Microsoft chystá vlastní market pro iOS a Android. S mobilním OS pohořel, ale o aplikace je zájem

  • Microsoft potvrdil, že v roce 2024 vezme mobilní platformy útokem
  • Pro Android i iOS chystá vlastní obchod s aplikacemi a hrami
  • Čeká se jen na to, až bude schválen odkup studia Activision Blizzard

Je to černé na bílém. Microsoft v příštím roce na Androidu i systému iOS otevře svůj vlastní aplikační obchod. Mimo svých známých aplikací by však měl být primárně určen pro mobilní hry, a to hned, jakmile dojde ke schválení odkoupení herního studia Activision Blizzard. Americký gigant tak bude jedním z prvních, který v Evropě využije nově nastavená pravidla DMA (Digital Markets Act) ve svůj prospěch.

Microsoft udělal  v mobilní historii výraznou stopu, jenže se nedokázal adaptovat na nástup systému Android a iOS. Operační systém Windows Mobile byl před lety nahrazen systémem Windows Phone, americká firma se dokonce spojila s legendární Nokií. Ani to však k úspěchu nevedlo. Microsoft však na konkurenci nezanevřel, a dlouhodobě u hlavních mobilních platforem nabízí vlastní aplikace, např. kancelářský balík Office, na Androidu pak zejména svůj vlastní, a dobře hodnocený, Microsoft launcher

Softwarový gigant však hodlá své pozici ještě posílit, a opírá se zejména o nová pravidla, která mají narušit hegemonii Googlu a Applu. U Androidu je situace ještě „jakž takž“ snesitelná, existuje zde nespočet aplikačních obchodů, a to od těch se zcela open source obsahem (F-Droid), přes obchody jednotlivých výrobců (Huawei AppGallery, Samsung Galaxy Store) až po obchody nabízející „polo-legální“ obsah (Aptoide, Apkpure).

Za vším stojí streamované hry

Hlavním impulzem Microsoftu však byla situace na platformě iOS. Apple na AppStoru neumožňuje publikovat aplikace pro cloudové hraní, a tak je služba Xbox Game Pass Ultimate dostupná jen pro webový prohlížeč. Streamované hry tedy nemají maximální kvalitu. Apple navíc skrz aplikaci na AppStoru neumožňuje stažení a nákup dalších aplikací, což je, de facto, princip alternativního obchodu s aplikacemi.

Pokud se tedy Microsoftu bude dařit, a regulátoři schválí jeho odkup studia Activision Blizzard (trnem v oku je zejména situace okolo hry Call of Duty), bude mít Microsoft svůj aplikační obchod na obou největších mobilních platformách současnosti.

Představení streamovací služby Xbox Game Pass Ultimate:

Zdroj Financial Times

Diskuze (16) Další článek: 15 let s Androidem. Jak se vyvíjel nejrozšířenější mobilní operační systém na světě

Témata článku: , , , , , , , , Call of Duty, Aplikace, Financial Times, Digital Markets Act, Mobilní platforma, Mic, Apkpure, Windows Phone, Activision Blizzard, Platforma, Evropa, Obchod, Studium, Windows Mobile, DMOUT,