Jasný a jemný displej
Opravdová hlasová navigace
Vylepšené prostředí, např. ClimbPro
Platby pomocí Garmin Pay
Občasné restarty a zatuhnutí
Menší výdrž než u modelů s transreflexními displeji
Vysoká cena
Garmin Edge 1050 je cyklopočítač. Jde o nejpokročilejší model, který Garmin pro cyklisty nabízí. Vzhledem k tomu, že podobná zařízení vyrábí jen několik dalších značek a Garmin v této oblasti dominuje, můžeme Edge 1050 směle považovat za nejlepší cyklopočítač na trhu.
Oživeno 19. října 2024 | Do posledního listu článku jsme po čtvrt roce od vydání recenze doplnili další zkušenosti. Garmin mezi tím vydal několik nových verzí firmwaru, které opravují některé chyby.
Je ale také nejdražší. Doporučená cena samostatného modelu je při vydání tohoto článku 18 490 Kč, v sadě se snímači rychlosti, kadence a srdeční frekvence 20 990 Kč.


Nečekaný a zvláštní
Novou řadu modelů Edge letos od Garminu asi nikdo nečekal. Vždyť předchozí Edge 1040 je na trhu teprve dva roky a menší cyklopočítače Edge 840 a 540 z této řady Garmin přestavil teprve loni v dubnu.
A přesto v červnu 2024 přichází model Edge 1050 a s ním několik zásadních hardwarových změn. Vůbec poprvé je pryč transreflexní displej, který Garmin odvážně nahradil typem LCD. Místo pípátka je nyní v cyklopočítači reproduktor a s ním třeba plnohodnotná hlasová navigace.
Změny jsou i softwarové, většina nových funkcí ale brzy přijde i do řady x40. Betaverze firmwaru pro tyto starší modely s novinkami se objevily prakticky hned po představení 1050.
Garmin v současnosti nabízí také základní model Edge Explore 2, který cílí na cykloturisty. Kvůli zjednodušení nabídky výrobce vyřadil model 1040 a ponechal pouze 1040 Solar, který umožňuje dobíjet baterii také pomocí slunečního světla.
Displej typu LCD venku na kole?
Změna typu displeje je zajímavý krok. Nový transmisivní LCD je mnohem detailnější, má rozlišení 480 × 800 pixelů. To je velký skok oproti předchozímu rozlišení 282 × 472 pixelů na stejné ploše u Edge 1040.
Displej je jasný, velice dobře se na něj dívá. Jenže když zhasne, je z něj jen černá plocha. LCD musí proto neustále svítit, a to je energeticky o dost náročnější než provoz transreflexního displeje, který za denního světla podsvětlení ani nepotřebuje.

S kvalitním displejem typu LCD přichází i upravené prostředí. Garmin podporuje denní a noční režim, jak je to tady vidět u úvodní obrazovky a displeje s mapou
Vyvstávají otázky: Začíná tím Garmin novou řadu a podobně jako u hodinek Fénix a Epix budou existovat dvě větve cyklopočítačů s různými technologiemi displejů? Nebo se chystá nahradit transreflexivní displeje, které jsou přitom u venkovního použití na řídítkách kola dostačující a nepotřebují tolik energie?
LCD na Edgi 1050 je ale vynikající. Jakkoli jsem zpočátku pochyboval, jestli na slunečním světle dokáže být srovnatelný se staršími Edgi, obavy nejsou na místě. Jezdil jsem snad ve všech možných světelných podmínkách, a ani jednou si neřekl, že LCD je problém. Snad jen na přímém slunečním světle je starší technologie trochu kontrastnější, ale poznáte to jen při přímém srovnání.

