Sharp Zaurus SL-C300: PDA s Linuxem a 4 GB harddiskem

Diskuze čtenářů k článku

nihon-jin  |  11. 12. 2004 18:04

pouzival som sl-c760 viac ako rok, momentalne som ho predal a cakam na tento model. To ze to bezi na tucnakovi moze byt normalnemu cloveku co chce lepsie pda absolutne jedno, lebo od pocket pc to ani nerozozna. V standardnej instalacii nie je ani terminal, vsetko je pristupne pekne z menu (terminal sa da samozrejme doinstalovat, staci kuknut na bonus software na cd). Vyhody linuxu vsak mozu pouzit ludia s troskou skusenosti pretoze QT je portabilne a instalovany linux splna posix standard, vsetko co bezi na pc pobezi aj na pda.. na 760tke som si rozbehal linux emulatory na drvenie hier (snes, gb advance a tak) popripade xchat/firefox je tiez kombo. Par maniakom sa podarilo nakopnut aj windows98 cez boschs, no o tom radsej pomlcat ^^; .. staci stiahnut kompilator pre xscale architekturu a moze clovek experimentovat, popripade zajst na stranky ako http://www.zaurususergroup.com/ a zmenit si linux distribuciu na nieco alternativne, popripade najst predkompilovany software =)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
mar1  |  14. 01. 2005 12:40

Opravdu je to tak snadne? >>staci stiahnut kompilator pre xscale architekturu a moze clovek experimentovat<<  Ja bezne pouzivam kompilator pro XScale na moji Jornade 568 (PPC2002), ale kdyz jsem ho chtel upravit pro prastare WinCE 2.00 na Cassiopeiu A20, trvalo mi to cca tyden a nekolikrat jsem to chtel vzdat. A to jsem mel prislusne SDK a nekolik navodu (no, mozna ne zrovna navodu, ale spis "povidani na tema ...").
Je to opravdu tak snadne a jenom ja tak neschopnej, nebo tu jde o propagacni recicky? Zkousel to opravdu nekdo (timhle zpusobem) udelat?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
elipsoid  |  09. 12. 2004 00:21

No nevim, prijde mi to az moc prtavy... Za ty penize bych si poridil spis uz 9500. Ta klavesnice bude fakt nouzova, mam handheld Jornada 680 s qwerty klavesnici (70% rozmeru bezny kl.), ktera je dvakrat vetsi nez tohle a o moc mensi si ji uz predstavit nedokazu...
Ale jsem jedine rad, ze se v tomhle smeru neco deje, treba se rozhoupou dalsi vyrobci...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Martin Kalenda  |  09. 12. 2004 01:37

9500 jsem mel vcera nastavit na internet/postu vzdal jsem to a poslal jsem majitele na prodejnu eurotelu s udaji. soustavne jsem klepal po LCD protoze jsme nemohl prezit ze to nema dotykovy panel.

ale marketing maji pekny 9500 sama o sobe neumi temer vubec nic a majitel zhruzou zjistil ze to sice je pocitac ale ze win-bankoidni aplikaci tam nedostane a ani 800Mb dokumentu co potrebuje tahat sebou taky ne.

9500@linux (klidne by byl telefon jen nahore v tom krytu) tak do toho jdu

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
mmarek26  |  09. 12. 2004 11:37

koukam ze ses docela zbehlej v komunikatorech, takze prosim te, nemam cas vsechno osahat, otestovat, takze potreboval bych cca hlavny 25-30MB cenik v excelu zlozeny z plain textu, obcas nejake barvicky. Ve WIN si to bere 45MB RAMky. Dale prace z ceniky SWS, ATC, ED, TD, LEVI, EXTRAPOINT, PENTA, TNT - vsechno ITC dodavatele a velky ceniky o tisicich radku ... dohromady to da prave 25-30MB. Dale bych potreboval lozit na jejich eshopy - takovy EDLink asi zere hodne ramky, viz ty jejich JAVA vychytavky, a TechData ma taky zlozity eshop - tusim zalozene na MS Net. Levi - tam to je zase ciste webove, ale RAMKY musi byt hodne. Proste aby to sneslo treba 4otevrene ruzne eshopy atd. A dale maily, stacilo by ala MS OE. Ktery stroj to zmakne?A jeste do toho aby to melo aspon dual (triband by potesil) telefonny GSM pristroj, staci SMS, kontakty a par veci. Zadne kamerky, hry a nevim co. Maly notas za 60-90tis je moc velky abych ho v MHD vytahoval. Resp. asi porad cekat a cekat, mozna za 2roky se dockame, ze jo?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
zipiik  |  10. 12. 2004 12:46

ad klavesnice jordany - souhlas. zlata klavesnice Psiona series 5 :c) opravdu skoda, ze tahle trida zarizeni skomira, ne kazdy ma PDA jen na adresy.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
airman  |  08. 12. 2004 21:05

