Propásne Apple nástup VR, nebo chystá další revoluci?

Apple je poslední velký hráč, který nepředstavil řešení pro AR/VR. Prý ale na něčem pracuje. Má šanci uspět, i když přijde pozdě? Zopakuje revoluci jako s iPhonem?

Minulý měsíc jsme se v přehledném článku podívali na to, kdo všechno chystá nějakou formu rozšířené nebo virtuální reality – jak z pohledu startupů, tak i velkých společností jako Microsoft, Google, Samsung, Facebook, HTC/Valve nebo Sony.

Ve výčtu sice nechyběl ani Apple, ale ten jako jediný je stále tajemný a neukázal vůbec nic, což je klasický styl Applu. Je ale takový přístup použitelný i pro virtuální a rozšířenou realitu? To se pokusíme prozkoumat dle dostupných informací v tomto článku.

Správný produkt ve správný čas

Apple již v minulosti několikrát ukázal, že umí přijít s tím správným produktem ve správnou chvíli a spustit tak novou revoluci, která dokáže vytvořit zcela nový segment. Asi nejtypičtějším případem je iPhone, který udal trend, jak má moderní chytrý telefon vypadat a jak se má ovládat.

Klepněte pro větší obrázek
První iPhone měl jen pár aplikací a žádný App Store, k revoluci to ale stačilo

Podobně to bylo s iPadem jakožto zástupcem moderního tabletu případně chytrých hodinek Watch, u kterých je ale na závěry stále ještě brzy. Ve všech případech už byly při představené na trhu produkty podobného charakteru, ale jak už to u produktů bývá, je to o nastavení a vyvážení všech vlastností a funkcí, které ho tvoří. A vybrat ty správné, tím se Apple vždy pyšnil.

Hraní na desktopu? S tím nepočítejte

Pokud jde o virtuální realitu, hlavním tahounem prvních generací Oculus Rift a HTC Vive jsou hry, ale v tomto případě na desktopovém počítači, který má moderní komponenty a dostatečný výpočetní výkon jak procesoru, tak i grafické karty.

Apple se ale do herního desktopového segmentu nikdy nepustil. I když jsou v jeho nabídce výkonné počítače v monitoru, obsahují pouze mobilní grafickou kartu a skutečně výkonnou grafikou kartu naleznete pouze v profesionálních Mac Pro, které jsou vzhledem k vysoké ceně určené hlavně pro práci, nikoli na hraní. Tomu odpovídá i nabídka desktopových her, která je pro operační systém OS X značně omezená.

Klepněte pro větší obrázek
HTC Vive a Oculus Rift i s ovladači Touch

Apple tak v tomto směru nemá vytvořenou ani tu nejmenší herní desktopovou komunitu, se kterou by mohl byť jen uvažovat o tom, že by nabídl virtuální realitu s pokročilou grafikou, jakou bude možné zažít s Oculus Rift nebo HTC Vive na operačním systému Windows.

Co ale z pohledu nabídky her ztrácí na desktopu, to dohání na mobilních zařízeních.

Soustředění na mobilní herní zážitek

Díky obrovskému úspěchu iPhonů a iPadů se Applu podařilo vytvořit úspěšný obchod s aplikacemi, ve kterém je možné nalézt obrovský výběr her všech možných žánrů. Pokud jde tedy o mobilní hry, jen těžko se najde mobilní herní vývojář, který by neměl verzi pro iOS a v mnoha případech se pro tento systém nové hry objeví jako první díky jednodušší optimalizaci.

V případě virtuální reality a Applu lze tak uvažovat takřka výhradně o mobilním zážitku, který bude nějakým způsobem spojený s iPhonem. V tomto směru ale nejde o neprobádané území, právě naopak – Samsung už uvedl několikátou verzi vlastního krytu pro telefony Galaxy, které slouží jako zobrazovací zařízení pro virtuální zážitek.

Klepněte pro větší obrázek
Samsung Gear VR už prošel několika generacemi

Protože pohodlná virtuální realita vyžaduje řadu optimalizací na straně hardwaru i softwaru, spolupracuje Samsung s Oculusem, respektive Facebookem a mezi nízkoúrovňovými programátory nechybí ani známý John Carmack.

Nejdůležitější jsou zážitky

Když se podíváme zpátky do minulosti, o úspěchu tehdejšího iPhonu rozhodovala funkčnost, ovládání, krásný design, velký displej a promyšlené uživatelské rozhraní. V rámci první verze ještě neexistoval žádný App Store a nabídka aplikací byla omezená. To ale vůbec nevadilo, protože i ty integrované poskytovaly dostatek funkcionality pro efektivní práci a trochu zábavy.

Klepněte pro větší obrázek

V případě virtuální reality je ale vše zcela jinak – nezáleží na designu ani tolik na samotném ovládání. Tím hlavním je zde zážitek. Co nejvíce zážitků. A to znamená, že kromě samotného hardwaru, od kterého se čeká klasický technologický vývoj z pohledu kvality displeje, senzorů a podobně, je nejdůležitější položkou nabídka zážitků, respektive aplikací a softwaru.

