Route 66 a Symbian UIQ: ideální dvojka pro navigaci s mobilem

Dopřejte si kvalitní navigaci v jakémkoli automobilu. Určitě nezabloudíte, pokud budete vybaveni navigačním systémem Route 66 a komunikátorem se Symbianem UIQ. Na velkém displeji budete mít přehled o trase a hlasový výstup vás upozorní na každé odbočení. A nyní již také s podrobnou mapou ČR!
Kapitoly článku

Stačí ukázat prstem

Přibližně 15 sekund pak trvá, než se aplikace spustí. Přivítá vás prostředí s velkými ikonami a tlačítky, proto se program velmi snadno ovládá prstem. Pro neznalé podotýkám, že komunikátory Sony Ericsson jsou vybaveny dotykovým displejem. Stylus je potřeba pouze při nastavení předvoleb, kdy už je nabídka pěkně nahuštěná.

Aplikace sama aktivuje Bluetooth a začne prohledávat okolí. Z nabídky následně musíte vybrat váš GPS přijímač. Při dalším spuštění aplikace již dojde ke spárování zcela automaticky.

  
Obrázek při spouštění aplikace • nezbytné upozornění • hlavní nabídka • spárování s GPS modulem

První položkou v nabídce je funkce Navigovat do. Vybírat můžete z oblíbených míst, zajímavých míst v okolí nebo také na adresu uloženou u kontaktu v adresáři telefonu. Adresu můžete zadat také ručně. Zobrazí se velká klávesnice, na které můžete vyťukat název prstem. U Sony Ericssonu P910i je možný využít i malou klávesnici na flipu. Program vygeneruje seznam míst, které mají v názvu vámi zadaný text. Stejným způsobem můžete zadávat cíl i průjezdní body trasy. 

  
Nabídka Navigovat do • zadání hledaného cíle • výsledek hledání • při přesné definici je výsledek jednoznačný

Pro vyhledávání užitečných či zájmových bodů můžete použít zvláštní vyhledávání. Snadno naleznete nejbližší hotel, kino, parkoviště, čerpací stanici nebo třeba banku. V databázi je přes milión takových bodů.

 
Vyhledávání zájmových bodů • příklad - restaurace v nejbližším okolí

Po výběru místa se provede výpočet trasy, displej se přepne do zobrazení mapy a systém vás začne navigovat. K dispozici jsou dvě verze náhledů – buď 2D pohled shora na mapu nebo atraktivnější 3D pohled, kdy jakoby letíte nad vyznačenou trasou a vidíte dále před sebe. Velký displej je k nezaplacení, zobrazení je velmi přehledné a do spodní části se vešly i informace o trase – zbývající vzdálenost do cíle, šipka naznačující průjezd další křižovatkou a vzdálenost k ní, název ulice nebo čas. Takový komfort displej telefonů se Symbianem Series 60 neposkytuje.

 
Kudy jet? Navigace poradí

Při 2D zobrazení si můžete zvolit měřítko mapy v rozmezí 30 m až 500 m odpovídajícím přibližně 1,5 cm na displeji. Ve zvláštním režimu zobrazení mapy bez navigace si můžete prohlížet například celou nalezenou trasu v ještě hrubším měřítku, pohybovat se v mapě tažením prstu a měnit libovolně měřítko zobrazení.

  
Volba měřítka v 2D zobrazení

 
Zobrazení (skoro) celé nalezené trasy • celá mapa

Ve 3D režimu je možné nastavit úhel pohledu a přiblížení ve třech krocích. Na výběr je také možnost zapnutí nočního režimu zobrazení – displej pak tolik nezáří. Trasa je vždy vyznačena fialovou barvou, vás na mapě zastupuje malá červená šipka a průjezdy křižovatkami naznačují zelené směrové šipky. Ťuknutím na displej se dostanete do hlavní nabídky aplikace, navigace však běží v pozadí dál.


2D pohled • ve stejném místě při 3D pohledu

  
Noční režim zobrazení 2D • noční zobrazení 3D

Překreslování mapy je trochu trhané, ale to už k navigaci patří. Pokud dáváte přednost textovým informacím, klepnutím na symbol knížky si můžete nechat zobrazit podrobný itinerář cesty.

