Registr zmeškaných hovorů je lepší než hlasová schránka

Registr zmeškaných hovorů je velmi užitečná služba dvou mobilních operátorů: Eurotelu a T-Mobilu. Díky ní se dozvíte, kdo vám volal, když jste měli vypnutý telefon nebo byli mimo signál. (Oživeno: registr nabízí i Oskar)
Určitě znáte ten nepříjemný pocit, když někomu zavoláte a ve sluchátku se ozve „Dovolali jste se do hlasové schránky…“, nebo jiné podobné sdělení. Lidé se neradi baví se záznamníky a řada uživatelů hlasovou schránku vůbec nevyužívá. Ale jak se bez ní dozvědět, kdo vám volal, když jste byli nedostupní? Pomoci vám může soupis zmeškaných hovorů.

Máte stále přehled

Jako první přišel se službou Registr zmeškaných hovorů T-Mobile v únoru 2003. V červnu téhož roku se s téměř identickou službou Zmeškané hovory připojil i Eurotel. Poněkud pozadu zůstává Oskar, který ale podle našich informací podobnou nabídku připravuje.

Máte-li aktivovanou službu Registr zmeškaných hovorů (T-Mobile) nebo Zmeškané hovory (Eurotel) a někdo vám zavolá v době, kdy jste mimo signál, nebo máte vypnutý telefon, operátor volajícímu oznámí, že jste nedostupní, a hovor neúčtuje. Jakmile se váš telefon opět přihlásí do sítě, obdržíte zprávu SMS s číslem volajícího, datem a časem onoho zmeškaného hovoru.

T-Mobile: dva dny a dost

Registr zmeškaných hovorů od T-Mobilu zaznamená nejvýše pět různých telefonních čísel včetně data a času hovoru, tyto informace si ale zapamatuje pouze 48 hodin. Pokud tedy zapnete telefon až po třech dnech, zmeškané hovory z prvního dne už esemeskou nedostanete. Jestliže bylo během 48 hodin z jednoho čísla uskutečněno více hovorů, je zaznamenán čas a datum pouze posledního z nich.

T-Mobile nabízí službu až do odvolání zdarma a její aktivaci je možno provést prostřednictvím infolinky operátora nebo přes t-zones. Službu si mohou aktivovat všichni zákazníci T-Mobilu (paušální i Twist), kteří nemají aktivovanou hlasovou schránku ani MobileBox.

Eurotel: ani nevíte, že to máte

Eurotel sice přišel se Zmeškanými hovory o něco později, ale zato nabízí víc. Registr pojme až dvacet různých telefonních čísel po dobu 60 hodin. Navíc také nabízí informaci, kolikrát se vám někdo z jednoho čísla pokoušel dovolat.

Služba Zmeškané hovory se vám pravděpodobně aktivovala automaticky. Pokud ne, lze provést aktivaci i deaktivaci na infolince, nebo pomocí SMS ve tvaru „ZHO A“ (aktivace) a „ZHO D“ (deaktivace) zaslané na číslo 999111. Služba i její aktivace a deaktivace je zdarma a je přístupná všem zákazníkům Eurotelu GSM (paušálním i Go).

Oskar: zatím těžko říct, kdo volal

Oskar zatím registr zmeškaných hovorů v této podobě nenabízí. Pokud vás ale služba zmeškaných hovorů zaujala a chtěli byste ji používat, existuje jedna možnost. Není sice nejpohodlnější, ale svůj účel splní. Nastavte si u Oskara přesměrování (v případě, že je váš mobil nedostupný) na vaše mobilní číslo Eurotelu nebo T-Mobilu s aktivovanou službou zmeškaných hovorů. Na této kartě si potom můžete informační SMS vyzvedávat.

Oživeno 9.44: Registr zmeškaných hovorů najdete i u Oskara, funguje ale jinak než u ostatních operátorů. Zatímco u Eurotelu a T-Mobilu registr slouží jako náhrada hlasové schránky, u Oskara si ji naopak musíte aktivovat, abyste se dostali k informacím o zmeškaných hovorech. Pokud se vám potom někdo dovolá do schránky a nezanechá žádný vzkaz, dostanete o tom textovou zprávu s telefonním číslem.

Znáte číslo, ale ne jméno

Soupis zmeškaných hovorů má samozřejmě i své nedostatky. Na mobil vám sice přijde zpráva s číslem volajícího, ale není tam uvedeno jeho jméno, ani když máte danou osobu uloženu v telefonním seznamu. Některé mobilní telefony neumožňují jednodušší způsob, než si telefonní číslo zapsat a nedokončeným vytočením zjistit, komu patří (ukončete hovor dříve, než začne na druhé straně zvonit). V takovém případě se totiž vytáčené číslo u většiny mobilních telefonů nahradí příslušným jménem ze seznamu.

Některé novější telefony ovšem automaticky nahrazují telefonní číslo jménem z telefonního seznamu, a to vždy, ať je číslo volající, volané, odesílatelem SMS, ale i když se vyskytuje v textu SMS. Na těchto telefonech se tedy v příchozí SMS se zmeškanými hovory objeví rovnou jméno volajícího (je-li v seznamu), datum a čas hovoru, případně počet volání.

Obtěžuje nebo pomáhá?

Službu Registr zmeškaných hovorů i Zmeškané hovory používá mnoho lidí, ale nutno poznamenat, že ne vždy dobrovolně. Byl jsem svědkem toho, jak si velmi rozhořčená dáma stěžovala na pobočce Eurotelu, že se jí na telefonu objevují divné zprávy, které nechápe a rozhodně si je neobjednala. Pracovník se jí marně pokoušel vysvětlit, že jde o bezplatnou službu, kterou chce operátor vyjít vstříc svým zákazníkům. My ovšem známe i další důvod, proč je pro operátora důležité, abyste věděli, kdo se vám nedovolal – potřebuje, abyste tomu člověku zavolali zpět a provolali tak nějaké peníze.

Informační SMS se zmeškanými hovory chodí většinou záhy po zapnutí telefonu, ale ne vždy přijdou v pořádku. Občas se stává, že zpráva nedojde celá, chybí například čas hovoru, nebo nedojde vůbec, ačkoli zmeškaný hovor byl uskutečněn. Text informační SMS také není na první pohled příliš srozumitelný a není jednoduché porozumět jeho obsahu, zvlášť pokud uživatel o této službě nemá ani tušení.

Je to málo

Osobně bych ocenil, kdyby si služba pamatovala zmeškaná čísla déle než v současné době; tedy aby SMS s číslem volajícího došla třeba i po několika týdnech, kdy byl telefon vypnutý. Toho se ale asi nedočkáme.

Mnoho lidí službu registr zmeškaných hovorů samozřejmě uvítalo s nadšením, protože do jisté míry nahrazuje Hlasovou schránku, která se stává stále méně populární. Komfort v užívání služby však záleží nejen na operátorovi, ale i na telefonu, který používáte. Chytřejší telefony vám práci s došlými SMS výrazně usnadní.


Témata pro diskusi: používáte registr zmeškaných hovorů? • uvítali byste tuto službu i u Oskara? • co by podle vás operátoři měli u této služby udělat lépe?
Diskuze (52) Další článek: Crash test: den zúčtování

Témata článku: , , , Hovor, Hlasová schránka, Schránka, Zmeškaný hovor, Lep, Nepříjemný pocit, Hlas