Zemí neomezených možností (a nápadů) není očividně pouze Čína, ale i Indie. Není náhodou, že tyto dvě nejlidnatější země světa jsou zároveň největšími producenty chytrých telefonů a – jak už vyplývá z výše uvedeného demografického hlediska – také jejich největším odbytištěm.

Typickou značkou, která vznikla speciálně na míru indickému trhu, je Poco. I když jsou dnes některé její modely dostupné globálně, pro Indii vzniká spousta levných modelů exkluzivně. Divize Poco India funguje od zbytku značky zcela odděleně
Indie zatím tahá za kratší konec, 80 % smartphonů prodávaných na jejím území nesou čínskou značku. A to se nelíbí indické vládě. Vždyť Indie má tolik vlastních výrobců! Obecně se v Indii prodávají hlavně ultra levné telefony a Číňané v tomto směru dokážou nabídnout mnoho modelů a ne úplně nepoužitelných specifikací. Některé čínské značky byly za účelem prodeje co nejlevnějších telefonů s akceptovatelnou výbavou přímo založeny (Realme, Poco, Itel).
Netržní podpora místních značek
Indická vláda proto projedná návrh nařízení, podle nějž by se v zemi nesměly prodávat nejlevnější čínské telefony s cenovkou nižší než 12 tisíc rupií, což odpovídá zhruba 3 600 Kč (bez DPH). Regulace míří hlavně proti značkám Xiaomi (a jejím dcerám Redmi, Poco), Realme, Oppo, Vivo, Tecno, Itel a dalším.

Indická vláda chce uměle zvětšit tržní prostor pro národní značky, jako je například Lava
Mnohem raději by vláda viděla, kdyby si indické obyvatelstvo kupovalo telefony některé z „národních“ značek, např. Lava nebo Micromax. Většina z nich začínala produkcí hloupých tlačítkových telefonů, z nichž se časem vypracovala i na smartphony, ale kvalitativně stále velký kus za čínskou konkurencí zaostávají.
Indie chce v tomto případě očividně před spotřebitelem a volnou tržní ekonomikou upřednostnit hospodářství se zásahy státu, to ale nemusí být dobré rozhodnutí. Jakékoli restrikce vedou k jejich obcházení a ve finále se tento umělý krok může ukázat jako kontraproduktivní. Návrh pokrývá podstatnou část trhu s chytrými telefony v Indii, levných modelů pod 150 dolarů se zde prodá více než třetina.
Zdroj: Bloomberg, via India Today