 
Podrobný itinerář cesty

Kudy kudy cestička

Pořádná navigace se neobejde bez hlasového doprovodu. V našem případě se o něj staral příjemný ženský hlas. Ten však nebyl téměř slyšet, i při plné hlasitosti se z reproduktoru telefonu ozývalo jen tiché šeptání. Slyšet bylo jen při rychlostech do 50 km/h se zavřenými okny (v poměrně tichém a relativně novém Fiatu Punto). Hlasitý reproduktor Sony Ericssonu P910i se přitom dokáže ozvat pěkně nahlas. Škoda, takhle je téměř nutností zapojit telefon do hlasité handsfree sady nebo alespoň do bondovky. Hlasová navigace je jinak velmi zřetelná a přesná, na displej se ani nemusíte dívat. A připomínám, telefon k vám promlouvá česky.

 Víc nahlas už to bohužel nejde

Navigátor se ukázal jako velmi spolehlivý a znalý. Nepustí vás do jednosměrky a zná i ledajakou „polňačku“ či lesní cestu. Mapa je velmi podrobná a aktuální, alespoň co se velkých měst týče. Na podrobné pokrytí celého území si budeme muset ještě chvíli počkat. Při tvorbě trasy můžete zvolit výpočet na nejrychlejší trasu nebo na nejkratší. V druhém případě vás navigátor protáhne uličkami a cestami, o kterých jste ani nevěděli, že existují. Cesta je zajímavá, ale v první případě jste na cílovém místě většinou opravdu rychleji. Pokud nemáte dálniční známku, uvítáte možnost zákazu dálnic při vypočítávání trasy.

Výpočet trasy můžete nechat optimalizovat pro auto nebo pro pohyb pěšky. V možnostech konfigurace je i tabulka s možností zadat průměrné rychlosti pohybu na různých typech komunikací, která slouží pro výpočet času potřebného pro absolvování cesty.

 
Nastavení předvoleb • možnosti zobrazení • možnosti výpočtu trasy • zadání průměrné rychlosti na komunikacích

Důležitou funkcí je také sledování dopravních zpráv. Navigační program prostřednictvím datových přenosů GPRS přijímá aktuálních informace o uzavírkách a dopravních zácpách a podle toho pak přepočítává trasu. Tato funkce však zatím není u nás zprovozněna. Vyzkoušet ji můžete v zemích na západ od našich hranic.

 
Každá správná mapa má legendu

Kolik vydrží?

Kromě práce s mapou dokáže navigační systém využít data z GPS i trochu jednodušším způsobem. Můžete si nechat zobrazit aktuální informace o poloze, rychlosti, nadmořské výšce, orientaci nebo počtu zachycených satelitů. K dispozici je i náhled zobrazující analogový rychloměr doplněný o digitální číslice, informaci o ujeté vzdálenosti, průměrně a maximální rychlosti nebo východu a západu slunce. Můžete si tak zkontrolovat, jak přesně vám ukazuje tachometr ve vozidle.

 
Zobrazení základních GPS informací • zobrazení rychlosti

Důležitým faktorem je také výdrž celého systému. Mobilní telefon se stále spuštěným podsvícením displeje a aktivní aplikací navigátoru vydržel s přestávkami přibližně čtyři hodiny činnosti. GPS modul jsem měl v podstatě stále připojen ke zdroji energie v automobilu. Podobně jako Marek Lutonský ve své recenzi, i já jsem měl totiž dojem, že bez napájení je citlivost na signál z družic menší. S pověšeným modulem na krku jsem často ztrácel signál.

GPS navigace do mobilu patří

Navigační systém jsem textoval s telefonem Sony Ericsson P910i v Brně a jeho okolí, navštívil jsem také Prahu. Z funkčnosti a spolehlivosti jsem byl nadšen. Velký displej komunikátoru je pro navigaci jako stvořený. Nejvíce mi vadila nízká hlasitost zvukového doprovodu a překážející napájecí kabel k GPS modulu. Samozřejmě by se také hodilo kompletní pokrytí celé České republiky podrobnou mapou.

Navigační balík Route 66 Mobile 2006 pro Symbian UIQ stojí 11590 Kč. Na přiložených CD jsou mapy západní Evropy a také mapa východní Evropy s Českou republikou.

Více informací a možnost nákupu najdete zde.


V poslední kapitole
najdete galerii a v ní všechny obrázky obrázky pěkně pohromadě včetně doposud nepublikovaných snímků.

Témata článku: , , , Sony Ericsson P900, Sony Ericsson P910i, Symbian UIQ, Přehledný průvodce, Idea, Rout, Příslušný kód, Dvojka, Mobil, Optimální nastavení, MOBI, Pro +, Nízká hlasitost