Režim Letadlo není jen formalita. Mobilní signál může rušit komunikaci pilotů, proto se telefony musí odpojovat od sítí | Ilustrace: AI ChatGPT

Ilustrace: AI ChatGPT

Režim Letadlo není jen formalita. Mobilní signál může rušit komunikaci pilotů, proto se telefony musí odpojovat od sítí

  • Mobilní telefony mohou rušit komunikaci pilotů a zvyšovat jejich kognitivní zátěž
  • Režim Letadlo chrání bezpečnost letu hlavně během vzletu a přistání
  • Moderní letadla jsou lépe stíněná ale kumulativní rizika jsou důvodem k opatrnosti

Každý, kdo někdy někam letěl letadlem, určitě zná hlášení o povinném zapnutí režimu Letadlo. To je dnes už natolik běžné, že jej mnozí vnímají spíš jako zvyk, rituál či zastaralou formalitu, než skutečnou nutnost. Přece když je na palubě Wi-Fi, nemůže být mobilní signál takový problém, ne? Jenže realita je o něco složitější.

Toto pravidlo má své velmi dobré opodstatnění – ačkoli jeden zapomenutý telefon letadlo z oblohy „nesundá“, letecké společnosti a úřady trvají na jeho dodržování kvůli principu předběžné opatrnosti a kumulativním rizikům, která nelze zcela vyloučit.

Zapnutý mobil může rušit komunikaci

Mobilní telefon, který není v režimu Letadlo, neustále hledá signál a vysílá rádiové vlny. Tyto vlny sice nejsou samy o sobě „smrtící“, ale pokud by bylo palubě několik desítek takto aktivních zařízení, pak jejich signály budou interferovat s palubní elektronikou.

Základní obavou je elektromagnetická interference (EMI), tedy rušení, které mohou vysílající zařízení – zejména mobilní telefony – způsobit na citlivých systémech letadla. Nejčastěji se mluví o rušení sluchátek pilotů, kdy rádiové vlny z telefonů vytvářejí ve sluchátkách nepříjemné bzučení nebo šum. To sice neohrožuje elektroniku jako takovou, ale zvyšuje kognitivní zátěž pilotů.

Samo o sobě to ještě neznamená nebezpečí, ale rušení může pilota rozptylovat právě v okamžicích, kdy potřebuje maximální soustředění. Během kritických fází letu – jako jsou vzlet a přistání – piloti opravdu potřebují slyšet každé slovo dispečera jasně a bez jakéhokoli šumu. Stačí jeden zmeškaný příkaz z úst leteckého dispečera nebo chybný údaj na přístroji a problém je na světě.

Kvůli mobilu ještě letadlo nehavarovalo

Existuje několik případů, kdy padla podezření na rušení navigačních systémů, autopilota nebo systémů varování před srážkou (TCAS). Mezi lety 2003 až 2009 bylo nahlášeno 29 případů podezření na rušení. Přímý důkaz, že by mobilní telefon způsobil nějakou konkrétní havárii letadla, však neexistuje.

Klepněte pro větší obrázek
 Režim letadlo v iOS (vlevo) a na Androidu (vpravo)

V letectví ale platí, že i malá rizika je nutné brát velmi vážně. Ačkoli jsou moderní letadla lépe stíněná, počet zařízení na palubě stále roste a moderní technologie (například 5G) přinášejí nové frekvence, které mohou být problematické.

Nařízení ohledně zapnutí režimu Letadlo se regionálně liší. V USA je jeho použití povinné od vzletu do přistání, protože zdejší 5G sítě využívají pásma blízká těm, která používají klíčové palubní systémy, například radarové výškoměry (5G C-band 3,7–3,98 GHz a výškoměry 4,2–4,4 GHz).

V Evropě jsou pravidla o něco benevolentnější – některá letadla jsou vybavena tzv. pikobuňkami, tedy malými mobilními základnovými stanicemi, které umožňují bezpečné používání mobilních sítí pro hovory i data bez rizika rušení.

Pokyny posádky je nutné respektovat

Režim Letadlo není jen o bezpečnosti. Pokud telefon není v tomto módu, pak neustále hledá signál a výrazně rychleji vybíjí baterii. Používání palubní Wi-Fi a Bluetooth je povoleno, protože fungují na jiných frekvencích, které jsou s letadlem kompatibilní.

Takže ano, když zapomenete telefon přepnout, pravděpodobně se nic nestane. Ale uvědomte si, že když jste zrovna v klidné letové hladině, v kabině o 20 metrů dál sedí pilot, který právě potřebuje slyšet řízení letového provozu bez rušivého „dut-dut-dut“. Z pohledu bezpečnosti je tedy režim Letadlo spíš týmová hra než otravné pravidlo.

Ať už si o pravidlech myslíme cokoli, platí, že pokyny posádky je nutné respektovat. Nejde jen o slepé následování, ale o pochopení, že i „obyčejné“ bzučení ve sluchátkách může v krizové situaci rozhodnout o bezpečnosti všech lidí na palubě. Technologie se sice rychle vyvíjejí a budoucnost možná přinese lety bez nutnosti používat režim Letadlo, ale v současnosti je to stále malá daň za klidný a bezpečný let.

Zdroje a další informace: Phone Arena, CNN, CBS News, Research Gate

Určitě si přečtěte

Články odjinud