Senseg: displeje brzy zapojí i hmat [technologie]

Mé jediné užaslé „Wow!“ si na letošním veletrhu MWC vysloužila firma Senseg. Její technologie přidá dotykovému displeji hmatovou odezvu.

Budu si dnes připadat jak agent s teplou vodou. Budu vám popisovat něco, co není vidět, na co si (zatím) nemůžete sáhnout. Přesto je pro mě technologie firmy Senseg tím nejzajímavějším z právě skončeného veletrhu MWC 2012. Jen jednou jsem letos v Barceloně z úst vypustil pověstné „Wow“, a bylo to právě na schůzce s lidmi z finské firmy Senseg.

K věci. Senseg má technologii, která dotykovému displeji přidá hmatovou odezvu. Tedy něco, co displejům a na nich zobrazeným virtuálním tlačítkům velmi chybí. Typicky při psaní na virtuální klávesnici, nebo při hraní her, kdy vám prst sklouzne z tlačítka zrovna v ten nejméně vhodný moment – protože mačkáte souvislou skleněnou plochu, tlačítko, které sice je vidět, ale prst ho necítí. Senseg na stejném skleněném povrchu vykouzlí klávesu.

 

Jak dobrá je hmatová odezva displeje od Sensegu? Zatraceně dobrá. Tohle je příští velká věc mobilního byznysu.

 

Ne fyzicky, (sklo se ani nepohne) ale vaše prsty si budou myslet, že tam to tlačítko je. Tlačítko, hrana, vlnovka, zdrsněný povrch, jednotlivé body, souvislé plochy. V prvním okamžiku jsem si myslel, že přístroj vibruje – tak jak si na hmatovou odezvu hrají některé dnešní mobily. Ale technologie Senseg je pocitově o celý vesmír dál, nevibruje celým přístrojem (nevibruje vůbec), požadovanou odezvu dostane prst opravdu jen v tom místě displeje, kde ji dostat má. A důležitá věc – charakter, tvar a intenzita dotykových polí, linek a bodů se může změnit tisíckrát za sekundu (podobně jako obraz na displeji).

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Podobný problém jako já s vysvětlováním mají pánové ze Sensegu s vyobrazením své technologie.
Stačí se ale dotknout a máte jasno.

A teď k charakteru samotné odezvy. Už jsem napsal, že má blízko k vibraci, ale vibrace to není. Je to pocit vzniklý v důsledku kontaktu elektrického pole v displeji a přirozeného elektostatického náboje našeho těla. To je bohužel z technologického pozadí vše – Senseg svoji technologii teprve prodává a pochopitelně nechce vyzradit více, než je potřeba.

Klepněte pro větší obrázek 
Pořád je to jen hladké sklo, dokonce na něm není ani žádná fólie.
Ale vaše prsty ale budou cítit linky, body a pole s různým charakterem, s různou intenzitou

Jdeme do praxe

Technologie je hotová, teoreticky tedy stačí mírně upravit (opět předmět obchodního tajemství) současné displeje, na základní desku přístroje připájet pár drobných čipů a všechno softwarově pospojovat (API pro konkrétní operační systémy jsou hotová). Nasazení v některém konkrétním mobilu či tabletu už brzdí „jenom“ obchodní stránka věci.

Senseg se hodlá domluvit s některým z velkých výrobců „displejové elektroniky“. Chris Pfaff ze Sensegu říká: „Můžeme licencovat několika výrobcům zároveň, můžeme jít i cestou exkluzivity, je to jen otázka dohody a ceny. Jednáme s mnoha společnostmi, i s těmi největšími, s některými jsme už velmi daleko, existují funkční prototypy.“ Z pochopitelných důvodů nepadlo žádné konkrétní jméno, ale indicie tu jsou, a pokud tipnete kteréhokoliv z první desítky žebříčku výrobců mobilů, asi se nesplete. Samsung? LG? Nokia? Motorola? HTC? Asus? Sony? Asi ano.

Ale můj osobní tip je Apple. Indicie jsou takové: je hotové API pro Apple iOS, v prezentacích se občas objeví screenshot z Apple iOS, jedna ze čtyř poboček Sensegu sídlí v Cupertinu (stejně jako Apple) a jestli je dnes na světě firma, která má zatraceně hodně peněz na zatraceně dobrou technologii, pak je to Apple. Nechme se překvapit (možná se dočkáme už dnes večer s premiérou iPadu 3/HD). Pánové ze Sensegu odhadují první hotový přístroj na konec roku 2012, ale spíše na rok 2013.

K čemu to vlastně…

V úvahách můžeme zajít ještě dále. Až bude některý z výrobců mít technologii od Sensegu, co s ní vlastně udělá? Bude to chtít hodně přemýšlení a hodně programování. Aby se využil plný potenciál, musí být technologie zabudovaná už v operačním systému, výrobce musí poskytnout API svým vývojářům a pak už to bude jen o fantazii – kdo přijde s lepším nápadem na využití hmatové odezvy.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
I tyhle dva příklady jsem vyzkoušel. Kuličku popisuji na videu, vedle je karusel pro výběr alb. Všimněte si různě velkých tmavých výsečí vycházejících ze středu - čím oblíbenější, lépe hodnocené album, tím větší výseč, tím silnější hmatová odezva

Klávesnice, tlačítka na webu, neviditelné navigační prvky, hmatově zvýrazněné důležité maily v poštovní schránce, hmatové hry, nebo reklama, o kterou vám při prohlížení webu doslova zakopnou prsty (a inzerenta bude stát dvakrát tolik peněz). Už dnes z iPadu můžete udělat kytaru, se Sensegem budete na displeji struny nejenom vidět, ale i cítit (a to včetně vibrací právě znějící struny). Možnosti jsou bezbřehé, vždyť jsme právě do hry zapojili třetí z pěti základních lidských smyslů.

Klepněte pro větší obrázek 
Logo Senseg si zapamatujte, o téhle firmě ještě uslyšíte
Diskuze (50) Další článek: Fujitsu ukázalo v Barceloně vodotěsné smartphony

Témata článku: , , , , Plný potenciál, ? Displej, Osobní tip, Hmatová odezva, Zdrsněný povrch, Vhodný moment, Technologické pozadí, Brzy, První okamžik, Displej, Sen, Důležitá věc, Fitbit Sense, Přemýšlení,