Las Vegas bylo letos nejen dějištěm veletrhu CES, ale také testovacích jízd společnosti APTIV a jejich samořídících vozů BMW 540i. Ve spolupráci se společností Lyft (konkurent u nás známějšího Uberu) šlo ve Vegas objednat odvoz na hotel autonomním vozidlem. Neodolali jsme a nahlédli do budoucnosti.
Spolujízda v mobilu. Jak prosté...
Evropský soudní dvůr v prosinci rozhodl, že Uber není spolujízda, ale přepravní služba, takže ji členské státy mohou regulovat jako taxislužbu. U nás je Uber dlouhodobě trnem v oku zejména pražským taxikářům, v Brně Uber kvůli předběžnému opatření nemohl jezdit a nejezdí dodnes.
V USA je to naopak. Ve hře jsou hned dva velcí hráči: Uber a Lyft. Nabízí spolujízdy přes mobilní aplikace, obě jsou jednoduché k použití a nabídnou rychlé objednání přepravy z místa A na místo B. Řidiči v USA mohou jezdit pro Lyft i Uber zároveň (záleží jen na tom, jakou aplikaci mají právě zapnutou) a nepotřebují žádné taxikářské zkoušky (pouze spolujízdy nahlásí jako svůj business kvůli daním).
Také v USA jsou taxikáři proti Lyftu a Uberu ostře vyhranění, trh se však zdá dostatečně velký na to, aby si všichni přišli na své. Se spolujízdami se zde počítá „až na prvním místě“, takže u hotelu stačí najít oblast označenou jako „Valet“. Je to odjezdové místo Uberu nebo Lyftu zřetelně oddělené od stanoviště tradičních taxíků.
Pokračování 2 / 6
Sice s řidičem, ale bez kontaktu s volantem
O veřejný test v Las Vegas se postarala spolupráce společností Lyft a APTIV. K dispozici bylo cca osm autonomních aut, jen jste si na ně museli v aplikaci „vyklikat“ frontu.






Objednávám dopravu samořídícím vozidlem přes aplikaci Lyft
Nastupovalo se na parkovišti Gold Lot poblíž hlavního vstupu na CES a platilo, že kdo dřív kliknul, ten dřív jel. Auta byla neustále v oběhu, jakmile se jedno uvolnilo, bylo třeba kliknout na růžové tlačítko, potvrdit počet osob v autě, vybrat lokaci a potvrdit vyzvednutí. Pokud jste to však neudělali ze všech nejrychleji, museli jste opět čekat. Ti, kteří neměli při objednávání hbité ruce, čekání na autonomní auto vzdali. Mě to trvalo hodinu a půl, ale stálo to za to.

Jedno z šesti autonomních BMW 540i, které bylo v Las Vegas k dispozici
Pokračování 3 / 6
Radar, LiDAR a dalších 24 čidel a senzorů
Auto je nacpané senzory s krátkým a delším dosahem. Oproti jiným samořídícím autům se APTIV snažil o nenápadnost, takže se snímače schovaly pod čelní a zadní sklo, do masky, na začátek přední a zadní kapoty či pod zrcátka. Z dálky vám nepřijde nic „podezřelé“.



Umístění a popis jednotlivých čidel, snímačů a radarů
Výbava autonomního BMW 540i:
- 4 × LiDAR s krátkým dosahem (obě zrcátka, vepředu, vzadu)
- 5 × LiDAR na delší vzdálenost (dva vepředu, dva po předních bocích, 1 vzadu)
- 6 × ESR (Electronically Scanning Radar), rozprostřeny po bocích kapoty
- 4 × SRR (Short-Range Radar), rozprostřeny po bocích kapoty
- 1 × kamera se třemi čočkami (za čelním sklem)
- 1 × kamera snímající semafory
- 2 × GPS s anténami (střecha vozu)
- 1 × DSRC (Dedicated Short Range Communication antenna), mezi GPS
- 2 × počítač s potřebným softwarem ControlTec CT-Edge (při výpadku jednoho zaskočí druhý)


Detaily „ukrytí“ jednotlivých čidel v přední masce, na boční kapotě a v zrcátku
Pokračování 4 / 6
Dynamický model okolí
LiDARy slouží k laserové detekcí okolí. Výsledkem je dynamický 3D model s dopravními značkami, auty, která to tak tak stíhají na zelenou, nebo chodci, kteří přechází silnici. Kamery pod sklem určí barvy, např. aktuální barvu na semaforu, ovšem toto může být trochu zavádějící. Ve Vegas byla na semaforech nainstalována přídavná čidla, která autům posílala informaci o tom, jaké signalizační světlo se na semaforu aktuálně nachází. A pravda je skutečně taková, že bez dodatečných investic do infrastruktury se samořídících aut nikdy nedočkáme.
Radary ESR a SRR slouží k detekci objektů a vzdáleností. V současné době má samořídící auto okolo sebe většinu „hloupých“ vozidel, která se o sobě navzájem moc informací nemají. Jednotlivé objekty v dopravě je tak umí radary rozeznávat, byť s o něco menší přesností, než u LiDARu.


Startujeme jízdu na tabletu, řidič, který se věnuje dopravě, ale nedrží ruce na volantu
V budoucnu se počítá s tím, že auta budou vybavena technologií 5G, která umožní komunikaci mezi auty navzájem a také mezi autem a cloudem. První technologie nese označení DSRC a má jít o jeden z novodobých bezpečnostních prvků. Pokud např. autonomní auto před vámi začne brzdit, pošle do toho vašeho informační zprávu, takže váš vůz začne brzdit okamžitě s ním, ne až brždění detekují jeho senzory. Cloud pak bude důležitý k získávání informacích o dopravě, auto si samo zvolí vhodnější cestu v případě dopravní zácpy.


Na dashboardu vidíme „stín“ auta a zelené objekty patřící chodcům. Přechod je vyznačen červeným obdélníkem
GPS snímače mají zvýšenou přesnost na 1 palec, aby bylo možné auto přesně lokalizovat ve správném pruhu a v bezpečné vzdálenosti od dalších vozidel. O všechna data se v reálném čase stará samořídící software, který neustále vyhodnocuje výsledky ze všech integrovaných čidel.
Pokračování 5 / 6
Dojmy z jízdy
Podle amerických regulací smí autonomní jízda probíhat pouze na veřejných prostranstvích, na těch soukromých je zakázaná. Cesta se odstartuje na tabletu, auto vyjede z parkoviště a vše vypadá naprosto přirozeně. Tedy až na to, že řidič neměl ruce na volantu. A řidič stále v autě musí být, i když je to jen pro případ, že by auto nezvládalo situaci.


Auto na displeji zobrazuje trajektorii jízdy i změnu jízdního pruhu, která je signalizována i hlasovou syntézou
Auto se zařadilo do pruhu a pokračovalo stanovenou trasou, hlídalo si vůz před sebou a průběžně brzdilo. Nejednalo se o žádné prudké brzdění, důraz byl kladen na komfort pasažérů. V autě jsem zažil jednu situaci, kde se potenciál technologie naplno ukázal. Při průjezdu křižovatkou v pravém pruhu do něj částečně zasahoval zprava kamion. Auto výrazněji přibrzdilo, zjistilo, že v levém pruhu není dost místa, vypočetlo vzdálenosti, nepatrně v pruhu vybočilo a na úrovni kamionu zase přidalo plyn. Skutečný řidič by možná zazmatkoval.

Kamera spolu se snímačem vyhodnotila na semaforu zelenou a přidala plyn
Pokračování 6 / 6
Až k hotelu jen s živým řidičem
Při příjezdu k hotelu řidič opět převzal iniciativu, protože na soukromých pozemcích auta sama jezdit nesmí. Můj poslední dotaz směřoval na nehodovost samořídících vozů s technologií od firmy Aptiv. Nehoda se zatím stala pouze jediná - do auta nacouval jiný řidič. Kolize měla velké mediální pokrytí, protože auto o nárazu zprava vědělo. Stálo ale v koloně, kde se nedalo hnout rovně, dozadu ani doleva...


Průběh cesty bylo možné monitorovat na tabletu umístěném u zadních sedaček. Na něm také bylo třeba potvrdit ukončení cesty
Budoucnost samořídících vozidel je lákavá, vše funguje přirozeně, je to však běh na dlouhou trať. A to se bavíme o USA, kde jsou roky napřed. Do zbytku světa technologie dorazí ještě později. A stinnou stránkou je zejména to, že bez dodatečných investic do infrastruktury ve městech se autonomní vozidla neobejdou.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na devíti webech.
Chci Premium a Živě.cz bez reklam
Od 41 Kč měsíčně