Vlevo je nový Edge 1050, uprostřed model 1040. Tohle je jediná situace, kdy je starší typ displeje o něco lepší: na silném, přímém Slunci. Transreflexní technologie displej v takové situaci rozzáří a LCD musí okolní světlo přesvítit. Jinde LCD vyhrává
V praxi je displej skvěle použitelný a vyšší rozlišení je rozhodně příjemné. Na mapě vidíte víc detailů, všechny hrany a křivky jsou ostré. K tomu zobrazí o tři řády víc barev, nejen desítky jako starší typ displeje.
U map dodávaných přímo Garminem, které jsou postaveny na datech OpenStreetMap, bych se jen přimlouval za vylepšení grafiky. Oproti starším zařízením zmizelo odlišení některých ploch, mapa je teď hodně minimalistická.
Nejvíc mi to vadilo u lesů, které už nejsou zelené, ale mají jen nenápadný podkres. U městské zeleně přitom podkres zůstal. Mapa je celkově hodně kontrastní – na bílém pozadí jsou černé nebo šedé tenké čáry. Při navigaci jsem ale neměl problém orientovat se a nakonec si zvykl.
Nový vzhled mapy má dva režimy: standardní (vlevo) a vyšší kontrast, který jsem nakonec ve většině případů používal.
Na testovaném kusu jsem neměl mapu TopoCzech. Ta je oproti celosvětové mapě Garminu barevně mnohem zajímavější a na LCD bude určitě vypadat pěkně.
Zajímala mě výdrž na jedno nabití, proto jsem ji měřil. Pokračujte šipkou na další část článku.
Pokračování 2 / 6
Výsledek testů výdrže
Z baterie si sice LCD bere víc energie, má ale zřejmě vyšší kapacitu. Ze svých testů soudím, že je reálné dostat se na slibovaných 20 hodin provozu. Hodně ale záleží na způsobu použití, jak to ostatně Garmin ukazuje i na svém webu.
U jízd jsem si zaznamenával úbytek kapacity baterie a čas, po který byl Edge 1050 zapnutý. K cyklopočítači, který měl úroveň podsvícení nastavenou na Auto, byl připojený radar a snímač rychlosti, z hodinek jsem do něj posílal srdeční frekvenci a ještě jsem měl na řídítkách dálkové ovládání. Běžela hlasová navigace s maximální hlasitostí a většinu času mívám na displeji zobrazenou mapu, která si bere víc energie než datové obrazovky. Byla také aktivní funkce LiveTrack pro sdílení polohy.
Když jsem potom zjištěnou spotřebu přepočítal na celou kapacitu baterie, dostal bych se na 18–19 hodin provozu.
Velký vliv mohou mít externí snímače. Na jedné trase, kdy jsem se ještě navigoval starým zařízením a k Edgi 1050 nebyl bezdrátově připojený radar, mi přepočtená výdrž vyšla až ke 24 hodinám.
Starší Edge 1040 přesto vydržel mnohem déle, Garmin uvádí 35 h. K tomu 1040 se solárním dobíjením přidává další desítky hodin. Ale kdo nejezdí na několikadenní vyjížďky bez přístupu k energie, toho by Edge 1050 neměl příliš omezovat. Kdyby to bylo nutné, lze Edge dovybavit dobíjením za jízdy z externí baterie.
Kolo, které mluví
Starší cyklopočítače Edge uměly pouze pípat. Tento zvuk byl výrazný a existovaly různé varianty pípání, takže se dalo sluchem odlišit upozornění na odbočku třeba od radaru a jiných pípnutí. Ale nebylo možné upravit zvuky nebo změnit jejich hlasitost.
Garmin Edge 1050 má už plnohodnotný reproduktor a umí přehrávat reálné zvuky. A má také plnohodnotnou hlasovou navigaci, která stejně jako v autě hlásí předem odbočky a jiná upozornění.
Je to samozřejmě i česky, můžete si nastavit ženský nebo mužský hlas (ten je podle mě horší, méně zřetelný). A jsou to skutečné, přirozené nahrávky, ne robotické hlasy. Vedle upozornění navigace se mohou hlasově ozývat i jiné události: věci kolem stopek, okruhů, upozornění na tep, tempo, rychlost, tréninkové alarmy atd.
Navíc když máte k Edgi připojený telefon a k němu přes Bluetooth sluchátka, hlasové povely můžete dostávat přímo do uší.

Hlasitost zvuků a hlasu se ovládá zvlášť • Nastavení hlasového upozorňování. Nemusí to být jen navigace, ale i upozorňování na jiné události • Nastavení zvuků
Hlasová navigace na kole je nezvyklá. Když léta jezdíte s pípáním a Edge najednou začne hlásit „Za sto padesát metrů…“, je to prostě jiné. I pro osoby, které na mluvícím kole míjíte. Ale zvykl jsem si a hlas měl při navigaci nakonec stále zapnutý.
Byla to současně trochu nutnost. Samotné zvuky upozorňující na odbočky jsou totiž hodně tiché. Přestože jsem u nich měl hlasitost na maximu, stačila jen trochu vyšší rychlost a svist vzduchu kolem uší, nevhodný terén nebo jen hlasitý zadní náboj, abych si jich nevšiml. Je to příjemný zvuk typu „ku-ku“, který Garmin pro jistotu i několikrát zopakuje. Ale je příliš tichý. Svou roli tady nejspíš má i umístění reproduktoru, který nemíří na cyklistu, je na zádech cyklopočítače.
Přitom vyšší zvuky radaru, které indikují blížící se vozidlo, jsou velmi hlasité, nepřeslechnutelné. Na tichá zvuková upozornění při navigaci si stěžují lidé i ve fórech Garminu, snad tedy nezůstanou v této podobě. Jistě by tady také pomohla vyšší frekvence.
Když jsem ale jezdil se zvuky i hlasovou navigací, povely jsem nepřeslechl. Ne že by hlas byl o tolik hlasitější, ale upozornění trvá déle a před odbočkou si všimnete, že paní něco říká.
Garmin zvoní
S nastavením pro jízdu bylo nepříjemné pracovat s Edgem 1050 doma. Každé zvukové upozornění – a je jich tady dost – bylo v tichu velice hlasité. Úroveň hlasitosti bylo potřeba snižovat, během jízdy potom vrátit zpět. U starších pípajících cyklopočítačů to nebyl takový problém.
Garmin do Edge 1050 přidal také zvonek. Stisknete tlačítko na displeji a ozve se velmi hlasitý zvuk mechanického zvonku na řídítkách. To je skvělý nápad! V praxi jsou ale nutná dvě kliknutí na displej, abyste zvuk aktivovali, tohle by si zasloužilo mechanické tlačítko. Nebo možnost přidat zazvonění do pozice v datovém poli. Jestli ale s Edgem používáte dálkové ovládání, je možné zvonek přiřadit krátkému nebo dlouhému stisknutí jednoho z jeho tlačítek.

