Recenze navigace ve Volkswagenu Passat: královská jízda

Vyzkoušeli jsme pokročilý navigační systém, který je dostupný jako příplatková výbava k vozům Volkswagen Passat. Jaká je špičková navigace za sedmdesát tisíc korun? Anebo stačí jednoduché přenosné navigátory za zlomek ceny?
Kapitoly článku

Na informační části displeje ale není pouze šipka. Řidič se dozví, po jaké ulici právě jede a na jakou směřuje. Neustále vidí, jak daleko je do cíle cesty a buď za jak dlouho tam dorazí, anebo v kolik hodin.

Stejné informace znázorňuje i grafický panel přímo v přístrojové desce mezi ukazatelem rychlosti a otáčkoměrem (Volkswagen mu říká multifunkční ukazatel Plus). Zobrazí symbol následujícího manévru, ulici, vzdálenosti i grafický pruh těsně před křižovatkou.

Klepněte pro větší obrázek
Grafický panel v přístrojové desce

I když od tohoto panelu k velkému displeji není tak daleko, rozdíl v přístupnosti je obrovský. Panel je přímo před očima, stačí je rychle sklopit a hned víte, co dál. Velký displej je až někde v úrovni kolen, mimo zorné pole řidiče. Však sami zkuste, jaký je rozdíl, když se při řízení podíváte na rychloměr nebo na řadicí páku.



Ukázky zobrazení na malém displeji. Má různé funkce, na prvním obrázku je například aktuální spotřeba

Dalším z možných pohledů na displej je kompas. Ve směrové růžici ukazuje, na kterou světovou stranu míříte, přidá i číselný údaj ve stupních. U autonavigátorů není běžné zobrazování nadmořské výšky a přesných zeměpisných souřadnic, za to je vhodné Blaupunkt pochválit.


Kompas

I bez češtiny daleko dojdeš

Hlasová navigace mi opět připomněla první navigátory Blaupunkt. Povely a také hlas je velmi podobný. Novinkou ale je – neříkám, že zrovna v tomto modelu – přeříkávání čísel silnic. Kromě toho, že máte zabočit doleva, vám lidský hlas prozradí, že to bude třeba na „E420“.

Česká hlasová navigace nebyla k dispozici, ale ženský anglický hlas je srozumitelný. Navigátor nemá samostatný reproduktor, využívá reproduktory autorádia. Hlasitost je dostatečná.

Pokud nedodržíte trasu, kterou navigace spočítala, a odbočíte jinam, systém to brzy pozná. Hlasem oznámí, že jedete špatně a většinou doporučí, že byste se měli otočit a vrátit. Když na svém směru trváte a nevede třeba na úplně opačnou stranu od cíle, navigátor po chvíli trasu přepočítá.

Kde by byla bez malého displeje!

Funkce a chování testovaného navigačního systému ve Volkswagenu Passat bylo očekávatelné. Je to běžná navigace vyšší třídy se všemi možnostmi, které bychom od ní očekávali. Navede vás tam, kam potřebujete, mapy západních zemí jsou výborné, u nás musíme ještě počkat – hlavně na doplnění čísel domů a zájmových bodů.

Ovládání je s přihlédnutím k displeji, který není dotykový, pohodlné. Rychlost práce je hodně ovlivněna použitou pamětí – diskem DVD, na který je nutné často dlouho čekat. Vadil mi také skokový pohyb mapy.

K samotné navigaci k zadanému cíli nemám žádné výhrady. Je spolehlivá, navádění grafickými symboly jednoznačné a hlas srozumitelný. Hodně práce udělá malý informační displej v přístrojové desce.

Pevná navigace proti přenosným

Má smysl investovat sedmdesát až sto deset tisíc korun do pevné navigace, anebo stačí malé přenosné navigátory s cenou mezi deseti až dvaceti tisíci? Anebo dokonce kapesní počítač se softwarovou navigací? Ač se to nemusí zdát, rozdíl v pohodlí práce není zase tak velký. Výhodou pevné navigace je, že po příchodu do auta není třeba nic montovat do držáku. To je ale zároveň i nevýhoda pevných systémů – navigaci si nemůžete vzít s sebou, do jiného automobilu. Není vhodné parkovat jinde než v garáži, aby drahé vybavení nelákalo zloděje.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Přenosné navigace: nenápadné, ale přesto výkonné

Ovládání je pohodlnější na malých systémech s dotykovými displeji. U nich stačí pár klepnutí, s tlačítky se nadřete mnohem víc. Mapy jsou u přenosných navigátorů shodné, často čerstvější. U hlasové navigace není vůbec žádný rozdíl, funkce jsou dokonce v některých ohledech lepší. Data na DVD velmi zpomalují práci, pomalejší je vyhledávání zájmových bodů i samotná práce s mapou.

Najdeme ovšem dva detaily, které mluví pro pevné navigace. Tyto přístroje jsou většinou spojeny s rádiem a dokážou prostřednictvím RDS přijímat dopravní informace. Do přenosných navigátorů se tato funkce teprve dostává. Když u nich navíc ztratíte signál GPS, jste nahraní, poloha na mapě se ztratí a navigace skončí. Pevné navigátory nevyužívají pouze GPS, jsou navíc spojeny se systémy automobilu (např. ABS) a potřebná data si berou od nich – neztratí se ani v tunelech.

Klepněte pro větší obrázek
Ploutvička s anténou rádia a GPS přijímače

Stojí však za tohle pětkrát větší investice než do přenosných navigací? Je samozřejmě nutné vzít v úvahu, že součástí pevné navigace je i radiopřijímač a CD přehrávač, k tomu sestava osmi a více reproduktorů, případně zesilovat. Záleží na preferencích každého uživatele. Pokud by ale šlo jen o užitnou hodnotu, výhodnější jsou v takovém případě přenosné navigátory.

Témata článku: , , Anglický hlas, Pas, Pevná součást, Dopravní nehoda, Jízda, Pás, Kompaktní disk, Číselný údaj, Volkswagen, FSI, DSG, Král, Fulltextové vyhledávání, Typický znak