Recenze IP kamery Vivotek: Big Brother z mobilu

Diskuze čtenářů k článku

ssfsf  |  27. 12. 2005 21:45

trochu draha sranda na to, co umi, pokud by to melo PoE a Infra nasviceni, tak jo, ale takhle? O
Nevite o nejlevnejsi IP kamere?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Tomáš  |  27. 12. 2005 23:09

Zdravím, přemýšlím, jestli moje Oktávie není taky trochu drahá sranda? Neodvezu v ní ani celou svou rozvětvenou rodinu (12 lidí), ani fůru hnoje na zahradu... o((( Z tohoto pohledu to je rozhodně drahá sranda... Ale na druhou stranu - je to velký pohodlný vůz. Ani  hodně lidí, ani hnůj v ní totiž vozit nepotřebuji. Až tohle budu potřebovat, koupím si multikáru, nebo náklaďák... Sice mně nebude reprezentovat, ale i tak bude jistě dražší a splní mi zase jiné úkoly, na které Oktávie nestačí... I když v ní nyní odvezu zboží, které potřebuji, dojedu k zákazníkům, doveze mně pohodlně a bezpečně a taky s velmi rozumnou spotřebou... Z tohoto pohledu je to ideální automobil... A já osobně bych si za peníze, které stojí tahle konkrétní IP kamera hračku nekupoval... Vy dost možná buďto potřebujete hračku, nebo IP kameru. Anebo hodně drahou hračku... Ale to je škoda, protože levňoučké IP kamery s podporou IR a dalšími vymoženostmi se bohužel nedělají. A když, tak zase nejsou levňoučké.. Zkrátka nikdo netvrdí, že IP kamera je hračka, stejně jako nikdo netvrdí, že ji musíte kupovat. Není k tomu přeci důvod, pokud ji nepotřebujete, anebo nesplňuje to, co od ní očekáváte. o) Podívejte, seženete IP kameru od ultra levných, až po hodně, hodně drahé... Dnes to zákazníci dobře ví a kamer se prodává každá měsíc více a více... Každá má svoje výhody a nevýhody a každé cenu určil trh a s ohledem její užitné vlastnosti a cenu se buďto prodává, nebo nikoliv. Prakticky o ničem se nedá říci, že by to bylo drahé, nebo levné... Pokud jde o levné IP kamery, dají se pořídit již okolo 2500 v koncové ceně... Upřímně řečeno - mám také o nich chuť říci, že je to za ty peníze drahá hračka, protože se mi skutečně nelíbí... Ale neřeknu to, protože každé zboží má svého kupce a protože za tyhle peníze je mnoho lidí využije na účely přesně takové, jaké potřebují...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Tomáš  |  27. 12. 2005 20:12

Obecně lze říci, že samozřejmě se zhoršujícími se podmínkami osvětlení klesá kvalita obrazu. To lze říci nejen v případě IP kamer, ale také v případě analogových kamer, fotoaparátů, atd.. Budu nyní trošičku opět v opozici: Testovaná kamera má skutečně velmi dobré vlastnosti obrazu za zhoršených světelných podmínek! Vím, že jde poněkud o kacířské tvrzení, ovšem opět je nutné si uvědomit, že hovoříme o určité cenové kategorii IP kamer! V tomto ohledu jde o kamery skutečně povedené, troufám si dokoce tvrdit, že jde o kamery patřící v daném segmentu určení mezi "horních deset tisíc"... V porovnání s morálně staršími modely, případně s modely od dalších výrobců rozhodně, což si nepochybně může každý uživatel sám vyzkoušet. Pokud jde o konkrétní "šedožluté" zabarvení obrázku - napadá mne odpověď - více si pohrát s nastavením barev, s jejich vzájemným poměrem a teplotou a problém by s nejvyšší pravděpodobností byl vyřešen. Mj. si na stránkách www.koukaam.se může každý vyzkoušet skutečnnou kvalitu obrazu z kamery řady 7xxx - konkrétně z modelu IP7135 a to nejen přímým náhledem na obnoující se obrázek, ale také náhledem ze svého mobilu... Doporučuji samozřejmě náhled ve dne, kdy jsou prostory osvětleny a každý tak může vidět skutečnou věrnost barev citovaných kamer... Pokud jde o zářivkové osvětlení - některé typy kamer (zejména ty se staršími typy CMOS snímacích čipů) mají dokonce přímo integrované funkce nastavení pro podmínky "zářivkového" osvětlení o různé intenzitě, frekvenci a teplotě...  Co je ovšem důležité: Popisované kamery (IP7135 a PT7135) nejsou apriori určeny pro sledování v noci a proto je tvrzení o jejich "nepoužitelnosti" v noci, či za šera opět zcela zavádějící.... S nejnovějším osobním Mercedesem také nepojedu rallye Paříž Dakkar, stejně jako s dětskou tříkolkou Tour de France.... A nejmodernější tank bude jako atomová ponorka také nepoužitelný....   Možná se zdají moje poslední přirovnání poněkud "přitažené za vlasy", ovšem snažím se pouze zdůraznit fakt, že každý výrobek má svoje určení, svoji cenu a nelze vyzdvihovat něco, co je zbytečné, stejně jako nelze zatracovat něco, co pro danou oblast není určené... Každý výrobek má svoje klady i zápory, ovšem takto - bez možnosti porovnání v dané cenové kategorii nevyzněl článek dle mého příliš objektivně. Možná by stálo za zvážení nějaké porovnání více typů, pak by snad vše bylo lepší. Každopádně díky za článek i za popis dalšího zajímavého počítačového (A NEJEN počítačového!!) příslušenství...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Tomáš  |  27. 12. 2005 20:12