Abyste se dostali k tlačítku se zvonkem, musíte klepnout na displej • Zazvonění se ale dá nastavit tlačítku dálkového ovladače
Větší baterie = větší hmotnost
S novým typem displeje a reproduktorem se také trochu změnil vzhled přístroje. Edge je nyní hranatější a kvůli větší baterii také těžší (161 g oproti 126 g u Edge 1040).
Když jsem při srovnávání jezdil napřed s oběma cyklopočítači a novinku měl jen na gumičkovém držáku na řídítkách, měl jsem trochu obavy, jestli vydrží. Pevný držák, který se dodává v balení, je větší jistota.

Vzadu je starší Garmin Edge 1040, v přední části novinka 1050, Je hranatější, těžší, v základu ale stejná. Je zachovaná i kompatibilita s předchozími držáky
Ovládání je stejné jako dřív. Je škoda, že Garmin do 1050 nepřidal nová tlačítka na boky přístroje jako do modelu 840. Dál se ovládá primárně prostřednictvím dotekového displeje nebo dokoupitelného dálkového ovládání.
Na boku je stejně jako dřív pouze vypínač a dole v rozích tlačítka pro spuštění/ukončení aktivity a označení nového okruhu. Mezi těmito tlačítky je potom konektor USB-C pro nabíjení a propojení s počítačem.
Pokračování 3 / 6
Mapy znají nezpevněný povrch
Už jsem zmínil trochu jinou grafiku mapy. Ačkoli mi osobně víc vyhovuje předchozí styl, jde nejspíš jen o zvyk. Po téměř tisíci kilometrech s Edgem 1050 mi už vůbec nepřišlo, že by něco mělo být jinak. Jen při přímém srovnání s 1040 se mi u staršího modelu líbí už zmíněné lepší odlišení terénních ploch a výraznější linky komunikací.
Posuďte to sami na následujících obrázcích. Snímky obrazovky Edge 1050 poměrně věrně zachycují barvy. Transreflexní displej staršího Edge 1040 však nedokáže barvy zobrazit tak, jak je vidíte na počítači nebo mobilu. Ve skutečnosti je zobrazení na Edge 1040 mnohem méně výrazné, méně kontrastní.
První obrázek v každé dvojici ukazuje mapu na novém Garminu Edge 1050, druhý na starším Edge 1040
Na této sadě obrázků si ještě všimněte černého pole na vršku mapy. Garmin zde v 1050 zobrazuje důležitější vzdálenost odbočky velkým písmem a název příští ulice menším. To je mnohem lepší než u starších modelů, kde to bylo obráceně
Novinkou v originálních mapách Garminu je odlišování zpevněných a nezpevněných povrchů. U shrnutí jízdy v deníku Garmin Connect pak uvidíte absolutní i procentuální vyjádření, kolik jste na kterém z nich jeli.
Odlišení si můžete zapnout také na mapě zaznamenané aktivity v mobilu nebo počítači. K tomu si můžete nezpevněné cesty (anebo také cesty se silným provozem) odlišit i na mapě v přístroji.

Volby, co se má ukazovat na mapě • Červená čára označuje rušnou silnici • Tady jsou navíc čárkovaně odlišeny cesty s nezpevněným povrchem
Při jízdě se chvíli před tím, než najedete na nezpevněný povrch, ukáže na displeji upozornění. Používá příliš malé písmo, takže nikdy jsem nezvládl přečíst, co mi přesně Garmin píše, ale už jsem věděl, že mě za chvíli čeká štěrk, nebo něco horšího.

