Už žádné žně o Vánocích. Nejvíce zasáhla krize Nokii a Motorolu. Sony Ericsson neudržel třetí pozici, raduje se z ní LG.
Špatné Vánoce - něco takového dosud nepoznala především Nokia. Samozřejmě se pořád prodalo více mobilů než před několika lety, vzhledem k dlouhodobému růstu jsou ale loňské Vánoce opravdu ty nejhorší, které statistiky pamatují. Následující graf zobrazuje vývoj absolutních počtů prodaných mobilů za jednotlivá čtvrtletí posledních osmi let. Nejplodnějším obdobím pro Nokii v rámci jednoho roku jsou vždy Vánoce a na její křivce se to projevuje sedmi vrcholky. Místo toho osmého, který by se měl objevit na konci křivky, tedy v právě uplynulém čtvrtletí, je ale naopak pád. Ani ostatní neměli zrovna šťastné období, ale víceméně odpovídalo jejich současným vývojovým trendům. U Nokie je pád překvapením.
Vývoj absolutních počtů prodaných mobilů (v mil. kusů) po čtvrtletích za osm let
Pád Nokie a Motoroly se projevil i na meziročním vývoji počtu prodaných telefonů za čtvrtletí celkem, který klesl z rekordních 332 milionů kusů čtvrtého čtvrtletí 2007 na 295 milionů čtvrtého čtvrtletí 2008. Znamená to tedy propad a pozor - mobilní trh se propadl poprvé od prvního čtvrtletí roku 2002, kdy propad činil 2 %. Tentokrát je to však skoro 12 %. V uplynulých letech byl přitom úplně běžný třeba 20% růst.
Vývoj meziročních přírůstků prodaných telefonů za čtvrtletí
I přes relativní pád si Nokia alespoň udržela podíl na trhu - na rozdíl od dřívějších Vánoc, kdy vždy posilovala. To samé se nedá říci o Motorole, která už se propadá třetím rokem a zatímco loni si alespoň na Vánoce trochu polepšila, letos je to opět tragédie. Ztratila 2 procentní body z tržního podílu a těšit ji může jen to, že šesté Blackberry má na trhu jen 2 procenta. Propadl se i Sony Ericsson, čehož využilo LG, které se mezi výrobci mobilních telefonů poprvé v historii vyhouplo na třetí pozici.
Podíl výrobců na počtu prodaných telefonů za čtvrté čtvrtletí 2008
Nokia
Nokia nebude na uplynulé čtvrtletí vzpomínat v dobrém, když se ve všech růstových ohledech dostala do červených čísel. Přesto má z mobilních telefonů stále miliardový provozní zisk, o jakém si ostatní výrobci mohou nechat jen zdát. Výrobce za poslední tři měsíce nevykázal zlepšení ani mezi chytrými mobily, kterých meziročně prodal skoro o 20% méně a pohoršil si i vzhledem ke třetímu čtvrtletí.
| Q4 2005 | nárůst | Q4 2006 | nárůst | Q4 2007 | nárůst | Q4 2008 |
prodané mobily (v mil. ks) | 84,0 | +26 % | 106,0 | +26 % | 133,5 | -15 % | 113,1 |
tržby (v mil. EUR) | 8 394 | +13 % | 9 517 | +17 % | 11 141 | -27 % | 8 141 |
provozní profit (v mil. EUR) | 1 234 | | 1 519 | | 2 634 | | 1 239 |
Samsung
Samsung si může oddechnout - začátek krize zvládl dobře a na trhu si mezi padajícími výrobci dokonce polepšil skoro o jeden procentní bod. Výrazně vzrostly tržby v korejských wonech, provozní zisk ale vzhledem ke slabé měně a k výdajům do marketingu naopak klesnul. Samsung pozoruje rapidní růst zájmu o dotykové mobily a smartphony a pochvaluje si prodeje některých příslušníků těchto kategorií - Samsung F480 a i900 Omnia.
