Vlaky, autobusy, lodě či autonomní automobily se stávají terči, na které míří mladá česká firma Passengera. Technologické společnosti podnikatele Jana Koláře se daří expandovat na zahraniční trhy, klíčovou zakázku představuje zajištění Wi-Fi připojení cestujícím ve vznikajícím největším světovém komplexu metra v saúdskoarabském Rijádu. Letošní rok je pro podnik důležitý, má se poprvé překlopit do zisku po letech ztrát desítek milionů korun spadajících na vrub investic. Pomoci k zisku mu mají jeho technologie instalované na katamaránu, jenž vozí turisty na atol Bora-Bora, v autobusech FlixBusu nebo pendolinech Českých drah.
Passengera těží z rostoucího komfortu, kterým si konkurují dopravci na zemi i na vodě. Možnost palubního Wi-Fi připojení a mobilního internetu je dnes samozřejmostí. Společnost kromě těchto služeb nabízí také palubní personalizované informační systémy, z nichž se cestující dozvědí informace o trase v živém čase nebo o cílové destinaci. Součástí jsou interaktivní průvodci například ve švýcarských zážitkových vlacích a zábavní obsah, tedy filmy, hudba či audioknihy. Dopravcům dodává Passengera monetizační systémy.
Řádově jednotky milionů dolarů, tedy desítky milionů korun, vložili do firmy investoři Certicon, Tensor Ventures či někdejší spoluzakladatel e-shopu Mall.cz Petr Burcal.
„Důvodem mé investice je především potenciál, který vidím v oblasti digitalizace dopravy, a přesvědčení, že produkt, který Passengera vyvíjí a dodává dopravcům po celém světě, má skvělou perspektivu,“ uvádí Burcal, jenž do firmy spoluinvestoval.
„Podporovat nové technologie a digitální řešení přinášející inovace a zlepšení do světa dopravy je pro mě nejen investiční příležitostí, ale také naplňuje můj osobní zájem o dopravu, ve které vidím dlouhodobě silný potenciál zejména ve spojení s autonomním řízením,“ dodává.
Passengera peníze dosud jen spotřebovávala, značná část šla například na vybudování pobočky v Dubaji. I díky přítomnosti na Arabském poloostrově se osm let starému podniku podařilo získat zakázku na projektu vznikajícího rijádského metra.
„Saúdská Arábie se otevírá a chce být turisticky atraktivní. Aby se mohli turisté pohodlně pohybovat, země musí hodně investovat do infrastruktury. Projekt rijádského metra je obří a je třeba, aby si na sebe vydělal. Proto tamní dopravní autorita zavádí Wi-Fi pro cestující, která nebude zdarma a která umožní příjem z reklam,“ popisuje Kolář.
Spuštění internetového připojení se chystá na březen příštího roku. Zatím největší zakázka Passengery má hodnotu téměř sedm milionů dolarů. Její součástí je i servis hardwaru a softwaru po dobu deseti let. Vznikající rijádské metro má být dobudované letos či v příštím roce, investice do něj měly blízkovýchodní království přijít na zhruba 22,5 miliardy dolarů. Ty půjdou mimo jiné i největším výrobcům vlaků, jako jsou Alstom, Siemens či Bombardier. Jejich vozy i stanice metra budou opatřené technikou Passengery.
„Není to jen o nasazení Wi-Fi do metra, ale o vybudování celkové mobilní datové infrastruktury ve městě. Cílem saúdskoarabského projektu je propojit metropoli s periferií. Aktuálně řešíme navazující projekt, do sítě se má brzy zapojit i flotila devíti set rijádských autobusů,“ dodává Kolář. Přestože se Passengera zaměřuje hlavně na software, dopravcům dodává i hardware, jejž spoluvyvíjí s technologickými společnostmi Advantech a Intel.
„Loni jsme obrat meziročně téměř zdvojnásobili na vyšší desítky milionů korun. Letos čekáme meziroční růst přinejmenším o polovinu. Loni jsme vykázali ztrátu v řádu jednotek milionů korun, letos poprvé vykážeme zisk ve stejném řádu. Máme zakázky za více než 206 milionů a těšíme se na nové projekty,“ říká Kolář.
Zakázky sbírá Passengera i v námořní dopravě. Její systémy fungují na katamaránu pro pět stovek cestujících, převážně turistů, kteří se dopravují mezi polynéským atolem Bora-Bora a přilehlými ostrovy. Na palubním portálu se mohou cestující dozvědět informace o trase nebo cílové destinaci. Podobně jako cestující na trajektech kolem Nového Zélandu. V zemi Passengera nedávno získala i kontrakt za více než sedmnáct milionů korun na vybavení turistických vlaků společnosti KiwiRail.
Službu Wi-Fi na palubě rozšiřuje společnost i pro stovky vozů Českých drah, svého prvního zákazníka. V pendolinech se s Passengerou mohou cestující setkat prostřednictvím informačního systému na obrazovkách, také ale v autobusech FlixBusu nebo ve vlacích maďarské, respektive polské drážní společnosti MÁV a PKP.