Upozornění, že se blíží cesta s nezpevněným povrchem
Údaje o typu povrchu Garmin bere z dat služby OpenStreetMap; ostatně stejně jako samotné mapové podklady. V našich podmínkách a třeba i v Německu jsem se ale setkával s nepřesnostmi. Většinou v tom smyslu, že Edge o nezpevněném povrchu nevěděl.
Špatný povrch kvůli chybě v mapě
Podívejte na obrázek v tomto boxu. Jel jsem od severu, na takovém udusaném štěrku. Před místem, které jsem označil kroužkem, Garmin upozornil na změnu povrchu na nezpevněný. Vyznačil to pak i v mapě na webu Connect. Reálně jsem ale žádný rozdíl nepozoroval. Rozhodl jsem se zjistit, v čem byl problém.
Z OpenStreetMap jsem si proto vytáhl podrobná data o těchto segmentech cesty, můžete si je prohlédnout v tabulkách. Kromě toho, že severní část má přiznáno, že je vhodná pro běžky, jsou zbylé informace úplně stejné. Tak jak to, že Edge upozorňuje na změnu povrchu?

Až později mě napadla příčina: neopravil někdo mapu? Je to tak, levá část cesty měla ještě před půl rokem přiřazený povrch grade1, což je v řeči OpenStreetMap pevný povrch, typicky asfalt. Teprve v únoru údaj v mapě někdo opravil na gravelový grade 2. Porovnejte: současná mapa, starší verze. A protože Garmin mapy aktualizuje v delších intervalech, v Edgi jsem měl starší verzi.
Mapy OpenStreetMap tvoří podobně jako Wikipedii uživatelé. S podobnými chybami je proto potřeba se smířit. Když na ně ale narazíte, můžete je sami opravit – změny se časem dostanou i do Garminů.
Rychlost překreslování mapy je ucházející. Záleží hodně na nastavení, jak je pohled komplexní. Čím je prvků více, tím překreslení trvá déle. Pro navigaci je mapa stejně v pohodě jako dřív, pro orientaci i dál budete spíš vytahovat mobilní telefon.
Pokračování 4 / 6
Podobné funkce, jen někdy vypadají jinak
Garmin změnil grafiku několika obrazovek. Nejvíc je to vidět hned po zapnutí, kdy má úvodní stránka jiný design, i když informace se zase tolik neliší. Vybíráte si zde jízdní profil (když třeba jezdíte na více různých kolech), je zde hned vidět poslední naplánovaná trasa a poslední jízda, rychle se dostanete k hlavním funkcím Trénink, Navigace a Menu.
Pod tento úvodní blok si potom poskládáte svoji sestavu tzv. Stručných doplňků. Může tady být například Kompas, historie jízd, počasí, stav tréninku, tréninkový kalendář, doba regenerace…

V panelu uprostřed se ukazuje nejnovější přidaná trasa nebo poslední jízda, panelem se dá horizontálně posouvat • Ukáže se tady také aktivní skupinová jízda. Žluté orámování displeje znamená, že je pozastavená aktuální aktivita
Obrazovky s datovými poli během aktivity jsou velmi podobné jako dřív. Jednotlivá políčka se dají oživit grafickými a sdruženými prvky, kdy nevidíte jen jedno číslo, ale sestavu více hodnot, která může být doplněná třeba i grafem.
Napřed jsem myslel, že se tady nic nezměnilo, ale Edge 1050 dokáže tyto sdružené prvky vměstnat i do nejmenšího políčka. To starší modely neumí, pro grafiku potřebují alespoň větší ležaté pole.
Starší Edge do malého políčka dostanou pouze jeden údaj, například srdeční frekvenci. Edge 1050 to umí také (vlevo nahoře), ale umožní vybírat i z grafických a sdružených prvků
Garmin graficky přepracoval zobrazení ClimbPro, které pomáhá při jízdě v kopcích. Stejně jako dřív si můžete nastavit, u jak velkých stoupání se tento pohled objeví – jestli u všech, nebo jen těch zásadních. Zobrazení potom kombinuje mapu, výškový profil, pruh s informacemi o zbývající vzdálenosti k vrcholu, zbývajícím převýšením a sklonem, a ještě zůstalo místo pro datová pole. Poměr plochy mapy a výškového profilu je možné změnit.

