Kapitoly článku:
V nabídce příslušenství Nokie najdou řidiči několik zajímavých doplňků, které jim zajistí bezpečnější jízdu, pokud potřebují při řízení telefonovat. Také stále populárnější lehké automobilové sady mají u Nokie své zástupce a to rovnou ve čtyřech variantách.
Lehké automobilové sady jsou vhodným kompromisem mezi „těžkou“ sadou trvale zabudovanou ve vozidle a běžnými osobními lehkými sadami. V autě byste rovnou měli zapomenout na klasické bondovky, jejichž drát se věčně zamotává do bezpečnostních pásů a sluchátko někdy svým výkonem nestačí překřičet hluk vozidla. Se sluchátkem komunikujícím přes Bluetooth se komfort obsluhy značně zvýší, ale stále z hlediska výkonu na speciální automobilové handsfree nestačí.
Lehkou handsfree do auta můžete umístit do interiéru vozidla bez nutnosti jeho úprav. Napájení je zabezpečeno přes zásuvku cigaretového zapalovače, kterou dnes najdete v každém automobilu. Součástí sady je hlasitý reproduktor, takže si při hovoru nemusíte nic strkat do ucha a přesto pohodlně uslyšíte.
Pestrá nabídka Nokie
V nabídce příslušenství značky Nokia najdeme celkem čtyři lehké sady do auta. Základním modelem je sada HF-3 s malým reproduktorem umístěným přímo na trnu zásuvky, mikrofon je přitom vyveden kabelem na palubní desku nebo vnitřní zpětné zrcátko.
Nokia HF-3
Netradičně pojaté jsou modely BHF-1 a BHF-2, které mají netradiční konstrukční řešení. Handsfree má výkonný reproduktor umístěný v podlouhlém tělese, které se umístí na stojky hlavové opěrky sedadla. Řidič má tedy reproduktor za hlavou, v blízkosti uší. Mikrofon je na pryžové nožce vyveden z boku zařízení blíže ústům uživatele.
Nokia BHF-1 pro umístění na držáky hlavových opěrek • Nokia BHF-2 • vrcholný model Nokia BHF-3
Vrcholným modelem řady je handsfree BHF-3, která má stejnou konstrukci jako modely BHF-1 nebo BHF-2, ale může se pochlubit rovnou dvěma výkonnými reproduktory. A právě tuto sadu jsme měli zapůjčenou na test.
Mluví k vám zezadu
Handsfree sada má úzké, podlouhlé, obdélníkové tělo, které se ke krajům mírně zužuje. Na přední straně je v prostřední části prohlubeň, která naznačuje, že právě v těchto místech bude mít uživatel svůj krk. Z přední strany je tělo stříbrné. Stříbrný kryt však tvoří jen rámeček pro textilní potah reproduktorů. Na potah je třeba zejména při instalaci dávat pozor, aby se o neprotrhl o nějakou ostrou hranu. Na jedné straně je na stříbrném rámečku umístěno plastické logo výrobce.
Reproduktory jsou kryté látkou
V podlouhlé krabičce jsou ukryty dva reproduktory. Vzhledem k umístění sady za hlavou je to vynikající řešení, protože pohodlně slyšíte oběma ušima. Z boku je pak vyveden pryžový, tvarovatelný držák mikrofonu. Ten si pak můžete optimálně nastavit do úrovně svých úst.
Nokia je hrdá na svůj výrobek • mikrofon je umístěn na masivní nožce
Zadní strana je vyrobena z černého plastu. Stěžejní částí je zde úchyt, kterým se handsfree připne k držáku. Ten je tvořen dvěma přídržnými rameny a zámkem pro rychlé odepnutí. Handsfree se do držáku jednoduše nacvakne, při odebírání je nutné stisknout protisměrná tlačítka pojistky zámku. Aby byla snáze k nalezení, jsou vyrobena ze sytě červeného plastu; zbytek držáku je černý.
Úchyt držáku • držák pro připevnění na hlavovou opěrku
Nikde nepřekáží
A kam připevnit držák? Ten patří na jediné možné místo a to, za hlavu řidiče. Přesněji řečeno pod hlavovou opěrku sedadla. Většina automobilů má opěrku vysunovací na dvou kovových tyčích a většina řidičů ji má pří správném nastavení sedadla vysunutou. Toho si všimli konstruktéři Nokie a místo pro handsfree našli právě zde. Držák se umisťuje mezi sedadlo a hlavovou opěrku k tyčím, pomocí pryžového pásu a jednoduché spony. Pryžový pás stačí jen správně provléci a silně dotáhnout. Jeho rýhování zaručí, že se nepovolí a handsfree sada bude pevně držet a nenaklánět se.