Oculus Rift, HTC Vive nebo třeba i PlayStation VR se chlubí tím, že už při uvedení, které proběhne v rámci následujících měsíců, budou mít k dispozici několik desítek her, které bude možné okamžitě hrát. Taková nabídka je možná díky tomu, že všechny tyto společnosti už takřka několik let zásobují vývojáře hardwarovými prototypy, takže byl dostatek času na to, najít ten správný typ zážitku a přetvořit ho do hry.

Klepněte pro větší obrázek
Apple v původních patentech počítal s drátovým i bezdrátovým připojením k iPodu

Problém totiž je, že samotný hardware, respektive brýle s několika aplikacemi nejsou obecně tak užitečné, jako podobně „chudě“ vybavený chytrý telefon. Klasická strategie Applu vše do poslední chvíle tajit tak tentokrát může narazit, protože to bude znamenat, že pro konkurenční produkty už mohli vývojáři tvořit celou dobu v rámci jednotlivých prototypů. Nesmíme totiž zapomínat, že jde o zcela novou platformu a tak je spousta věcí ještě velkou neznámou.

Čím může Apple překvapit?

Většina současných systémů pro virtuální nebo rozšířenou realitu obsahuje nejmodernější technologie a pracují na nich specializovaní inženýři, kteří se touto oblastí často zabývají už spoustu let.

Klepněte pro větší obrázek
Nákresy z vybraných patentů Applu

Ani Apple ale není v oblasti virtuální reality úplným nováčkem. V minulosti si patentoval kryt pro iPhone coby brýle pro virtuální realitu ve stylu Gear VR. Ironií je, že tento patent byl podaný ještě začátkem roku 2007, tedy před uvedením prvního iPhonu. Brýle ve stylu Google Glass si Apple patentoval už koncem roku 2006.

V poslední době se ale začíná objevovat stále více informací, že Apple rozjel vývoj virtuální reality na plné obrátky a tomu se nelze vůbec divit. Tim Cook se v rozhovoru k finančním výsledkům vyjádřil, že virtuální realita nabízí zajímavá využití. Podobně se minulý rok vyjadřoval i vůči televizi od Applu a poté jsme se dočkali nové verze Apple TV.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Čím by ale mohl Apple v takovém formátu krytu pro virtuální realitu překvapit? Kromě nízké hmotnosti a podporou integrovaného sledování případných mobilních ovladačů pro ruce, se asi nejvíce čeká na pokrok v oblasti efektivnějšího vykreslování dle toho, kam se přesně díváte.

Rozlišení Full HD vypadá ve virtuální realitě „hrozně“ a jak se vyjádřil sám zakladatel Oculusu, stačit nebude ani 4K nebo 8K. Vykreslovat líbivou grafiku v takovém rozlišení a ještě k tomu na mobilních zařízení je však v současnosti nemožné a to i přes to, že výkon mobilních čipů stoupá meziročně mnohem rychleji, než u desktopových čipů.

Očekávaným řešením tohoto problém je přesné sledování očí a místa, kam se koukají. Stejně jako při pohledu na běžnou realitu nevidíte celý obraz ostře (to by náš mozek asi také nezvládl) a vše kolem je tak rozostřeno. Podobného efektu je nutné dosáhnout i u počítačové grafiky a displejů. Malé místo na displeji, na které budete mít zaostřeno, bude vykreslováno ve velmi vysokém rozlišení a okolí v mnohem nižší. Celkový výpočetní výkon, který bude nutný k plynulém vykreslení v minimálně 90 snímcích za sekundu, by tak byly schopné poskytnout i současné mobilní čipy.

Jaké AR/VR společnosti Apple nedávno koupil?

Metaio, PrimeSense (původní Kinect), Emotient, Faceshift, Flyby Media (projekt Tango)

Souboj na mobilech?

John Carmack se k tomu kdysi vyjádřil jasně – největší rozmach virtuální reality očekává díky větší přístupnosti s mobilními zařízeními a to je také důvod, proč se vrhnul do rozvoje této oblasti s Oculusem a Gear VR.

Klepněte pro větší obrázek

Podobný směr lze očekávat i od Applu, který má velmi silnou pozici pouze v mobilní oblasti. Mobilní telefon se tak pravděpodobně stane ještě důležitější součástí našich životů, protože kromě všech funkcí, které v průběhu let postupně integroval, se stane základem i mobilní virtuální reality.

Mobilní výkon v současnosti bez problémů stačí na práci (virtuální kancelář), multimédia (přehrávání filmů, trojrozměrných záběrů) a omezeně i na mobilní hry. Jak už jsme upozornili výše, hlavní bude podpora zážitků a aplikací a i když přijde Apple později, má dostatečně velkou podporu vývojářů po celém světě a jednotný hardware pro snadnější vývoj. Pokud tak Apple neudělá nějakou opravdovou botu, pravděpodobně se mu podaří iPhone překlenout do nové fáze - doby nástupu mobilní virtuální reality.

Diskuze (24) Další článek: Už byl rozbit kladivem i rozmixován. Tentokrát prošel S7 rentgenem

Témata článku: Apple, , , , , Apple iPhone 4GB, Mobilní oblast, První verze, APP, Google Samsung, Klasický styl, Hlavní tahoun, Správný čas, Největší rozmach, Playstation VR, Poslední chvíle, Minulý měsíc, Valve, Herní zážitek, PrimeSense, Virtuální zážitek, Herní vývojář, Podobný směr, Nástup, Faces