Moc pěkný to teda jo. Škoda že se u nás něco takového nevidí. PPC s plnou klávesnicí je vážně nedostatek (momentálně asi jen UX-50  ) a s tim Linuxem to musí bejt zajímavé. Neví někdo jestli to má stejnej výstup a ovládání jako klasickej desktom linux??? A jaká je kompatibilita se standardníma aplikacema? Jako náhrada notu by to bylo opravdu solidní. Cena celkem normální. Nerozšíříme EU až k Japonsku .

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Martin Kalenda  |  08. 12. 2004 21:23

ne nema - standartni X aplikace tam nepojedou ALE to jen proto ze ten system co tam je je optimalizovany na Ipaq, Zaurus a ostatni arm platformy. muj kolega ted zkousi linux na handheldu HP a na psionovi uvidime co z toho bude, psion 5mx by byl coby konzole celkem slusny narez.

pokud si tam nahrajete vlastni xka (a ze na tu arm platformu jich je hodne - kvuli ipaqum) muzete tam poustetl libovolnou aplikaci muj kolega ma na ipaqu plnohodntnou mozillu.

jestli je clo 0 tak mi to aspon nepokazi radost

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
nihon-jin  |  11. 12. 2004 18:17

Original rom bezi na QT bez podpory X window takze pojdu desktop aplikacie co bezia na QT (vacsina kde srotu ide). Predinstalovany je ale Hancom Word, takze by nemal byt problem. Ovladanie je normalne, akurat "myska" sa sprava trosku inak (iba jedno tlacitko, 2he sa da nasimulovat z klavesnice).

Alternativne rom ako www.pdaxrom.com podporuju plnohodnotne X, takze touto cestou sa daju rozbehat aj aplikacie mimo tych co bezia na Qt

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
nihon-jin  |  11. 12. 2004 18:24

ops, http://www.pdaxrom.org/ a nie .com ^^; inak, mam par screenshotov na http://legeny.free.fr/img/zaurus/ .. je to z originalnej rom stareho 760 (japonska verzia), ale vela sa na softwarovej vybave nezmenilo takze si mozete urobit normaly obraz o tom "linuxe" :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Fido  |  08. 12. 2004 10:33

Tak tahle vecicka se mi libi a to tak ze velmi. Jen se mi trosku nelibi cena a hlavne to, ze u nas asi budeme mit zase smulu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Martin Kalenda  |  08. 12. 2004 13:00

kdo nechce hleda duvody kdo chce hlea zpusoby :) uz doma bastlim zdroj (pouziju zdroj od telefonu) protoze v baleni neni slusne pouzitelny u nas nejde ten celosvetovy pouzit.
Ted uz putuje z Japonska pak celnice a supajda. Pozadam pritomne nevite sazbu cla pro tento typ veci a zemi (japonsko).

Pokud chce mobilmania udelat nejake czech foto treba lokalizovaneho, pisnete na martin.kalenda@nethost.cz stejne si ho chci "oficialne" pricarovat az k vanocum a v brne se celkem casto pohybuju.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
mmarek26  |  08. 12. 2004 13:10

at tam pridaji GSM, EGPRS typu A jedu do nej. Ta cena neni tak spatna Nechces udelat recenzi pak za 3-4mesice jak se to pouziva, jak je to ze softama (spis pro prace, ne hry)?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Martin Kalenda  |  08. 12. 2004 13:40

no rad system se pouziva i do ipaqu kde jsem ho jiz provozoval a zaurus je dalsi evolucni krok (ma klavesnici) vzdy jsem byl spokojen - trosku me mrzi absence windoidniho sw na synchronizaci nicmene na workstation mam linux.
O absenci bezdratovych technologii jsem dlouho vahal a vim ze tam nejspis nebude pekne dlouho pridana. Cilovym trhem je japonsko (mam ho z japonska) a tam pouzivaji jine technologie (predevsim japonsni mobilni operatori) tj bluetooth a wifi tam chybi z uplne jinych duvodu. (nemuzu si vzpomenout jak se ty jejich technologie jmenuji) nicmene clovek co psal tenhle post to vysvetluje trefne

Please remember that this unit is ONLY designed for JAPAN, where demands and expectation are different from US or EUR.

Here in Japan we don't use bluetooth, and for the Wifi, we don't care to have a CF for that.

