Poprvé od koronavirové pandemie se dá konstatovat, že trh tabletů se definitivně „uzdravil“. Ve druhém čtvrtletí 2024 bylo distribuováno do prodejní sítě 34,4 milionu kusů tabletů, což je meziročně o 22 % více a ve srovnání se stejným obdobím roku 2019 (poslední před pandemií) nárůst o 6 %.
Podle analytické společnosti IDC se sešlo hned několik příznivých faktorů na trhu – velké tabletové značky aktualizovaly portfolio, zákazníci ve větší míře dospěli k výměnám starších modelů a tím pádem také distributoři začali doplňovat sklady. V uvedeném čtvrtletí se podařilo prodeje navýšit všem značkám z první pětky.
Výrobce
|
2Q24 Objem distribuce (mil. ks)
|
2Q24 Tržní podíl
|
2Q23 Objem distribuce (mil. ks)
|
2Q23 Tržní podíl
|
Meziroční změna
|
1. Apple
|
12.3
|
35.8%
|
10.4
|
37.0%
|
18.2%
|
2. Samsung
|
6.9
|
20.1%
|
5.8
|
20.6%
|
18.6%
|
3. Lenovo
|
2.5
|
7.3%
|
2.1
|
7.6%
|
16.7%
|
4. Huawei
|
2.3
|
6.8%
|
1.7
|
5.9%
|
40.3%
|
5. Xiaomi
|
2.0
|
5.8%
|
1.0
|
3.7%
|
94.7%
|
Ostatní
|
8.4
|
24.3%
|
7.1
|
25.2%
|
17.6%
|
Celkem
|
34.4
|
100.0%
|
28.2
|
100.0%
|
22.1%
|
Zdroj: IDC Worldwide Quarterly Personal Computing Device Tracker, 2. srpna 2024
|
Tabletovou jedničkou celkem jednoznačně zůstal Apple, jehož iPadů se prodalo přes 12 milionů kusů. Samozřejmě napomohlo omlazení portfolia jablečných tabletů, a také jeho zpřehlednění. Objemy prodaných iPadů rostly po celém světě s výjimkou Číny, kde se ve větší míře projevila konkurence místních hráčů, jako je Huawei a Xiaomi.
AI přijde i do tabletů
Podobným tempem okolo 18 % rostly prodeje tabletů také druhému Samsungu, ovšem u něj navzdory tomu, že neuvedl v oblasti Galaxy Tabů žádné důležité novinky. Od třetího místa už jsou výrobci s relativně malými odstupy od sebe, třetí Lenovo uspělo zejména se svými modely tabletů s odnímatelnou klávesnicí.
Huawei si s meziročním růstem přes 40 % udržel čtvrtou pozici, prodával hlavně v domovské Číně, ale ukázalo se, že na rozdíl od smartphonů nejsou chybějící služby Googlu u tabletů pro mimočínské zákazníky tak velkou překážkou, a tak se některým modelům MatePad dařilo i v Evropě. Skoro na dvojnásobek meziročně vyrostlo Xiaomi, mimo Čínu zaznamenaly jeho tablety úspěch například ve Francii, Německu, Itálii, Španělsku a mnoha dalších zemích.
„Výsledky za druhé čtvrtletí signalizují, že trh překonal pandemii. Očekáváme, že obnovovací cyklus a růst na rozvíjejících se trzích bude v blízké budoucnosti nadále napomáhat oživení. Zatímco noví hráči na trhu se zaměří na globální expanzi, dlouhodobí lídři budou nadále vylepšovat technologie (jako v případě OLED displejů pro iPad Pro) a vyrábět pokročilejší zařízení s větším zapojením umělé inteligence uspokojování potřeby prémiových zařízení a využívání síly vznikajících technologií, jako je umělá inteligence,“ predikuje tabletová analytička IDC Anuroopa Natarajová.