Tak jako v posledních několika letech, i letos se všichni tři naši operátoři mohli těšit z bohaté vánoční a silvestrovské úrody rekordů v zaslaných textových i multimediálních zprávách a propojených hovorech. Jak byli letos vytížení?
Vyspělé komunikační technologie postupně mění zvyky a tradice. Tradiční papírové pohlednice s vánočním přáním nebo „Pé-efkou“ na nový rok se již pomalu vytrácí a jsou nahrazovány mnohem populárnějšími textovkami, multimediálními zprávami nebo e-maily.
Zastáncům tradiční „papírové“ komunikace se zdá elektronická forma neosobní a je prý jen výrazem toho, že lidé nemají ani čas na chvíli se zastavit a svým blízkým vybrat, napsat a poslat pohlednici. Ta je navíc již tradičním symbolem. Smutným faktem zůstává, že v dnešní uspěchané době se lidé obrací k rychlejšímu a pohodlnějšímu zasílání elektronických zpráv, právě z nedostatku času a lenosti. Jak jednoduché je hromadně rozeslat univerzální textovku opsanou z internetu celému příbuzenstvu zároveň.
Elektronické zprávy nemusí být jen nudné a neosobní. Kreativitě se meze nekladou a text ušitý na míru adresátovi, doplněný o obrázek či originální melodii, potěší určitě daleko více. Stejně jako pěkná pohlednice udělá daleko více radosti než korespondenční lístek s nápisem „Veselé Vánoce“.
Obzvlášť textové zprávy jsou velmi oblíbené. Se zvyšujícím se počtem uživatelů mobilních telefonů roste také počet rozesílaných zpráv na Štědrý den a na Silvestra, respektive Nový rok. Také letos byly prolomeny rekordy z let minulých a ukázalo se, že popularita textovek stále vzrůstá. Větší oblibě se také těší multimediální zprávy.
53 miliónů vánočních textovek
Štědrý den je z hlediska zasílání textových zpráv nejvytíženější. Druhým vrcholem je Silvestr, který však již značně zaostává. Letos si Češi poslali více než 53 miliónů textových zpráv, což znamená, že průměrně se z každé SIM karty poslalo pět zpráv.
Multimediální zprávy se zatím počítají na desetitisíce, ale jejich nárůst je u všech operátorů poměrně velký. Zajímavé je také rozdělení špiček, kdy je odesláno nejvíce zpráv. Zatímco textové zprávy lidé nejčastěji píší v dopoledních hodinách, multimediální zprávy se nejčastěji posílají ve večerních hodinách. Dá se tedy předpokládat, že se MMS zprávy nejčastěji používají k popisu vánoční nadílky. Přeci jen je lepší dárky vyfotit a namluvit k nim komentář, než všechno dlouze popisovat v několika textovkách.
Zákazníci našeho nejstaršího mobilního operátora letos odeslali na Štědrý den 20 milionů textových zpráv a více než 61 tisíc multimediálních zpráv. Lidé zprávy nejvíce posílali v době kolem desáté až jedenácté hodiny dopoledne a při největší zátěži bylo během jedné minuty SMS centry Eurotelu odbaveno až 33,5 tisíce zpráv.
Oskar přispěl k celkovému počtu svým podílem 12,2 milionu zaslaných textových zpráv z jeho sítě. V nejvíce zatížené minutě bylo odesláno až 20 tisíc zpráv. Špička přitom nastala až krátce po obědě.
Zákazníci T-Mobilu byli letos nejčilejší. Na Štědrý den poslali 20,7 milionu textových zpráv a multimediálních dokonce 88 tisíc. Nejvíce vytíženy byly SMS centra T-Mobilu v době mezi půl jedenáctou a půl dvanáctou hodinou dopoledne. V nejvíce vytížené minutě se předpokládá zátěž v podobě až 35 tisíc odeslaných zpráv.
Překvapující je fakt, že k dramatickému nárůstu posílaných zpráv se nijak zvlášť nepřipojil počet uskutečněných hovorů. U všech operátorů dochází jen k mírnému nárůstu oproti běžnému víkendovému provozu a lehkému zvýšení zátěže ve večerních hodinách.
Na Silvestra se více volá
Počet textovek rozeslaných na Silvestra a za první hodinu Nového roku je oproti Štědrému dni menší. Letos se celkem poslalo 32 miliónů textovek, což jsou přibližně tři pětiny vánoční zátěže. O to více se však telefonuje.
U Eurotelu se mohou pyšnit 13 miliony odbavených zpráv a téměř devíti miliony uskutečněných hovorů z vlastní sítě. Nejvytíženější hodinou byla samozřejmě první hodina Nového roku, kdy bylo uskutečněno přes jeden milion hovorů.
T-Mobile měl nejvíce práce. Z jeho sítě bylo odesláno přes 12 miliónů textových zpráv a 41 tisíc multimediálních. Zákazníci uskutečnili více než 12,5 milionu hovorů a v době největší zátěže, která nastala na Nový rok v době od 0:15 do 0:30, bylo odbaveno neuvěřitelných 1,1 milionu hovorů. Každou vteřinu tak bylo jen v síti T-Mobile navázáno 1244 spojení. Počet hovorů oproti loňsku sice mírně klesl, ale prodloužila se délka, což se projevilo zvýšeným provozem v síti.
Ani u Oskara si na Silvestra neodpočinuli. Celkem museli vypravit přes 7,1 milionu textových zpráv a o 2,5 násobek oproti loňsku vzrostl počet odeslaných multimediálních zpráv. Špička nastala samozřejmě opět přibližně čtvrt hodinu po půlnoci a trvala cca do jedné hodiny. Navíc bylo nutné odbavit 8,2 milionu hovorů. Pro srovnání, na Štědrý den bylo uskutečněno 5,5 milionu hovorů.
Každoroční testy mobilních sítí
Je bezesporu, že Štědrý den a Silvestr, respektive Nový rok, jsou pro sítě našich mobilních operátorů velkou zatěžkávací zkouškou. V loňském roce mohly takové špičkové zátěži konkurovat pouze finálové večery soutěže Česko hledá Superstar. Ve městech a nejvytíženějších oblastech byly sítě posilovány a nedocházelo tak k žádným závažným kolapsům a většina hovorů i v době největší zátěže byla odbavena.
Všichni operátoři se shodují v tom, že lidé na Štědrý den posílají více textovek a na Nový rok jsou větší zátěží telefonáty. Oproti loňsku se zátěž ve všech sítích opět zvýšila, ale čísla mnohdy můžou klamat. Oproti loňskému roku například nejsou do celkového počtu zaslaných zpráv započítávány zprávy o doručení.
Zajímavý je také vzrůstající podíl zahraničních účastníků připojených přes české sítě. Cizinců bylo letos v našich sítích na Štědrý den a na Silvestra přibližně o třetinu více. Vzrostl také počet hovorů českých zákazníků do zahraničních sítí.