In Japan we use different way of communication rather than you, what we care the most is to be able to plug our AirH in any PDA or PC, AirH is a CF card working on the mobile phone network in flat fee at 128kbps. I am daily using it and swapping it on either my laptop or my PDA. Since we need a mobile phone line for that it is trouble some to implement it on each devices (PC or PDA) so the Zaurus is perfect for a Japanese user.

Also including Wifi/Bt and a MD of 4G... your battery will last only few hours

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Fido  |  08. 12. 2004 17:19

Ted tomu nerozumim. To jako model dovezeny z Japonska nema BT a wifi? V takovem pripade by ale pro me dovoz tohoto postradal smysl.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Martin Kalenda  |  08. 12. 2004 21:16

ne nema a neni duvod aby ho mel. ma to cf a sd (sdio) kartu takze bt ani wifi neni problem.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Fido  |  08. 12. 2004 22:58

Ja z clanky pochopil, ze by mel mit oboji interni. Pridavna karta se samozrejme pouzit da ale zvysuje to uz tak dost vyskou cenu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Martin Kalenda  |  09. 12. 2004 01:34

dovolim si s vami nesouhlasit sve slecne jsem dal Palm T3 aby neletel do kose

varianta A
- palm tt3 12000
- klavesnice 2500
- 1GB SDKARTA -> moooc
- kde sehnat software. ssh, ipsec, mozilla (bankovnictvi aplikace), navigace, lokalizace, ceske fonty
+ dobre baterky, stabilni OS (na praci)
- malo aplikaci, jeste mene hires+otacecich absence sh IPSEC,PPTP,nmap ...

varianta B
- compaq 5450 (bt wifi) 15000
- klavesnice 2500
- 1GB sdkarta mooc


tj zaurus je o 2500 drazsi a je to OS os se vsim vsudy ne jako embeded NT/W2K nebo Wince. konzolove aplikace okamzite Xkove taky kdyz tam bude Xserver. ma 4GB prostoru, vymenitelnou baterku - ktery palm nebo ipaq ma uzivatesky vymenitelnou baterku. a ma
CF,SD,IRDA,USB port (ano usb port prodava se replikator na usb. da se tam dat mys, klavesnice, seriovy adapter, wifina ...proste dost veci ktere v USB verzi stoji par haleru - kdyzby doslo na penize).


osobne mi rukama proslo dost organizeru namatkou (HP320LX,HP360LX,HP680LX,HP720LX,IPAQ3630,IPAG3835,IPAQ3870,I PAQ5450,PSION 5MX, Palm I, Palm III, Palm V, Palm TT, Palm T3) a ted zaurus. od nej si slibuju ze vydrzi aspon rok/dva (kezby uvidime kde bude technika a mechanicke provedeni pristroje) a pokud to ma clovek na praci na kterou to mam ja tak zadny nevyhovuje. samozrejme na organizaci casu a multimedia bude PPC/PALM stacit spis ta PPC kvuli multimediim a blbinkam (kamery,filmy,GPS ..)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Fido  |  09. 12. 2004 11:40

Ale jo. Je to lepsi zarizeni. S tim souhlasim. Obavam se ovsem ze cena $900 neni konecna. Pri dovozu vam urcite prictou dph, neco bude stat dobravne do CR (nevim jak z Japonska ale z Argentiny me stala doprava jednoho CD temer 4000) a je treba pocitat i s cenou wifi a BT karet. Pak se cena muze snadno dostat pres hranici 30000 a to uz je opravdu hodne. To vse za predpokladu, ze clo je opravdu nulove.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Martin Kalenda  |  09. 12. 2004 16:08

clo doufam 0 a dph jsme platce.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
mmarek26  |  09. 12. 2004 11:28

nemenujete se to CO DO MO?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
mmarek45  |  09. 12. 2004 16:43

K mininotebooku jenom, že je moc pěkný, ale hlavně zdravím mmarka26. Je to Milan, nebo jinak?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
mmarek26  |  10. 12. 2004 23:51

nechapu co jaky milan a co jaky mininotebook

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Milos  |  08. 12. 2004 16:13

V případě zařazení pod celní nomenklaturu číslo 84713000 (přenosná digitální zařízení) je clo nulové.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Leonardo Cupranek  |  08. 12. 2004 08:54

Vemte si nejake novejsi PocketPC s VGA displejem a SD+CF2 slotem a do toho CF2 slotu strcte 4GB microdrive a jste doma, ne?
Navic ziskate lepsi funkcni vybavu, 624MHz procesor a hlavne kompatibilitu s haldou SW pro PocketPC.
Ne ze by se mi ten Zaurus nelibil. To urcite jo. Ale evidentne se tu nebude prodavat a moderni PPC s microdrive ho docela zastoupi. Navic Linux podle me jeste neni pro bezne uzivatele, oceni ho spis technoidi. Bejt managerem a chtit kapesni pocitac spolupracujici s mym XP PC, chci radeji neco s WindowsMobile2003SE. A az za nejakej ten mesic prijdou PPC s integrovanym GPRS/EDGE, nebude co resit.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr164  |  08. 12. 2004 12:03

