Sedm hovorů do roka, jeden stojí pětistovku. ČTÚ chce zrušit telefonní automaty, ombudsman má jiný názor

Koncem dubna vydal ČTÚ prohlášení, že pro rok 2021 už neuloží povinnost provozovat veřejné telefonní automaty. V praxi to znamená, že známé telefonní budky přestanou fungovat. Úřad rozhodnutí zdůvodnil konstantně klesajícím využitím, přitom náklady pro státní rozpočet zůstávají téměř stejné.

Průměrný počet hovorů na jeden automat za rok 2019 byl 7,3. Ne za měsíc, opravdu to bylo sedm hovorů za celý rok! „Při tak nízkém počtu volání lze jen těžko ospravedlnit další poskytování služby,“ konstatuje ČTÚ. Přitom náklady mezi roky 2016 a 2018 klesly z 35,7 miliónu Kč pouze mírně na 32,2 miliónu Kč.

Pokud podělíme náklady počtem automatů a hovorů, dostáváme se k dalšímu zarážejícímu číslu. Zatímco volající zaplatil za jediný hovor řádově koruny, stát stejný jeden hovor dotoval částkou kolem 550 Kč! A to jsou údaje za rok 2018. V roce 2020 už je v provozu pouhá třetina automatů, hovorů bude cca 5 za rok, přitom náklady klesají jen mírně, takže letos můžeme být na dvou tisících za hovor.

Úřad v dokumentu pokračuje v argumentaci, dokládá trendy, které jasně ukazují, že telefonní automaty už se dávno staly věcí minulosti, obyvatelé je nepotřebují, naopak na ně draze doplácejí.

Přesto se ozval ombudsman Stanislav Křeček a z vlastní iniciativy zahájil šetření. Podle něj zrušení automatů musí předcházet důsledné ověření, že služba skutečně není potřebná, nebo že je dostatečně zajištěna jinak – komerčně. Veřejný ochránce práv zpochybnil závěry ČTÚ a obrátil se na předsedkyni ČTÚ s žádostí o podrobnější objasnění a zaslání podrobné dokumentace.

Diskuze (27) Další článek: Skvělá budoucnost pro vaše děti. Vychází speciál o programování pro nejmenší

Témata článku: ČTÚ, Telefonní automat, Telekomunikace, Počet hovorů, Jin, Hovor, Automaty, Ombudsman, Pětistovka, Náklad