Pohled ClimbPro v kopcích ukazuje, co vás ještě čeká. Skvělá je kombinace s mapou, ale můžete se dívat jen na výškový profil • Přehled stoupání v trase

V projeté trase se můžete podívat na reálně zaznamenaná stoupání • V Edgi je také možné vyhledávat blízká stoupání, jsou rozdělená do kategorií • Zobrazení nalezeného stoupání a jeho výškového profilu na mapě
U posledního obrázku si všimněte nečitelně orámovaného textu. Není to takhle u všech míst, ale v mapě se tato chyba občas objevuje.
Méně přehledná než dřív jsou velká grafická pole s časovou osou rychlosti, kadence, srdeční frekvence nebo nadmořské výšky. Zmizela třeba jednoznačná indikace tepových zón, z barevného přechodu se nedá spolehlivě poznat, ve které zóně zrovna jste. U grafů už také nejsou průměrné a maximální hodnoty, zůstala jen jedna aktuální.

Tuto změnu hodnotím jako nepovedenou: zůstal jen jeden údaj a z barevných přechodů obtížně rozeznávám, v jaké jsem tepové zóně. Obrázek vpravo ukazuje jednoznačnou identifikaci na Edgi 1040.
Poznámka k předchozím obrázkům: Ve spodní části jsem si u tepové zóny pomohl uživatelským datovým polem, které jsem nainstaloval z obchodu Garmin IQ. Barva dělící čáry odpovídá aktuální zóně. Navíc lze takhle do jednoho dlouhého pole dostat šest údajů. S těmito uživatelskými doplňky se cyklopočítače dají vylepšit o nové funkce.
Dva pohledy na výškový profil: na kratší (nastavený) úsek trasy, nebo na celou trasu
V novém Edgi je přepracované nastavení stránek, mezi kterými se můžete při jízdě přepínat. Už zde nejsou jen řádky, ze kterých nebylo vůbec poznat, co která stránka obsahuje, ale přímo jednoznačné náhledy.

Náhledy datových obrazovek při nastavování jsou skvělé. Dřív zde byly jen texrtové položky Obrazovka 1, 2, 3... nedalo se v tom vyznat
Vylepšená je rovněž kontextová nabídka, kterou vysunete potáhnutím. Nejen vizuálně, ale i funkčně, na její jednotlivé stránky je možné přejít přímo – klepnutím na řádek ikon ve spodní části. Dřív bylo potřeba posouvat stránky po jedné.

Při jízdě jsem měl neustále nastavený denní režim zobrazení, tak zase jednou ukážu noční • Stejná nabídka, kdy je aktivní režim úspory baterie • Nastavení tohoto režimu
S Edgem 1050 je poprvé možné platit. Stejně jako hodinky Garmin podporuje službu Garmin Pay. Prostřednictvím aplikace Connect k Edgi přiřadíte platební kartu a cyklopočítač pak stačí přiblížit k termínálu.

Je to stejné jako s hodinkami: aktivujete platební režim, zadáte heslo a Edge přidržíte u terminálu
Vylepšené jsou funkce pro skupinovou jízdu, sdružené pod názvem GroupRide. Když vás jede víc, majitel jednoho Edge vytvoří skupinu, ostatní se do ní zadáním kódu přidají. Pak se všichni mohou sledovat na mapě, posílat si zprávy a nově spolu také soupeřit v jízdách do kopců i na celé trase. A když jedno ze zařízení v síti detekuje nehodu, hned se o ní dozvědí všichni ostatní. Edge jsou u této funkce spojené přes připojené mobilní telefony.

GroupRide jsem zkusil jen provizorně, se dvěma počítači na jednom kole: Založím skupinovou jízdu, kódem se k ní mohou připojit ostatní. Vzájemně se potom vidí na displeji: já jsem šipka, druhý uživatel je v kolečku (poloha má trochu zpoždění). Je tady také jednoduchý chat
Novou sociální funkcí je upozorňování ostatních uživatelů cyklopočítačů Edge (všech, nejen ve skupině GroupRide) na problematická místa. Hodně to připomíná varování v navigační aplikaci Waze. Když někdo označí nebezpečí, při přiblížení k tomuto místu se ostatním na jejich podporovaných cyklopočítačích ukáže upozornění. Několik míst jsem takto označil, ale sám na žádné nenarazil.

Kategorie míst s nebezpečím, které je možné ostatním hlásit • Samotné nahlašování • Takhle potom bude místo vypadat v mapě
Funkce GroupRide a upozorňování na problematická místa jsem podrobně nevyzkoušel, tady jsou proto oficiální obrázky od Garminu, jak to potom může na displeji vypadat
Mnohé ze softwarových změn se dostanou i do starších modelů x40. Garmin hned s oznámením nového modelu zpřístupnil betaverze nových firmwarů, které nové funkce obsahují. Bude mezi nimi také:
- Sdílení položek přímo mezi Garminy: body, trasy…
- Stahování map přes Wi-Fi
- Vylepšená (rychlejší) detekce stupně stoupání nebo klesání. U starších modelů Garmin dost dlouho čeká, než ukáže úroveň sklonu
Pokračování 5 / 6
Restarty
Garminu Edge 1050 se během několikatýdenního testu nevyhnula řada nevyžádaných restartů a zatuhnutí. Software bude ještě nutné vyladit.
Restart u Garminů zpravidla nevede ke ztrátě dat. I ze starších modelů jsem zvyklý, že když se to stane během jízdy, stačí obnovit aktivitu a pokračuje tam, kde skončila. Jen si musíte všimnout.
Edge 1050 se mi ale jednou restartoval během ukládání aktivity, kdy neuložená jízda po restartu zmizela. A zrovna jsem v ní měl jeden vyhlášený šumavský kopec, který jsem si chtěl změřit. Soubor FIT se zaznamenanou trasou jsem potom naštěstí objevil v souborové struktuře zařízení, ale bez dodatečných dat ClimbPro.
Srovnání prostředí: 1050 vs. 1040
Na jedné jízdě, kterou jsem absolvoval s oběma cyklopočítači na řídítkách, jsem u nich displeje snímal ve stejnou dobu. Na následujících obrázcích můžete porovnat, jak se prostředí změnilo. Vlevo ve dvojici je vždy nový Garmin Edge 1050, vpravo starší 1040.



Tip: Po rozkliknutí si obrázek ještě zvětšete lupou. U staršího modelu 1040 nejsou ve skutečnosti barvy tak jasné
Co vlastně cyklopočítač umí
V článku jsem se věnoval především novinkám, ne popisu celého zařízení. S Garminem Edge 1050 dostanete:
Pokročilý cyklopočítač: Ukazuje a zaznamenává desítky nejrůznějších parametrů jízdy na kole. Některé zjišťuje sám, data pro jiné získává z externích snímačů. Hodnoty ukazuje pomocí čísel, grafů a jiných ukazatelů.
Navigační přístroj: Edge obsahuje mapy celé Evropy, k tomu také Afriky, Středního východu, dokonce Austrálie a Oceánie (Amerika chybí). K přístrojům z české distribuce by se tradičně měla dodávat i turistická mapa TopoCzech. Další mapy je možné instalovat.

Navigace s mapou: nahoře jsou informace o následující odbočce. Zde je navíc vidět práce s připojeným radarem, tečka označuje blížící se auto • Když sjedete z naplánované trasy, Edge nabídne její přepočítání (není to ale stále dokonalé) • Ukázka datové obrazovky, kde si můžete sami nastavit počet políček a vybrat do nich konkrétní parametry
Edge umí sám naplánovat trasu podle nastavených parametrů. Pohodlnější je ale využít webovou mapu nebo aplikaci v mobilu a připravenou trasu do cyklopočítače poslat. Při jízdě Edge ukazuje trasu na mapě, včas upozorňuje na blížíci se odbočky.

Plánovat trasu a hledat body v databázích map můžete i přímo z Edge. Ale jestli máte v kapse mobil, tyto funkce nejspíš nebudete používat
Aktivní upozorňování: Když jedete, Edge dokáže připomínat hodně událostí. Mohou to být nastavené okruhy, už zmíněné nezpevněné a rušné silnice, varuje před ostrou zatáčkou a nebezpečími na cestě. Můžete si nastavit upozornění na jídlo nebo pití (dle času, vzdálenosti nebo inteligentní kombinace), ale třeba i po ujeté vzdálenosti. Upozorní také na hraniční (nastavené) hodnoty srdečního tepu, kadence, výkonu, vzdálenosti, spotřebovaných kalorií... Můžete si přidat i jiná, vlastní upozornění.

Při jízdě se nechávám se upozorňovat, abych nezapomněl na příjem kalorií • Ale můžete si nastavit upozornění na cokoli
Jak je cyklopočítač spárovaný s mobilem, uvidíte na něm příchozí hovory, zprávy a jiná upozornění. Někdy je už zvuků, kterými se Edge připomíná o pozornost, trochu moc... ale dají se nastavením zredukovat.
Tréninkové zařízení: Hodně funkcí cyklopočítačů Edge je spojeno s wattmetrem. Pokud ho na kole máte, Garmin dokáže sledovat výkon, trendy a pomůže při efektivním tréninku. Ale i bez wattmetru si užijete třeba segmenty, kde můžete na úsecích soutěžit s ostatními cyklisty. Edge podporuje segmenty od Garminu, ale také ty populárnější ze služby Strava.

K efektivnímu využití tréninkových funkcí potřebujete na kole wattmetr • Základní vyhodnocení efektu jízdy sice Edge ukáže i bez něj, ale měření výkonu to nenahradí
S tréninkem souvisí i sledování zdraví a jiné aktivity. Zde se hodí, když máte k cyklopočítači ještě hodinky Garmin, které na zápěstí měří tělo během celého dne, a zaznamenaná data synchronizujete do aplikace Connect.
V hodinkách i Edgi potom vidíte stav tréninku, rozložení zátěže, dobu regenerace, minuty intenzivní aktivity a podobné zdravotní a výkonnostní parametry. V cyklopočítači je můžete přidat na titulní stranu do bloku Stručných doplňků.

Garmin Connect kombinuje informace z hodinek a cyklopočítače – zobrazuje je pak v hodinkách i cyklopočítači
Nečekal jsem, že LCD bude tak skvělý
Jak se Garmin Edge 1050 posunul dopředu, jsem nejvíc poznal po jeho vrácení. Na kolo jsem po několika týdnech opět nasadil svůj Edge 1040… a byl to návrat do minulosti. Funkce jsou prakticky stejné, ale na jemný displej typu LCD jsem si rád a rychle zvykl. Transreflexní displej na starších cyklopočítačích nemá takový kontrast, je celkově zastřený a hrubý.
Je to stejné, jako kdybych se po týdnech s hodinkami Garmin Epix a jejich amoledovým displejem, vrátil zpět k transreflexním Fénixům. Funkce jsou stejné, mají vyšší výdrž… ale na vzhledu prostě záleží.
Reproduktor mi na druhou stranu osobně tak moc nechybí. Pípání je dobře slyšet a nijak mě neobtěžuje. Ale četl jsem už názory, kdy si lidé reproduktor oproti pípátku velmi pochvalovali.
Nebýt samovolných restartů, dostane Garmin za svůj nový Edge 1050 devět bodů z deseti. Takže až přístroj během příštích měsíců doladí, může se dostat ještě o stupínek výš.
Garmin Edge 1050 je výborný cyklopočítač, odvážný krok s LCD se vyplatil. Tipuji, že Garmin nakonec nějakým způsobem udrží obě technologie, protože transreflexní displeje budou mít na kole stále smysl. Ale jen kvůli výdrži na jedno nabití, jiné výhody nemají.
Parametry
- Rozměry: 60 × 119 × 16 mm
- Hmotnost: 161 g
- Stupeň vodotěsnosti: IPX7
- Displej: LCD, dotykový
- Úhlopříčka displeje: 89 mm
- Rozlišení displeje: 480 × 800 px
- Typ baterie: Dobíjecí Li-Ion
- Kapacita úložiště: 64 GB
- Paměť: 200 trasových bodů, 100 tras
- Satelitní systémy: GPS, GLONASS, Galileo (vícepásmový systém GNSS)
- Vnitřní senzory: barometrický výškoměr, gyroskop, akcelerometr, snímač okolního světla, magnetometr
- Konektivita: Bluetooth, ANT+, Wi-Fi
Specifikaci najdete na webu Garminu.
Kompletní testy jsou na Živě přístupné jen předplatitelům. Tento článek pro všechny čtenáře odemkla společnost Garmin.
Pokračování 6 / 6
Aktualizace článku: S novým firmwarem a dalším tisícem kilometrů
Oživeno 19. října 2024 | Od července, kdy jsem cyklopočítač testoval pro tento článek, se stalo několik věcí. Jednak jsem si Edge 1050 nakonec sám koupil a Garmin pro něj stihl vydat několik nových verzí firmwaru. Opravily některé výtky, které jsem v článku zmiňoval. Rozhodl jsem se proto připravit aktualizaci, aby recenze odpovídala současnému stavu zařízení.
Na celkovém hodnocení ale nemusím měnit ani slovo. Edge 1050 je špičkový cyklopočítač a sázka na LCD se vyplatila. Pokud nejezdíte na mnohadenní expedice bez přístupu k energii, neměla by nižší výdrž příliš vadit.
LCD a mapy
V létě jsem Edge neměl příležitost projet v noci. Nyní na podzim je už jízda za tmy pravidlem a LCD je tady velmi příjemné. Úroveň podsvětlení mívám na automatice, Garmin ji volí podle okolí a ani v noci neoslňuje. Ale zatímco na předchozích cyklopočítačích jsem noční inverzní zobrazení nepoužíval, tady je nutné. Bílé plochy by příliš zářily do očí.
Výhodné je, že noční režim nechybí ani vestavěným mapám Garmin Cycle Map. Když jedu s mapou TopoCzech, která inverzní zobrazení nemá, v noci bývá až moc výrazná. K rozdílům mezi těmito dvěma mapami na jemném displeji Edge 1050 ještě připravím samostatný článek.
S mapami ale zřejmě souvisí výtka, kterou jsem zmiňoval v červenci: občasné resety. Je jich už méně, Edge se mi vlastně už nikdy nezasekl doma, když s ním nenaviguji. Ani s aktivní mapou Topo Czech. Ale s mapami od Garminu se s resetem setkávám průměrně při každé druhé jízdě.
Není to velký problém. Přístroj se restartuje, stačí stisknout tlačítko a pokračovat v jízdě. Pokud při restartování zastavím, nepřijdu ani o kus zaznamenané trasy.
Pokaždé se ale při tom ztratí informace o podílu nezpevněného povrchu na projeté trase až do okamžiku resetu. To mi docela vadí, protože nezpevněný povrch potom rád zkoumám na mapě. Když někde nesouhlasí, opravuji informace v Open Street Map.
Vylepšené zvuky
Podrobněji jsem prozkoumal možnost hlasové navigace do sluchátek, v červenci jsem pro ni většinou využíval interní reproduktor Edge. Ve sluchátkách poslouchám autoknihy a nechat si do ucha promlouvat navigační hlas by mohlo být užitečné.
Brzy jsem ale od tohoto záměru upustil, hned ze tří důvodů:
1) Na rozdíl od navigace přímo v Edgi není hlas nahraný, ale robotický. To by nevadilo, jenže on neřekne jen „odbočte doprava“, přidává k tomu ještě název ulice nebo silnice. Každý navigační povel je tak zbytečně příliš dlouhý. Mně by vlastně stačilo jen pípnutí, které by znamenalo „teď se podívej na displej“.
2) Navigační povel u mě na iOS nepozastaví přehrávání audioknihy. Navíc nemohu nezávisle nastavit hlasitost navigace a hlasitost knih a přijdu tak v knížce o větší část děje, než jsem ochotný přijmout.
3) Garmin přímo v Edgi zlepšil zvuky upozorňující na blížící se odbočku.
V letním článku jsem si stěžoval, že ani při maximální hlasitosti někdy melodické ku-ku neslyším. Nebyl jsem sám, Garmin proto tyto zvuky zesílil, jsou vyšší a průraznější. Teď mi už hlasitost stačí. K tomu jsem ještě našel cestu, jak tyto zvuky mohu sám upravit a ještě jsem jim pomohl:
Prostředí a nové funkce
Při hodnocení uživatelského prostředí jsem si stěžoval na grafické pole se zónami srdečního tepu, které Garmin zobrazoval v podobě nečitelného barevného přechodu. Je to pryč, zóny jsou už opět jednoznačné, viz první obrázek na následující trojici.

