Přesně před rokem se definitivně změnil název sítě Paegas na T-Mobile CZ. Co se za onen rok změnilo a co přineslo Paegasu členství ve skupině T-Mobile? Nad tím se právě zamýšlí náš článek.
Změna názvu se vyplatí(?)
Změna názvu je bezpochyby jednou z nejzásadnějších změn v historii našeho druhého operátora. Desítky až stovky milionů, které musel RadioMobil investovat do rebrandingu a nejrůznějších reklam, které nám oznamovaly, že Paegas se mění na T-Mobile – to vše bylo to, co jsme se loni mohli dozvědět doslova na každém kroku.
Majoritní vlastník tehdy společnosti RadioMobil, a. s. (dnes T-Mobile Česká republika, a. s.) se rozhodl pro změnu názvu hned pro několik svých sítí najednou. Spolu s Čechy se tak na T-Mobile mohli v Evropě těšit také Rakušané, Němci a Britové. Dnem „T“ se stal 18. duben 2002, kdy v hlavních městech všech zmiňovaných států probíhaly poměrně velké zábavní akce, které svou koncepcí měly ukázat, že spolu s globálním charakterem nového názvu operátora se k sobě vzájemně přiblíží i jednotliví občané daných zemí.
A proč se vlastně Deutsche Telekom rozhodl postupně měnit názvy všech svých sítí? Jako nejpravděpodobnější odpověď se jeví fakt, že jeho dva velcí konkurenti – Vodafone a Orange již o něco dříve přistoupili ke stejnému kroku a že se sjednocující se Evropou vypadá jednotná celoevropská značka přeci jen o něco „lépe“ než několik lokálních názvů, které stejně poměrně často nebyly ani v národních jazycích daných států (Paegas či Globtel tomu budiž zdárným příkladem).
Daleko zajímavější je ovšem marketingový pohled na věc. Z hlediska marketingu je totiž taková změna názvu přímo vynikající možností, jak udělat tlustou čáru za případnými neúspěchy, které se „vlečou“ se starým názvem a v případě přeměny Paegasu na T-Mobile pak vytvoření dojmu, že z malého českého operátora se stává úspěšný operátor s velmi silným nadnárodním investorem. Právě to pak může zvýhodnit „nového“ operátora na trhu a dopomoci nárůstu počtu nových klientů a potažmo také zisků. Image Eurotelu jako úspěšné firmy s největším počtem zákazníků a s rekordními zisky tak totiž může trochu utrpět tím, že T-Mobile je „globální“ operátor se silným týmem odborníků z celé Evropy a s možností nakupovat technologii a telefony za poněkud výrazně nižší ceny (skupinové ceny v rámci nákupu technologie pro celou skupinu T-Mobile).
Změna názvu nebyla vše
Změna názvu proběhla téměř „na jedničku,“ neboť T-Mobile změnil kromě loga na prodejnách a firemních dokumentech také název operátora na displejích mobilních telefonů, což byl první krok k tomu, aby lidé pomalu ale jistě začali zapomínat na starý Paegas. Spolu s názvem operátora se ale také poměrně chytře změnil název portálu Paegas Click, a to na T-zones. Právě Click měl totiž vybudované velmi špatné renomé spojené se zásadními chybami při jeho spouštění. T-zones ale byl jakoby „nový“ portál, který s Clickem neměl nic společného, a tak se na původní neúspěchy Clicku mohlo začít rychle zapomínat.
Kromě názvu sítě však přišly také nové služby. Jednou z prvních byl poněkud kontroverzní tarif WorldClass, který zaručoval Alešovi Valentovi, že bude všude dostávat stejnou cenu. Tarif WorldClass byl (a stále je) však v některých případech dražší než cena za klasický roaming. Zákazníkovi však zůstala volba, zda si chce ponechat klasický roaming či tarif WorldClass, takže tuto změnu lze považovat maximálně za nevýraznou, nikoliv však za bezprostředně negativní.
Daleko výraznější změnu však zaznamenaly u T-Mobilu datové přenosy. T-Mobile CZ udělal v oblasti GPRS několik velkých skoků, a tak rázem v datech první Eurotel se ocitl ve stínu T-Mobilu. Spousta GPRS roamingových partnerů (jak jinak než právě členů skupiny T-Mobile), služby GPRSpeed a GPRSpeed Plus reálně spořící tak třetinu nákladů a času potřebných k načtení webových stránek a jako dlouhá a ostrá dýka do zad konkurence kódovaní CS-3 a CS-4 pro GPRS, které je v současné době dostupné ve všech větších městech a místy i mimo ně.