Dovolím si polemizovat ještě s údaji o kvalitě obrazu: Článek uvádí doslova: Nejlepší kvality obrazu pak dosáhnete při použití hodnot rozlišení nepřesahujících 320 x 240 pixelů.  A rád bych se optal, z jakého důvodu se pisatel domnívá, že nejlepší obraz je právě obraz o tomto rozlišení? Pominu-li faktory jako je správná světlost obrazu, hloubka ostrosti, atd... tak je přeci jasné, že lepší obraz než 320x240 bude obraz 640x480bodů a lepší než tento bude obrázek 800x600, 1024 x 768, atd... Spíše bych v tomto případě hovořil o možnostech daného zařízení, resp. o možnostech všech zařízení v dané cenové kategorii a také o tom, co konkrétně vlastně uživatel potřebuje? Jestliže potřebuji mít základní přehled o tom, kolik místa je ještě na parkovišti, zcela jistě mi postačí kamera s menším rozlišením, protože vždy poznám, že auto je auto a že na daném místě buďto stojí, nebo nestojí... Rozdíl ovšem je, jestli potřebuji vidět vyšší detail, určitou osobu, či barvu očí sledovné osoby, apod... Je nutné říci, že v praxi totiž existují kamery s možnostmi rozlišení daleko přesahujícími i hodnoty výše uvedené, ovšem jejich cena v řádech několika desítek tisíc Kč (i více) je v současné době poměrně "speciální", stejně jako jsou poměrně speciální i účely, pro které se tyto kamery používají. Z tohoto hlediska tedy nejde o výrobky, kterých by se týkal účel a význam zmiňovaného článku. Pokud jde o tyto uváděné - tedy o běžné kamery s rozlišením 320x240, či 640x480, resp. u kamer s CCD čipem přesněji. 352x288  a 704 x 576 - pak jde o v současné době naprosto běžné rozlišení. A protože hovoříme o IP kameře, nikoli o fotoaparátu, můžeme kvalitu IP kamery posoudit až při porovnání počtu snímků, které kamera v daném rozlišení dokáže nasnímat v určitém časovém intervalu, tedy např. za vteřinu.... Přestože počet snímků (správněji - za sekundu) v daném rozlišení  není jediné vodítko, které nám může ukázat kvalitu IP kamery, jde přeci jen o hlavní, resp. jedno z nejhlavnějších vodítek. Opět lze konstatovat, že profesionální modely IP kamer (vymykající se rámci diskutovaného článku) dokáží za sekundu "odbavit" i několik desítek snímků mnohem vyššího rozlišení, než např. citovaných 640x480. Za důležité v tomto ohledu lze považovat poměr mezi počtem snímků za vteřinu a rozlišením, na které lze kameru nastavit, mezi další faktory patří souběžně také např. skutečná kvalita výsledného obrazu a v neposlední řadě i velikost datového toku, resp. šířky pásma, které kamera potřebuje pro odeslání výsledných dat do sítě...  Ovšem kamery se liší použitými čipy, jednotivé modely se mohou lišit výslednou datovou kompresí, resp. nastavenou datovou kompresí (např. MJPEG, MPEG4 apod...), dále použitou optikou a mnoha dalšími faktory.. V článku uváděná hodnota 30 snímků za sekundu taktéž není přesná, neboť tato hodnota je podporována pouze ve formátu NTSC, resp. u modelů kamer, podporujících NTSC, což jak známo není norma ve zdejších zeměpisných šířkách podporovaná. V České republice  lze hovořit o normě zobrazení PAL, resp. případně o jeho ekvivalentech. Pro přesnost uvádím, že citovaná recenzovaná kamera běžně dokáže odesílat až 25 snímků za sekundu, což je hodnota běžná i u ostatních továrních typů v daném segmentu a shodná s jinými modely v daném cenovém rozpětí. A pozor - JDE O NAPROSTO VĚRNÝ - REÁLNÝ POHYB! jOtázkou tedy zůstává, kolik snímků za sekundu by kamera měla mít? Odpovědí by mohlo být "co nejvíce", přesnější odpovědí ovšem bude uvést - "co nejvíce, vzhledem k nastavenému rozlišení a požadovanému výsledku"... Je nutné si totiž uvědomit, že nejčastěji nejde ani tak o plynulost obrazu, jako o jeho výsledek, tedy výsledný detail a detaily zobrazení, důležité neni ani tak plynulé video, jako skutečně rozeznatelné detaily sledování...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Tomáš  |  27. 12. 2005 18:52