| Q4 2005 | nárůst | Q4 2006 | nárůst | Q4 2007 | nárůst | Q4 2008 |
prodané mobily (v mil. ks) | 27,2 | +18 % | 32,0 | +45 % | 46,3 | +14 % | 52,8 |
tržby (v mld. KRW*) | 4 650 | -7 % | 4 310 | +18 % | 5 070 | +37 % | 6 940 |
provozní profit (v mld. KRW) | 380 | | 350 | | 580 | | 160 |
* aktuální kurz: 1000 KRW = 0,550 EUR
LG
Ani LG si nemůže na poslední čtvrtletí stěžovat, napravilo menší zaváhání ze třetího kvartálu, na trhu si polepšilo podobně jako Samsung o jeden procentní bod a především se poprvé dostalo na třetí příčku mezi výrobci. Přestože Sony Ericsson a Motorola se za LG pohybují v těsném závěsu, vzhledem k dlouhodobým trendům všech tří výrobců má právě LG velkou naději na udržení třetí pozice. Na růstu prodejů mají lví podíl novinky Renoir, Cookie a levný mobil s QWERTY KS360. LG se dařilo v Indii, propad výrobce zaznamenal v Americe a v domovské Koreji.
| Q4 2005 | nárůst | Q4 2006 | nárůst | Q4 2007 | nárůst | Q4 2008 |
prodané mobily (v mil. ks) | 16,2 | 5 % | 17,0 | +39 % | 23,7 | +8 % | 25,7 |
tržby (v mld. KRW*) | 2 452 | -11 % | 2 187 | +33 % | 2 917 | +40 % | 4 093 |
provozní profit (v mld. KRW) | 198 | | 59 | | 257 | | 215 |
* aktuální kurz: 1000 KRW = 0,550 EUR
Sony Ericsson
Sony Ericsson si po třetím čtvrtletí užil svou chvilku slávy, když se na tři měsíce usadil mezi třemi největšími výrobci mobilů, ale meziroční propad prodaných mobilů ve výši 21% ho poslal o místo níž. Výrobce nemůže být spokojený, propad počtu prodaných mobilů v této míře nepamatuje, stejně jako ztrátu 262 milionů eur. Za úspěšný nicméně považuje debut Xperie X1 a osmimegapixelu C905.
| Q4 2005 | nárůst | Q4 2006 | nárůst | Q4 2007 | nárůst | Q4 2008 |
prodané mobily (v mil. ks) | 16,1 | +61% | 25,9 | +19% | 30,8 | -21 % | 24,2 |
tržby (v mil. EUR) | 2 310 | +64% | 3 782 | -0% | 3 771 | -23 % | 2 914 |
provozní profit (v mil. EUR) | 144 | | 447 | | 373 | | -262 |
Motorola
Motorola pokračuje ve volném pádu a úbytky prodaných telefonů a tržeb nabývají takových výšin, až se bojíme, že za rok už z amerického výrobce nic nezbude - alespoň co se týče mobilních telefonů. Ztráta znovu převýšila půl miliardy amerických dolarů. Momentálně se výrobce zaměřuje na domácí trh, kde uvedl patnáct mobilů. Do světa pustil luxusní Auru.
| Q4 2005 | nárůst | Q4 2006 | nárůst | Q4 2007 | nárůst | Q4 2008 |
prodané mobily (v mil. ks) | 44,7 | +35 % | 60,5 | -32 % | 40,9 | -53 % | 19,2 |
tržby (v mil. USD*) | 6 500 | +20 % | 7 806 | -38 % | 4 811 | -51 % | 2 350 |
provozní profit (v mil. USD*) | 663 | | 341 | | -388 | | -595 |
* aktuální kurz: 1 USD = 0,767 EUR
První z následujících grafů ukazuje dvě téměř dokonalé exponenciály. Právě exponenciální charakter měl ještě donedávna vývojový trend počtu prodaných telefonů od Nokie a Motoroly v rámci čtvrtých čtvrtletí. U Motoroly nastal dramatický zlom o Vánocích 2007 a alarmující je, že u Nokie pozorujeme úplně stejný zlom právě nyní. Druhý graf, který znázorňuje vývoj tržních podílů ve stejných obdobích, je pro finského výrobce milosrdnější a lépe ukazuje realitu - zatímco pád Nokie přišel souběžně s pádem celého mobilního trhu a její podíl tedy příliš neklesnul, Motorola si za svoje problémy v době obecného růstu mohla víceméně sama.
Vývoj absolutních počtů prodaných mobilů (v mil. kusů) • tržních podílů ve Q4