Melouny se valí
První opravdovou chybu ale zaznamenal rychle „rostoucí“ T-Mobile před Vánocemi. Poměrně vydařená reklamní kampaň Melouny se valí totiž zapomněla na jeden drobný detail – a to sdělit zákazníkům, že soutěžní SMS jsou za jinou než standardní cenu. I když T-Mobile tento fakt nikdy nepopíral, tak na něj ale také sám od sebe nikde příliš neupozorňoval. Celá kauza pak vyústila v ostrý střet se Sdružením obrany spotřebitelů, který skončil tím, že T-Mobile uznal svou chybu, omluvil se zákazníkům a vrátil jim zpětně rozdíl mezi cenou standardní a soutěžní SMS. Ještě nestačila ale utichnout kauza s vánoční soutěží a už byla na světě další rána – změna cen a zpoplatnění volání do hlasové schránky. Zatímco u tarifních programů se zdražení týkalo jen ceny SMS v podstatě u dvou tarifů, tak u Twistu se ceny částečně zvýšily u Twist Standard i Twist SMS (i když tam jen o nepodstatných 0,10 Kč/SMS). Proměna tarifu Twist Extra, který rázem získal své opodstatnění v nabídce T-Mobilu, zůstala poměrně bez povšimnutí, neboť výpočet toho, kdy se oproti ostatním tarifům vyplatí je poměrně komplikovaný. Podobně bez povšimnutí dopadlo také snížení některých cen u Twist Standard.
Největší rána však přišla spolu se zpoplatněním SMS brány a přesměrování e-mailů na mobilní telefon. Zatímco druhou změnu by ještě množí přetrpěli, tak první byla pro mnohé poměrně citelným zásahem do jejich dosavadního způsobu využívání SMS jako takových. Prakticky okamžitě se začal organizovat bojkot, ze kterého se postupem času vytvořila akce několika málo slušných lidí, ochotných diskutovat s T-Mobilem doufaje, že T-Mobile snad odvolá nebo zmírní plánované změny, doprovázených desítkami primitivů, kteří si kompenzovali komplex méněcennosti nadáváním operátorům infolinky a nadáváním a vyhrožováním zaměstnancům T-Mobilu, tiskového mluvčího nevyjímaje. Podstatné je ale to, že kombinace mediálních neúspěchů jako Melouny se valí, zpoplatnění SMS brány a změna cen (bohužel oběma směry) v tak krátkém čase T-Mobilu rozhodně neprospěla.
Konkurence nikdy nespí
Eurotel, který ještě v půlce loňského roku mohl mít poměrně oprávněně z T-mobilu poněkud neklidné spaní, však mistrně využil situace a obrazně řečeno si vytáhl dýku ze zad, trochu ji přibrousil, a vrazil ji T-Mobilu do břicha. Zatímco T-Mobile byl za zpoplatnění SMS brány na Internetu v podstatě lynčován, Eurotel se svojí sponzorovanou SMS bránou vypadal jako ten hodný, co chce pro své zákazníky za každou cenu udržet hyperztrátovou službu (pokud ale započteme náklady příležitosti), kterou si ovšem několikanásobně chudší Oskar bez problémů může dovolit provozovat, a to bez nutnosti ji nějak omezovat.
Ostatně právě Oskar si na T-Mobile také „plivnul“ a to dokonce tak okatě, že musel jednu ze svých reklam naznačujících, že by uživatelé nejmenovaného operátora měli přejít k němu, protože u něj mají hlasovou schránku i SMS bránu zadarmo, stáhnout. Výrazně bolestivější však pro T-Mobile byly kroky Eurotelu v oblasti datových služeb. Eurotel totiž T-Mobile předběhl v počtu GPRS roamingových partnerů, nabídl svým uživatelům výhodnější CSD/HSCSD připojení v zahraničí a aby tím nožem v břiše T-Mobilu pořádně zakvedlal, tak představil paušál za neomezené GPRS připojení, a to měsíc před tím, než chtěl T-Mobile představit nové, výrazně levnější, GPRS tarify (o tom, jaké vlastně budou, se ostatně dozvíte snad již příští týden).
A co dál?
T-Mobile se z krušného čtvrtletí pomalu vyhrabal a začíná se soustřeďovat na napravení své reputace. Minulý měsíc představil to, co možná mělo přijít již dříve – nové telefony nesoucí logo T-Mobile a speciální klávesu s logem t-zones sloužící pro přístup k této službě (v podstatě nic zásadního, ale člověka to přeci jen může potěšit). Během několika dnů až týdnů také dožene Eurotel v oblasti MMS contentových služeb, které doplní o službu ne nepodobnou službě Eurotel VideoServis.
Aby si „usmířil“ uživatele Twistu, nabídl jim dočasně omezenou možnost víkendového volání za třetinu ceny. A konečně od 5. 5. by měl přinést nové GPRS tarify (pravděpodobně i včetně plnohodnotného připojení na Internet pro Twist), které by měly nějakým způsobem odpovědět na Eurotel Data Nonstop.
T-Mobile zkrátka v loňském roce začal pozvolnou změnou jména, po které následovalo spuštění MMS (bohužel bez contentových služeb), na které navázalo výrazné zlepšení GPRS služeb, díky kterým má T-Mobile stále bezkonkurenčně nejrychlejší (CS-3 a CS-4) a technicky nejvyspělejší (GPRSpeed a GPRSpeed Plus) GPRS na našem trhu. Přelom roku a jeho počátek však znamenaly velké rozhořčení uživatelů, které u nás pamatuje snad jen Český Telecom. Nyní se ale T-Mobile začíná ze čtvrtletní noční můry vzpamatovávat a je jen na něm, jestli druhý rok jeho života pod značkou T-Mobile bude již bez zbytečných chyb.
Diskuse: A jaký je váš názor? Pocítili jste nějak změnu Paegasu na T-Mobile?