejdříve plně privatizovat, tj. prodat zahraničnímu zájemci souběžně s oddělením poslední míle (local loop unbundling) a následným ukončením všech protekcionisticko-regulačních zásahů.

Diskuze (105) Další článek: Čtenářský kotel: odpovědi Samsungu

Témata článku: Operátoři, Internet, O2, EU, Pro +, Věčný problém, Hlavní trend, Zak, Telecom, Internetový obsah, Euro, Uplácení, Dlouhodobá strategie, Rychlý, Opačný přístup, Rychlý internet, Obvyklý problém



Rheinmetall se blýskl revolučním ručním granátometem SSW40

Rheinmetall se blýskl revolučním ručním granátometem SSW40

** Rheinmetall nedávno předvedl pozoruhodnou ruční palnou zbraň, která je podle všeho první svého druhu na světě ** Jde o revoluční ruční granátomet SSW40 (Squad Support Weapon 40) ** Podle komentátorů jako by z oka vypadl zbraním terminátorů pod velením Skynetu

Stanislav Mihulka
ZbraněVojenství
Google není jen vyhledávač: 15 užitečných funkcí, o kterých možná ani nevíte

Google není jen vyhledávač: 15 užitečných funkcí, o kterých možná ani nevíte

** Google umí kromě vyhledávání i spoustu dalších věcí ** Vybrali jsme více než 15 užitečných funkcí a schopností ** Stačí zadat do vyhledávače ta správná klíčová slova

Karel Kilián
TipyVyhledávačeGoogle
Sex manželských párů? Jen výjimečně. Ložnice ovládnou roboti s umělou inteligencí

Sex manželských párů? Jen výjimečně. Ložnice ovládnou roboti s umělou inteligencí

** Sex manželských párů jen při zvláštních příležitostech. ** Ložnice ovládnou sexuální roboti s umělou inteligencí. ** I to je jeden ze závěrů Mezinárodní robotické konference.

Filip KůželJiří Liebreich
RobotiSexUmělá inteligence
Nový hit. Tahle appka vám udělá profilovku jako od pouličního ilustrátora

Nový hit. Tahle appka vám udělá profilovku jako od pouličního ilustrátora

** Aplikace NewProfilePic se na Androidu stala hitem ** Můžete si v ní vytvořit profesionálně vypadající profilovky ** Pozor ale na agresivní cenovou politiku za Pro verzi

Martin Chroust
FotografieUmělá inteligenceMobilní aplikace
K čemu 200Mpx foťáky? Samsung oznámil už druhý takový snímač, ten první zatím v mobilu nikdo nepoužil

K čemu 200Mpx foťáky? Samsung oznámil už druhý takový snímač, ten první zatím v mobilu nikdo nepoužil

** Letošní rok měl být rokem 200Mpx fotomobilů ** Samsung má fotočip již od loňska, nyní připravuje jeho nástupce ** Proč se do světa mobilních 200 Mpx nikdo zrovna dvakrát nežene?

Martin Chroust
200 MpxISOCELLFotomobily
Horší než covid, mobilní výrobci zažívají krušné časy. Samsungu uvízlo po světě 50 milionů neprodaných telefonů

Horší než covid, mobilní výrobci zažívají krušné časy. Samsungu uvízlo po světě 50 milionů neprodaných telefonů

** Dozvuky pandemie, nedostatek čipů a teď zase válka ** (Nejen) mobilní výrobci zažívají krušné časy ** Samsung má např. ve skladech na 50 milionů neprodaných telefonů

Martin Chroust
Nižší třídaStřední třída
Ubisoft potvrdil účast na letošní výstavě Gamescom. Ukáže řadu novinek

Ubisoft potvrdil účast na letošní výstavě Gamescom. Ukáže řadu novinek

I přes slabší léto se přece jen máme v srpnu na co těšit.

Michal Maliarov
VýstavaUbisoftGamescom
Pitva Samsungu Galaxy Z Fold2. Vnitřnosti ohebného telefonu, to je technologický koncert

Pitva Samsungu Galaxy Z Fold2. Vnitřnosti ohebného telefonu, to je technologický koncert

Skládací telefony jsou stále docela nové a drahé, takže se nepoštěstí narazit na kus k popravě každý den. Tento má zničený vnitřní displej, ale jinak je funkční. Tak se pojďme podívat, jak to Samsung uvnitř vyřešil.

Jakub Michlovský
Ohebný displejSamsungPitva
Vybrali jsme nejlepší telefony, které si v červnu 2022 můžete koupit

Vybrali jsme nejlepší telefony, které si v červnu 2022 můžete koupit

** Každý měsíc vybíráme nejlepší mobily v několika kategoriích. ** Smartphony dělíme podle výbavy a ceny, aby si mohl vybrat každý. ** Nezapomínáme ani na tablety a tlačítkové telefony.

Jan Láska
TelefonySmartphonyNákup a ceny
Recenze městského elektrokola Gogoro Eeyo 1s. Hromada stylu a rám jako ze sci-fi

Recenze městského elektrokola Gogoro Eeyo 1s. Hromada stylu a rám jako ze sci-fi

Hmotnost pod 12 kg je u běžných kol považována za skvělou, u elektrokol pak patří do říše snů. Těch zajímavostí je však na Eeyo 1s ještě více, rovnou ale upozorním, že není pro každého.

Jiří Kuruc
ElektromobilitaCyklistikaTesty
Jak prolomit zapomenuté heslo ve Windows 10. Je to až překvapivě snadné...

Jak prolomit zapomenuté heslo ve Windows 10. Je to až překvapivě snadné...

V době, kdy je tlak na volbu co nejsilnějších hesel, není nic výjimečného, když heslo zapomenete. Co ale dělat, když se pak nemůžete dostat do Windows?

Antonín Trčálek
NávodyHesloWindows 10