Cituji: "Aplikace dokáže nahrávat videodata na disk (kamera bohužel neobsahuje běžný kompozitní video výstup)" A v této souvislosti se táži: K ČEMU???  Pisatel článku si pravděpodobně neuvědomil to hlavní - největší výhodu a to nejdůležitější, co činí IP kameru IP kamerou: Že totiž IP kamera je IP kamerou právě proto, že je připojena pomocí Internet Protocolu, tedy přes IP rozhraní, přesněji pomocí RJ-45 kontektoru... Veškerá komunikace, (ale i datový tok, dokonce i obousměrné audio, ovládání atd...) je pak vedena přes ethernet, k čemu by pak měl být běžný kompozitní výstup? Bylo by to přeci zcestné a naprosto zbytečné - to hlavní - možnost šíření obrazu a zvuku prakticky libovolně do celého světa - by bylo opět degradováno do BNC výstupu.... Poznámka: Pokud se BNC výstup u IP kamery používá (a jsou takové případy - zejména u dražších - profesionálních IP kamer), pak jednoznačně jako doplněk - pomůcka např. pro nahlížení obrazu na starších typech analogových monitorů (samostatný náhled na obraz z kamery např. ve vrátnici, na odloučeném pracovišti) bez nutnosti připojení samostatného PC... V souvislosti, v jaké byly tyto informace vyřčeny (data se nahrávají na disk, ovšem kamera neobsahuje kompozitní vidoe výstup) proto považuji za nutné uvést tyto informace na pravou míru - kompozitní video výstup není prakticky vůbec nutný a není ani u IP kamer (až na výjimky) prakticky nikdy vuužíván... Poznámka II: Tak jako lze informace např. z analogových kamer "digitalizovat" pomocí encodérů (videoserverů) v reálném čase do ethernet sítě, tak lze v mnoha nutných, či žádaných případech postupovat i obráceně - tedy vrátit signál zpět do "analogového" tvaru pomocí zařízení ozačovaných jako dekodéry (transkodéry)...  Bližší podrobnosti jsou opět k nalezení na www.koukaam.se.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Tomáš  |  27. 12. 2005 18:30

V článku je napsáno - cituji: "aplikace ke svému úspěšnému běhu vyžaduje od uživatele práva administrátora (což bude především ve firemním prostředí problémem) a její starší verze při svém spuštění bez dotazu"...  Toto je samozřejmě zavádějící tvrzení, protože každá aplikace (i tato) potřebuje administrátora zejména ke svému úspěšnému nainstalování, nikoli běhu... Administrátor je vhodný právě pro různá nastavení činnosti, resp. práv a povolení pro různé funkce programu tomu kterému uživateli...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Tomáš  |  27. 12. 2005 18:22

Informace, že kamery budou "brzy existovat" není přesná. Modely kamer IP7135 a PT7135 existují již v současné též v provedení WiFi (modely IP7137, PT7137, a to konkrétně s WiFi g. Existují ovšem i další modely v provedení WiFi, konkrétně např. PT3124, PZ6124, či IP3136, IP3137 s WPA šifrováním, apod... Tyto typy ovšem již překračují rámec původního článku, podrobnosti naleznete na stránkách www.koukaam.se, nebo na www.koukaam.cz.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Tomáš  |  27. 12. 2005 18:08

Který zdroj energie je "blízký"?  Metr, nebo sto metrů?...     Já myslím, že jde spíše o konkrétní použití. Budu-li kameru instalovat v místě, kde bude zdroj 230V se šňůrou "pěst na oko", tak je to hloupé i kdyby přívodní kabel byl sebedelší... Toto ale lze odstranit použitím tzv. POE napájení.. Ve stručnosti jde o napájení pomocí volných "fousů" po ethernet kabelu (samozřejmě při splnění dalších podmínek daných normami tzn. např. 100 metalického kabelu ethernetu atd....).