Držák s pryžovým pásem pro uchycení
Pryžový pás je velmi dlouhý. Kazí tak dojem z interiéru vozidla cestujícím na zadních sedadlech, je však ale zárukou, že jej připevníte na většinu sedadel. Smůlu však mají lidé menší postavy, kteří při správném nastavení sedadla nemají hlavovou opěrku dostatečně vysunutou a handsfree sada se do mezery nevejde. Pryžový pás by sice stačil na obepnutí celého sedadla, ale sada by vás tlačila do zátylku.
Přichycení handsfree v praxi
U držáku mikrofonu je vyveden také krátký kabel s konektorem. Ten se vejde do konektoru, který najdete na dalším, tentokrát samostatném kabelu. Kabel by měl být veden podél sedadla do záhadné černé krabičky s logem Nokia. Tato krabička nemá jinou funkci, než že schovává přebytečné kabely. Pod pryžovým věncem ukrývá trn, na který můžete přebytečný drát navinout. Nenápadná krabička se pak suchým zipem připevní k sedadlu.
Konektory pro připojení handsfree • tady se schovají nepotřebné dráty • zástrčka do zdroje energie
Na druhém konci kabelu najdeme zástrčku do zásuvky cigaretového zapalovače. Pokud nemáte tuto zásuvku ve svém vozidle na středovém tunelu, odvinete si potřebnou délku vodiče a natáhnete jej mezi sedadly dopředu až k přístrojovému panelu. Z kabelu se posléze odpojí samostatný přívod k telefonu, který je zakončen klasickým konektorem Pop-Port s pojistkou.
Kabely nikde nepřekáží • originální návod na instalaci sady
Součástí sady bohužel není držák telefonu. Ten si však můžete dokoupit samostatně, sortiment Nokie je poměrně bohatý. Kompletní nabídku najdete zde.
Odbočka pro kabel k telefonu • konektor Pop-Port s pojistkou • držák telefonu v sadě nenajdete
Telefonování je radost
Sadu jsem testoval ve vozidle Fiat Punto s telefonem Nokia 6170. Po připojení se telefon automaticky přepnul na předvolený profil a začal se dobíjet. Handsfree sada nemá žádné tlačítko pro příjem hovorů nebo aktivaci hlasové volby, ani prvek pro zesilování. Vše musíte ovládat přímo přes telefon.
Při telefonování jsem byl nadšen z kvality a dostatečné hlasitosti zvuku z reproduktorů. Zvuk je směřován přímo k uším a neunikne vám tedy ani slovo. Zvuk byl nebývale čistý a zřetelný, ani při jízdě rychlostí 120 km/h na dálnici jsem neměl sebemenší problém s poslechem.
Na druhé straně to bylo trochu horší. Na zvuku bylo samozřejmě znát, že jsem nemluvil přímo z telefonu. Zvuk je v podstatě u všech handsfree sad zkreslen hlavně obvody, které zabraňují vzniku zpětné vazby, neboli ozvěny. Při hovoru bylo nutné zvýšit hlas, aby druhá strana pohodlně slyšela. Přesto, že je mikrofon umístěn na straně, nemusíte se k němu nijak natáčet. Pokud byste však chtěli trochu ušetřit námahy svým hlasivkám, při mluvení hlavu vždy mírně natočte k mikrofonu, druhá strana vás uslyší lépe.
Při současném hovoru obou stran docházelo jen ke mžikovým a občasným výpadkům. Srozumitelnost rozhovoru tím nebyla nijak narušena.
Hlavně dobře slyšet
Pokud často jezdíte automobilem, výhody handsfree sady mnohokrát oceníte. Výhodou Nokie BHF-3, je kvalitní a dostatečně výkonná reprodukce zvuku a s tím spojený komfort při telefonování. Stejně jako u většiny jiných sad pro instalaci do automobilu je však při hovoru nutné trochu zvýšit hlas. Výhodou této sady je, že nezabírá místo v prostoru u ovladačů na středovém panelu jako klasické lehké sady do auta s reproduktorem umístěným přímo na zástrčce do automobilové zásuvky.
Další výhodou je možnost jednoduché demontáže. Pokud chcete handsfree ochránit před zloději, můžete ji snadno odejmout z držáku a schovat ve schránce. Schránka však musí být dostatečně objemná, ta ve Fiatu Punto například nestačí.
Nokia BHF-3 se prodává za 2 490 Kč, k této ceně je však nutné připočítat ještě cenu za držák telefonu, který je takřka nezbytný.
V druhé kapitole je připravena obrázková galerie s obrázky, které jste mohli vidět v recenzi a mnoha dalšími