Prodeje tabletů s Androidem nepředčí iPad do r. 2016

Podle společnosti Gartner budou androidové tablety honit iPad ještě nejméně pět let. Z tržního koláče si svůj podíl ukousnou i tablety s Windows.

Analytická společnost Gartner vydala prognózu prodeje mediálních tabletů podle použité platformy do roku 2016. Výhled zahrnuje čtveřici operačních systémů, které se v současnosti v tabletech již používají, anebo získají ve sledovaných příštích pěti letech významný podíl. Největší bitvu svede podle očekávání Android a iOS, ale i celkový objem prodaných tabletů bez ohledu na plaftormu bude významně narůstat.

V letošním roce by celkový účet počtu tabletů prodaných celosvětově koncovým zákazníkům měl končit na hodnotě necelých 119 milionů kusů. To je téměř dvojnásobný nárůst proti loňským prodaným 60 milionům tabletů. Převahu na trhu v podobě více než 61% podílu si v tomto roce s přehledem podrží platforma Applu iOS. I když Gartner počítá s celosvětovým uvedením tabletu Amazon Kindle Fire na Androidu, nebo s uvedením prvních tabletů s Windows 8 od Microsoftu v posledním kvartálu, pozici Applu to neohrozí.

Naopak, iPad se systémem iOS si podle výhledu analytiků i ve svých budoucích generacích bude nejméně do roku 2016 ukusovat vždy největší díl z tržního koláče. Zatímco v roce 2013 bude podíl ještě více než poloviční, o tři roky později už se přes 50 procent nemá dostat. Znemožní mu to stále rostoucí Android a také na síle nabírající tabletová platforma Microsoftu. V roce 2016 se má prodat téměř 44 milionů tabletů s Windows. Mírnější vzestup očekává v pětiletém horizontu Gartner u tabletů BlackBerry s platformou QNX, naopak ostatní minoritní plaftormy (např. experimenty s MeeGo na tabletech) budou postupně zanikat.

Tabulka: Počty prodaných tabletů do roku 2016 podle operačního systému (v mil. ks)

OS2011201220132016
iOS39,99872,98899,553169,652
Android17,29237,87861,684137,657
Microsoft04,86314,54743,648
QNX0,8072,6436,03617,836
Ostatní platformy1,9190,5100,6370,464
Celkem60,017118,883182,457369,258

Na konci roku 2016 by tablety se systémem Microsoftu měly tvořit 11,8 % ze všech prodaných tabletů. Analytici tuto platformu vidí zejména jako výhodnou cestu pro podniková řešení, kdy zaměstnanci a uživatelé těchto tabletů budou mít k dispozici obdobnou nebo stejnou sadu korporátních aplikací, na které jsou zvyklí z pracovních PC stanic. Podobnou úlohu mají plnit i tablety BlackBerry s QNX. Naopak tablety s Androidem a iOS jsou vnímány spíše jako multimediální platforma pro běžného (tedy nefiremního) zákazníka. V roce 2015 by 35 % prodaných tabletů mělo směřovat ke korporátnímu využití.

Diskuze (16) Další článek: Free: úspěch nového operátora možná přiškrtí Brusel

Témata článku: , , , Amazon Kindle Fire, Amazon Kindle Fire HD 7, Tab S, Dvojnásobný nárůst, QNX, #Android, Prodej tabletů, Tab, Významný podíl, Největší díl, Prodej, Pro +,