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Tomáš  |  27. 12. 2005 18:17

Ještě doplňuji: Obecně je vše jen o ceně... Když bude výrobce uvažovat o tom, že např. zdroj 230V do kamery rovnou zabuduje, pak toto samozřejmě technicky lze provést.. Ale každý výrobce potřebuje být zejména konkurenceschopný. A ve chvíli, kdy by kamera byla dražší jen pro tyto technické změny oproti jiným kamerám (ostatně takto řešená je málokterá a v daném cenovém vzorku žádná), pak bude sice hezká ale neprodejná.. Proč? Protože by zde byly i další vlivy - nejen cena - ale díky zdroji také rozměry podstavce , dále vlastní chlazení zdroje, hmotnost těla kamery a z toho plynoucí i vyšší nároky na vlastní montáž, atd... Přestože já osobně také nemám rád samé další zásuvky, (vždyť dnes máme vše na elektřinu a zásuvek se nám často jaksi nedostává), tak použití externího zdroje je rozumný kompromis zvláště za situace, kdy můžeme kameru napájet přes ethernet...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Tomáš  |  27. 12. 2005 18:04

Pokud jde o uváděnou "redukci" - jde o běžný levný (ale nejpoužívanější) montážní držák. s ním lze kameru umístit prakticky kamkoliv (na zeď, na strop...) a ne jen ve vertikální pozici....

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
bp  |  25. 12. 2005 10:22

Proč ty ukázková videa vystavujete v tak prasáckém formátu?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
PSE  |  25. 12. 2005 19:23

pokud budete chtít adresy kamer na síti a podívat se na video přímo z kamery ozvěte se emailem (najdete na www.koukaam.se) a my Vám rádi pošleme adresu a hesla...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Daniel  |  25. 12. 2005 00:19

Neexistuje neco podobneho, co by nabylo zavysle na IE?
Myslim tim webovou kameru, ktera by se dala natacet...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
PSE  |  25. 12. 2005 19:21

Systém NENÍ závislý na IE. To je pokrok, který přišel s podporou protokolu RTSP a 3GPP. Na kameru se můžete připojit taky z Quicktime (Win/Mac) a nebo z VLC playeru (ten je snad téměř na všechno) a nebo MPlayer (Linux). A je to IP kamera, nikoliv webová (myslím tím s USB připojením a tím pádem provozovatelná pouze s počítačem).

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jiří Hübner  |  24. 12. 2005 16:43

Tak tohle mě fakt zaujalo... Dost uvažuju o koupi, protože bych měl využití. Přes ten telefon taky dobrá vymoženost, ale ta prodleva teda fakt na nervy :D

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
PSE  |  25. 12. 2005 19:15

Prodleva má pravděpodobně co dělat s UDP, pomocí kterého se připojuje běžný telefon. Pokud budete používat třeba P910 tak vše jede přes TCP/IP (jako u běžného PC) a tudíž bez zpoždění.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
23. 12. 2005 15:06

Zajímalo by mě, kolik kb stahuje aplikace při prohlížení videa. diky

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
PSE  |  23. 12. 2005 21:41

Při nastavení na mobilní koukaaní, tj. rozlišení pro mobil 176x144 a 5 snímcích za sekundu je kamera nastavena na 40kbps. A to stačí na GPRS. Pokud je snímáno také audio tak je to minimálně dalších 5kbps. Video z kamery lze nastavit i na 20kbps, ale to je potom doopravdy extrém.
Pokud je kamera nastavena na VGA a 25fps tak je to samozřejmě podstatně více, za to je také více vidět. V praxi z nich teče 256kbps -> 800kbps v závislosti na tom, jak se obrázek před kamerou mění. Zvuk může používat buď GSM kodeky (4.75->12.2kbps) a nebo AAC (16 nebo 32 kbps). 
Kameru lze omezit buďto šířkou pásma (40kbps, 128 kbps atd) a nebo jí umožnit vzít si tolik, kolik potřebuje podle nastavení kvality (medium->excellent).    

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Frenk  |  23. 12. 2005 11:15

v závěru: snímací prvek: CCD, 300 00 obrazových bodů
asi vám tam chybí jedna nula na konci :) to jsem si všimnul jentak narychlo. Mám teďko fofr, článek si detailně přečtu až bude trošku pohoda :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Tomáš  |  27. 12. 2005 17:40

Ano - přesně tak.. Ovšem článek je celkově psán horkou jehlou, což mne nutí uvést některá tvrzení na pravou míru alespoň v diskusi... (viz následující příspěvky...) 

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor