Road Pilot 100: balíček rychlé navigační pomoci (recenze)

Road Pilot 100 je sada připravená pro navigaci. Obsahuje kapesní počítač Pocket Loox n500 a k tomu navigační program Pocket Navigator 6 pro operační systém Windows Mobile. Stačí zapnout a jet.

Pro firmu i soukromníka

Itinerář zvolené trasy s graficky znázorněnými manévry se zobrazí po stisknutí patřičné ikony. Současně se v horní části displeje ukáže vzdálenost do cíle. Jedná se o jedinou možnost, jak se v režimu plánování cesty dozvědět o její délce. Hodnotu o času trvání cesty bohužel budeme muset zcela oželet.


Itinerář a práce s ním. Na úvodní obrazovce je i údaj o délce trasy

Myslím si, že absence informace o čase a celkově horší přístup k informacím o naplánované cestě patří mezi slabiny testovaného navigátoru. Pokud plánujeme nějakou trasu, jsou hodnoty o její délce a o době potřebné k dosažení cíle těmi nejdůležitějšími údaji, na jejichž základě buďto navrženou trasu akceptujeme, anebo budeme hledat jinou alternativu. Na řádky itineráře je možné klepnout a manévr si můžete nechat ukázat na mapě, nebo si bod uložíte pro další potřebu.

Funkce odometr umožňuje využít Pocket Navigator i jako počítač ujetých kilometrů. Je možné přepínat mezi soukromým a firemním počitadlem a hodnoty později využít například k vyúčtování pracovních cest.


Ten, kdo používá služební vozidlo i k soukromým účelům, uvítá možnost dvou počitadel kilometrů

Něco k nastavení

Ikona slouží k přepínání obrazovky do jiného režimu zobrazení, ve dne s jasnými barvami, v noci s barvami, které neoslňují a nepřitahují zbytečně řidičovu pozornost. Noční zabarvení se ale projeví pouze v pohledu na mapu nebo při navigaci. Pokud v noci přepnete do nabídky nebo do itineráře, může se stát, že vás program „píchne“ do očí.


Stejná oblast na mapě v denních a nočních barvách (k přepnutí slouží ikona vlevo nahoře)

Uživatel má možnost zvolit si dva údaje, které se objeví pod sebou v navigačním režimu. Volitelné údaje jsou patrné z následujícího obrázku a jsou shodné i pro dolní okno.

Volitelné údaje

Funkce Sledování slouží pro monitorování polohy a pohybu například firemních automobilů. Jelikož je tato funkce určena více pro podnikové účely než pro samotnou navigaci, v testu jsme se jí blíže nezabývali. V nabídce je možné zadat dotaz na polohu vozidla, jeho sledování a je zde také editace údajů (přidat nové vozidlo, editovat existující, smazat existující).


Nastavení sledování

V nastavení je možné zvolit, zda bude program pracovat s klávesnicí nebo bez ní. V tom případě byste ale museli při vyhledávání adres procházet dlouhými seznamy měst a obcí a následně ulic dle abecedy. Dále se můžete rozhodnout, zda bude klávesnice vyobrazena podobně jako na počítači nebo abecedně.

Program umožňuje přepínat mezi metrickými nebo imperiálními jednotkami, uživatel si může vybrat jeden z několika jazyků,v němž budou poté probíhat hlasové navigační povely. Také je možné vybrat, kterou z nainstalovaných map budete v programu aktivně používat a která třeba zůstane připravena na kartě do okamžiku, kdy ji využijete k plánování cest nebo navigaci. Do té doby lze ušetřenou kapacitu paměti využít například k rychlejšímu chodu programu.

Nastavení aplikace

Praktické poznatky z používání

S balíčkem Road Pilot 100 a programem Pocket Navigator 6 jsem najezdil zhruba 1 500 kilometrů po českých silnicích a dálnicích. Program bez problémů spolupracoval s kapesním počítačem. Zřejmě díky citlivému GPS modulu nedocházelo ke ztrátám polohy ani na takových místech jako pod trolejovým vedením nebo v úzkých údolích Moravského krasu.

Kromě toho jsem věnoval hodně času testování mimo vozidlo. Plánoval jsem různé cesty a doporučené výpočty vyhodnocoval. Podstatou hodnocení byla jednoduchost zadání při plánování trasy a dále to, zda se navržená trasa kryla se skutečně optimální variantou cesty. Bohužel, ne vždy tomu tak bylo.


Obrazovka v navigačním režimu. Pokud zastavíte, šipka ukazující polohu se změní na tvar čtyřcípé hvězdy. Mapa se může otočit tak, že před sebou nevidíte směr trasy (zelená čára). Ihned po rozjetí se ale vše upraví. Otáčející se mapa při zastavení na červenou vás ale může trochu znejistit.

Vadilo mi, že i při maximální nastavené hlasitosti mnohdy nebylo rozumět pokynům české hlasové navigace. Běžně jsem zvyklý v autě poslouchat rádio a navigace ho bez problémů překřičí, nyní jsem byl nejen bez rádia, ale mnohdy i bez pokynů, které byly přehlušeny aerodynamickým hlukem. Nevím, jestli je chyba v parametrech kapesního počítače, v zastřenějším hlasu „navigátora“ anebo ve výstupních nastaveních programu. Můj uživatelský pohled však zhodnotil výše popsané skutečnosti jako určitý zápor.

Hlasová navigace neudává pokyny vždy tak, jak jsou vidět na mapě a jak bych očekával. Zvykl jsem si, že pokud jedu po hlavní silnici a ve sporném bodě po ní mám pokračovat i nadále, často nemohu čekat jiný povel než „Pokračujte rovně“. A to i tehdy, kdy jsem se dostal do křížení nebo rozdvojení cest, kde vůbec nebylo jednoduché zjistit, kudy „rovně“ vlastně vede. Mnohdy jsem měl „pokračovat rovně“ i na křižovatce tvaru T. Kdybych v takové situaci před sebou neměl obrázek mapy s naznačenou trasou, nevím, kudy bych se vydal.


Článek pokračuje v další kapitole: test routování, body zájmu, hodnocení

Témata článku: , , Čas potřebný, Nejlevnější varianta, Pilot, Bali, Oblíbený bod, Benátky, Jindřichův Hradec, Nízká úroveň, Stejná oblast, Služební vozidlo, Ujetý kilometr, Uložené data, Pomoc, Balíček, Uživatelský pohled