Milý Leonardo, najdi mi PDA s PocketPC a 4GB Microdrivem za 900 USD! Takové PDA už není PDA, resp. místo něj je lepší mít klasický notebook, s nímž lze alespoň rozumně pracovat. Tenhle Zaurus je za tu cenu zajímavý kompromis se solidním vstupním zařízením (klávesnicí) a Qtopia Linux (jako většina distribucí Linuxu s X windows) není pro technoidy, ale pro kohokoli, kdo ví, co od svého stroje očekává (s Linuxem dnes pracují děti!!!). Zaspal jsi dobu

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
aquila  |  08. 12. 2004 15:34

dell axim x50v stoji okolo 450 usd a za 200 usd je ten 4gb microdrive. na ebay by sa to dalo minimalne este o 100 usd lacnejsie kupit (samozrejme nove).

keby si moc chcel tak za 350 usd mas 4GB CF kartu

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Elf  |  08. 12. 2004 16:27

Tak to je nás víc. Neznám osobně nikoho, kdo by pracoval na linuxu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Franta Jetel  |  08. 12. 2004 22:18

Ja znam takovych lidi celou radu. Takove PDA bychom brali hned vsemi deseti. Bohuzel, jsme v Ceske Republice, kde MS a "Otec Internetu" natolik prorostl do vsech oblasti zivota, ze bude velmi tezke to zde na trhu prosadit.
Strasne me vzdy pobavi zasvecene reci o tom, ze Linux neni pro normalni uzivatele. Myslite, ze na PDA se chce od uzivatele, aby napr. konfiguroval ci kompiloval jadro ?? To se davno nechce ani po uzivatelich na desktopu. Ty bohate moznost nastaveni tam mate jaksi navic - pokud se vyznate, mate moznost do toho videt a leccos si prizpusobit, zoptimalizovat na miru.
Opravdu malo toho hodne z vas vi...Marketing MS vykonal opravdu (ze sveho pohledu) dobrou praci.
Je to velka SKODA, ze takoveto PDA u nas nelze koupit.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
cestovatel  |  09. 12. 2004 00:17

Myslim, ze nemate velke zkusenosti v oblasti IT (i kdyz se mozna mylim). Kdyz porovnam linux a winxxx platformu, tak napr. pro uzivatele typu sekretarka je linux vhodnejsi, protoze ma v zakladni instalaci vic her, nepusti ji do systemovych souboru a je podstatne levnejsi. Ted vazne :) To ze mate z linuxu panickou hruzu neznamena, ze to je tezke. Pokud zkusite nekterou z distribuci jako je fedora, suse, mandrake zjistite, ze instalace je stejne tezka ne-li lehci, nez instalace OS od M$. (minimalne je lehci o zadavani serioveho cisla nebo shaneni cracku). Za tu "smesnou" cenu v porovnani s komercni konkurenci jste schopen ziskat plnohodnotny OS s vybavenim pro kancelare i bezne domaci pouziti [treba i dooma3jku ;)]. Vsem kdo maji zajem vyzkouset si linux [take ustrasenejm remcalum] bych doporucil stahnout si nekterou z "live" distribuci. Tedy Linux, ktery startujete z CD, nepotrebujete misto na disku, nic mazat ani instalovat. Po spusteni muzete pracovat s office, internetit, komunikovat, prehravat multimedialni soubory, nejake mensi hry ci programovat..... Vse se vejde na jedno cd (netkere i na 8cm ci vizitkove). Kdo nezna nepochopi.

Kde a jakou live distribuci vyzkouset zjistite tady http://www.abclinuxu.cz/clanky/show/69003, pokud vam nebude neco jasne, dole je misto pro diskuzi. Coz je mimochodem u Linuxu bezna a podporovana zalezitost - komunikace: uzivatel<->tvurce sw.

Preji vsem pekny den :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Roumen  |  09. 12. 2004 09:53

Microsofti lobby funguje dobre.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
z00rg  |  08. 12. 2004 12:16

Srovnavat PocketPC s Linuxem muze jen opravdova lama!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Multimotyl  |  08. 12. 2004 01:08

Jen ho neumím nikde najít. Ani tady: http://www.techspot.com/vb/topic17156.html mi toho o něm moc neřekli...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor