Reportáž: Vodafone staví BTS vrtulníkem

Co potřebuje Vodafone ke stavbě vysílače? Jeden osmitunový vrtulník se schopnostmi kolibříka, vazače a psa.
Kapitoly článku

Za dobu svého působení na MobilManii jsem už recenzoval kde co, ale vrtulník úplně poprvé…

Jmenuje se Mil Mi-8 a začal se vyrábět už v roce 1964. Moskevskou továrnu postupně v 35 variantách opustilo více než 12 000 kusů, což z Mi-8 udělalo druhý nejvyráběnější vrtulník všech dob. Pohání jej dvě turbíny, každá o výkonu 1 800 koní. Obě dohromady jsou schopné rozhýbat osmitunový stroj až na rychlost 240 km/h, přičemž spolykají 600 kg leteckého petroleje za hodinu. Vejde se do něj 24 pasažérů, na závěsu unese tři tuny nákladu, v nákladním prostoru dokonce čtyři tuny a když sundáte zadní dveře, dovnitř se vejde běžné osobní auto. Armády s ním nosí své vojáky a mají i bojové verze s raketovými rampami. Používají jej aerolinky k osobní dopravě, hasiči k nošení vody, lesníci k přibližování dřeva, stavaři k sestavování konstrukcí, parašutisté k seskokům, filmaři k natáčení, zemědělci k postřikům atd. atd.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Jmenuje se Mi-8, přezdívají mu  „létající pevnost“ a to pod ocasem na poslední fotce je jeho pojízdný kanystr
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Sledujte tu péči o detaily? Hlavní rotor je monstrózní a na boku nákladního prostoru se dokonce dočtete, kudy vás mají vysekat po havárii

Umí skvěle jezdit po předním kole a docela dramaticky bourat (aneb když se kácí les, létají stromy). Modrý krasavec, kterého můžete vidět na fotografiích kolem, stál po generálce téměř 200 miliónů korun. Chcete vědět více? Zajděte přímo na stránky Mil Moscow helicopter plant, jejich webový kronikář se opravdu vyřádil.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
A takhle to vypadá uvnitř v pilotní kabině. V pravo sedí pilot, vlevo kopilot, uprostřed autopilot. Neznáte azbuku? Pak si porozumíte nejspíš jen se závanem moderny, navigací značky Garmin

Eifelovka nad úředním šimlem

Teď abych vysvětlil, proč se na MobilManii rozplývám nad létajícím náklaďákem slepeným miliónem nýtů… Mi-8 se totiž mimo stovky jiných způsobů využívá také při stavbě věží pro BTS, tedy vysílače mobilních sítí a já jsem se jedné takové stavby zúčastnil. Samozřejmě že je daleko levnější použít pojízdný jeřáb, ale někdy to zkrátka není možné: vysílače stávají na kopci, kopce bývají zalesněné, lesy chránívají ochranáři a to už je pro stavbu takové konstrukce zásadní problém.

Když si Vodafone vyhlédnul kopec mezi Zajíčkovem a Rovnou pro zalepení díry ve svém pokrytí, začala úřednická anabáze, která trvala bezmála dva roky. Stavební úřad, lesníci, majitelé pozemků, jejich pronajímatelé (typicky zěmědělská družstva), ale především již zmínění ochranáři životního prostředí. Výsledek vypadal asi takto: „ano, smíte si tam postavit svoji červeno-bílou Eifelovku, ale les musí co nejméně trpět. Vykácet můžete jen nezbytně nutný počet stromů a výkop pro elektrické vedení nesmí porušit kořeny.“ Určitě je rozumné chránit les, protože pro stavbu by bylo ekonomicky výhodnější vykácet dálnici až k patě stožáru, ale neporušit kořen v lese, kde stojí stromy dva metry od sebe může být docela problém. I pro tento případ se však řešení našlo: „…pokud překopnete kořen, je nutné jej seříznout do pravého úhlu, ošetřit speciálním voskem a uložit zpět do země.“

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Na vrcholu zalesněného kopce se vytvoří malá vodorovná plošina, ve které jsou zasazeny tři, asi metr hluboko zapůštěné paty stožáru a základy pro „budku“ s elektronikou vysílače. Na třetí fotce si v pozadí všimněte červené konstrukce – není to součást stožáru, ale mustr pro přesné umístění patek. Nenápadný sloupek ukrývající elektrickou přípojku byl tím největším problémem...

Ke startu připravit, pozor, let

Když už je úřední šiml poražen, přichází na řadu samotná stavba. Když se nad tím zamyslíme, je celkem logické, že stožáry nestaví samotný Vodafone, ale najímá si na to specialisty. Ti si zase, kvůli nemožnosti použít pozemní jeřáb, najali vrtulník – již zmíněný Mi-8 z mělnického Aerocentra.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Posádku vrtulníku při stavbě tvořilo osm mužů (další čekali na zemi). Pilot, asistenti, technická podpora pro stroj, majitel firmy, ti dva na fotce jsou takzvaní vazači a pes. Asta je nepostradatelný člen posádky, který má na kontě tolik letových hodin, jako zaběhnutý pilot aerolinek 
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Tam někde mezi stromy je neskutečně malá mezera, do které su bude tenhle velký vrtulník strefovat několikatunovými dílky skládačky. Ta během následujících hodin změní polohu z horizontální na vertikální

Asi 45 metrů vysoký stožár je nejprve smontován na zemi a pak rozdělen tak, aby byl vrtulník bezpečně schopen unést jednotlivé části. Tento postup s sebou nese jedno riziko, které není na papíře vidět, projeví se až v praxi. Milimetr k milimetru a rozdílné zatížení konstrukce při stavbě „naležato“ způsobí problémy s následným stavěním „nastojato“. Zkrátka spojíte dvě stojky, ale ta třetí je o pět centimetrů mimo, což je vážný problém, když je na druhém konci přivázaný vznášející se vrtulník...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Zde si můžete prohlédnout, jakým způsobem bude na vrtulníku zavěšen náklad. Čtveřice lan vede ke spodní části motoru, tedy přímo k jednotce, která vyvíjí nosný tah. Bylo by nesmyslné, aby se tyto síly přenášely přes kabinu. Dolů pod vrtulník je už spojené lano vyvedeno poklopem. Všimněte si také bezpečnostního háku. Kromě nosného lana od něj vede hydraulika, která v případě hrozící nehody uvolní náklad 
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Vrtulník bude konstrukci zvedat na speciálních úvazech. Nikde nenajdete žádné kovové oko, které by po uvolnění z hydraulického háku mohlo zranit dělníky. Na vrchní konce stojek jsou připevněny tzv. náběhy, které pomohou nasměrovat další patro stožáru přesně tam kam patří. Na posledním obrázku si všimněte připevněných stupaček. Na opačných koncích stojek jsou uvázána lana pro vazače, ta ještě uvidíte

Témata článku: Operátoři, Vodafone, Ostatní, BTS, Reportáž, Report, Postřik, Zalepení, Vrtulník, Osobní auto, Celá operace, Technická podpora, Stav, Velký VR, Třetí fotka, Seskok, Voda, Budka, Přesné umístění, Sloupek, Bytelná konstrukce, Vodafone — Heureka.cz



Zaměstnanci Foxconnu přeskakují plot továrny. Výroba iPhonů pro předvánoční trh je v ohrožení

Zaměstnanci Foxconnu přeskakují plot továrny. Výroba iPhonů pro předvánoční trh je v ohrožení

** Foxconn uzavřel továrnu na iPhony v Čeng-čou ** A to kvůli výskytu koronaviru, přesná čísla nakažených se ale tají ** Zaměstnanci nemohou odejít, část z nich ale utíká přes plot

Martin Chroust
KoronavirusFoxconn
10 nejpovedenějších mobilů za posledních 10 let. Vzpomínáme na srdcovky, kterých jsme se nechtěli vzdát

10 nejpovedenějších mobilů za posledních 10 let. Vzpomínáme na srdcovky, kterých jsme se nechtěli vzdát

** Výrobci dnes na trh chrlí jeden telefon za druhým ** V nepřeberné šedi ale tu a tam vyčnívají mobilní perly ** Vzpomeňte s námi na telefony, které jste dlouho nechtěli odložit

Martin Chroust
LegendyHistorieSmartphony
Titan, šrouby a safír. Skvěle vypadající hodinky Amazfit Falcon vydrží bez nabíječky až dva týdny

Titan, šrouby a safír. Skvěle vypadající hodinky Amazfit Falcon vydrží bez nabíječky až dva týdny

** Amazfit se pochlubil novými hodinkami Falcon ** Superodolné tělo z titanu je vyztuženo několika šrouby ** S hodinkami se tak můžete třeba potápět až do 200 metrů

Martin Chroust
Zepp OS20 ATMAmazfit
Máte rádi malé telefony? Pak si oblíbíte tohoto třípalcového drobečka, který není větší než platební karta

Máte rádi malé telefony? Pak si oblíbíte tohoto třípalcového drobečka, který není větší než platební karta

** Dnešní telefony se předhánějí v tom, který z nich bude větší ** Malé telefony na trhu skoro vyhynuly... ** Čínská značka si připravila telefon do dlaně s třípalcovým displejem

Martin Chroust
InfraportKompaktní velikostSmartphony
Vybrali jsme 20 nejlepších chytrých hodinek a náramků. Ty nejlevnější začínají už na tisícovce

Vybrali jsme 20 nejlepších chytrých hodinek a náramků. Ty nejlevnější začínají už na tisícovce

** Chytré hodiny a náramky jsou specifická kategorie, vybírají se jinak než mobily ** Co model, to charakter, unikátní mix vlastností, parametrů a funkcí ** Na výběr jsou náramky, sporttestery a komplexní chytré hodinky

Martin Chroust
Chytré náramkyChytré hodinky
Baterie se po čase nafukují. Jedna značka řeší tento problém častěji než ostatní

Baterie se po čase nafukují. Jedna značka řeší tento problém častěji než ostatní

** Na světě je video, na němž jsou Samsungy s nafouknutou baterií ** Stačí telefon nechat pár let v šuplíku ** Jak tomuto jevu zabránit, a kam odevzdat starý telefon?

Martin Chroust
BaterieSmartphony
Vybrali jsme nejlepší telefony, které si v říjnu 2022 můžete koupit

Vybrali jsme nejlepší telefony, které si v říjnu 2022 můžete koupit

** Každý měsíc vybíráme nejlepší mobily v několika kategoriích ** Smartphony dělíme podle výbavy a ceny, aby si mohl vybrat každý ** Nezapomínáme ani na tablety a tlačítkové telefony

Jan Láska
TelefonySmartphonyNákup a ceny
Za WhatsApp se bude platit! Za předplatné dostanete funkci, která je u konkurence zadarmo

Za WhatsApp se bude platit! Za předplatné dostanete funkci, která je u konkurence zadarmo

** Bylo to jen otázkou času ** Už i WhatsApp nabízí prémiové předplatné ** Za poplatek dostanete funkci, která je u konkurence zadarmo

Martin Chroust
předplatnéWhatsAppMobilní aplikace
Přehled zařízení, která dostanou Android 13. Aktualizace se týká topmodelů i levnějších telefonů

Přehled zařízení, která dostanou Android 13. Aktualizace se týká topmodelů i levnějších telefonů

** Update na Android 13 očekávají majitelé mnoha zařízení ** V tomto přehledu se dozvíte, kdy dorazí i do vašeho telefonu ** Článek průběžně aktualizujeme, výrobce řadíme podle abecedy

Martin Chroust
Android 13Aktualizace softwaru
Sex manželských párů? Jen výjimečně. Ložnice ovládnou roboti s umělou inteligencí

Sex manželských párů? Jen výjimečně. Ložnice ovládnou roboti s umělou inteligencí

** Sex manželských párů jen při zvláštních příležitostech. ** Ložnice ovládnou sexuální roboti s umělou inteligencí. ** I to je jeden ze závěrů Mezinárodní robotické konference.

Jiří LiebreichFilip Kůžel
RobotiSexUmělá inteligence
Noční můra se opakuje. Telefony mobilního giganta se opět nedokážou dovolat na nouzová čísla

Noční můra se opakuje. Telefony mobilního giganta se opět nedokážou dovolat na nouzová čísla

** Pixely a nouzová volání - to je nekonečný problém ** V posledních dnech hlásí uživatelé další problémy ** Google se k celé situaci staví jako mrtvý brouk

Martin Chroust
PixelProblém
T-Mobile ukazuje, že levné telefony se značkou operátora mohou mít znovu smysl

T-Mobile ukazuje, že levné telefony se značkou operátora mohou mít znovu smysl

** S rozvíjejícími se 5G sítěmi přichází čím dál levnější 5G telefony ** Na 5G konektivitě stojí podstatná část byznysu operátorů ** T-Mobile se jej rozhodl podpořit dvojicí brandovaných smartphonů

Jan Láska
5GPreviewT-Mobile
T-Mobile zásadně překopal nabídku tarifů. Zdražil a na 5G donutí přejít každého

T-Mobile zásadně překopal nabídku tarifů. Zdražil a na 5G donutí přejít každého

** T-Mobile představil zcela nové portfolio tarifů ** Všechny mají povinné 5G, mnoho z nich i vyšší cenu ** Příští rok musí na nové tarify přejít všichni

Martin Chroust
Neomezená dataTarify a mobilní službyT-Mobile
Vybrali jsme 15 smartphonů s nejlepším poměrem ceny a výkonu. Za své peníze chtějte maximum

Vybrali jsme 15 smartphonů s nejlepším poměrem ceny a výkonu. Za své peníze chtějte maximum

** Hledáme smartphone, který nestojí jmění, ale přitom je kvalitní ** Podle hlediska ceny a výkonu jsme vybrali 15 nejvýhodnějších modelů ** Připravte si sedm až třináct tisíc korun

Jan Láska
Střední třídaSmartphonyNákup a ceny
A je to tady, zdražuje i Vodafone. Zvedá ceny dvou předplacených balíčků, někde ale přidá data

A je to tady, zdražuje i Vodafone. Zvedá ceny dvou předplacených balíčků, někde ale přidá data

** Trendu ve zdražování mobilních služeb se nevyhneme ** Po T-Mobilu upravuje ceny směrem nahoru Vodafone ** Začíná na předplacenkách, vyšší ceny maskuje přidáním dat

Jan Láska
Předplacené kartyVodafone
10 největších propadáků světa mobilů za posledních 10 let. Svůj moment si zažil kdekdo, i Apple

10 největších propadáků světa mobilů za posledních 10 let. Svůj moment si zažil kdekdo, i Apple

** Za posledních 10 let se ne vždy všechno vydařilo podle plánu ** Vzpomínáme na průšvihy značek i systémů ** A zmíníme i telefon, který se nechtěně stal velmi populárním

Martin Chroust
HistorieChybaProblém