Opravené zobrazení tepových zón v grafu • Ukázka uživatelsky nahlášeného nebezpečí • Kombinace lesa v Topo Czech a zeleně zvýrazněného stoupání: trasa se na displeji ztrácí
Novou funkci, která cyklistům dovolí sdílet informace o problémech na cestách, nehodnotím jako příliš užitečnou. Jak se dostala do softwaru starších Edgů x40, místa začala přibývat… a zůstávat v mapě viset, i když už nejsou aktuální.
Garmin totiž nezvolil metodu známou z autonavigace Waze, kdy řidiči musí potvrzovat, že varování stále platí. Ikona v mapě zůstává nastavený počet dnů, který je často velmi vysoký: u nebezpečného zvířete nebo díry na vozovce dokonce 180 dnů (tady je přehled). Ale komu to nevyhovuje, může si zobrazování i varování vypnout.
Vypnout však nelze barevné zobrazování stoupání přímo v mapě. Výrazná čára trasy se u kopců změní na zelenou, někdy oranžovou, u nás asi jen výjimečně na červenou. U minimalistické, nebarevné mapy Garmin Cycle Map to není takový problém, ale zelená čára v lese na mapě Topo Czech není při jízdě vidět. Zvýrazňování by se dalo zbavit vypnutím funkce ClimbPro, která je ale užitečná.
Hodnocení zatím neměním
S cyklopočítačem Edge nastala podobná situace jako s většinou nových zařízení od Garminu, která jsem testoval. Hned po vydání jsou v nich chyby, které výrobce celkem rychle opravuje vydáváním nových firmwarů.
U svých článků s tím už trochu počítám a upozorňuji, že některé výtky brzy nemusí platit. Nemám ale většinou možnost udělat po několika měsících aktualizaci, protože přístroj už nemám k dispozici.
U Garminu Edge 1050 tato možnost byla. Doplnil jsem proto zkušenosti po čtvrt roce a další tisícovce najetých kilometrů. Nakonec jsem ale nezvýšil celkovou známku, nechávám ji stále na osmi bodech z deseti. Na devítku se Edge 1050 dostane, až u něj Garmin opraví popsané nevyžádané restarty.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na devíti webech.
Chci Premium a Živě.cz bez reklam
Od 41 Kč měsíčně