Oživeno 13. ledna 2025 | V reakci na „odposlechovou“ kauzu Siri vydal Apple tiskové prohlášení, v němž ujišťuje, že jeho hlasová asistentka vždy chránila a bude chránit soukromí uživatelů.
„V Applu dbáme na ochranu uživatelských dat a při vytváření produktů a funkcí klademe velký důraz na inovativní technologie a techniky ochrany soukromí. To platí pro všechny naše produkty a služby včetně Siri, kterou jsme navrhli tak, aby zajišťovala ochranu soukromí uživatelů a stala se nejosobnějším digitálním asistentem,“ stojí v tiskovém vyjádření Applu.
Podle Applu data, která uživatel poskytl Siri, nikdy nebyla použita k vytváření marketingových profilů, ani k reklamním účelům. Apple zároveň vylučuje, že by data přeprodával jiným subjektům za peníze. Přesto chce ale zabezpečení soukromí dále vylepšovat: „Aktuálně pracujeme na vývoji technologií, díky kterým bude Siri chránit soukromí ještě více.“
Jak funguje Siri:
Zpracování dat přímo v zařízení
Siri je navržená tak, aby v zájmu ochrany uživatelů probíhalo co nejvíce zpracování údajů přímo v uživatelově zařízení. Apple chce touto cestou zajistit co nejosobnější uživatelskou zkušenost bez nutnosti přenášet a analyzovat osobní údaje na svých serverech. Když uživatel promluví na Siri nebo jí něco napíše, zpracování proběhne v zařízení, kdykoli je to možné.
Například když uživatel požaduje od Siri přečtení nových zpráv nebo když Siri nabídne návrhy prostřednictvím widgetů a vyhledávání pomocí Siri, ke zpracování dojde přímo v zařízení. Obsah konverzací se nikdy nedostane na servery Applu, protože splnění požadavku se obejde i bez toho. U podporovaných zařízení se hlas uživatele zpracuje kompletně v zařízení za použití Neural Enginu, pokud uživatel neudělí souhlas s jeho sdílení s Applem.
Minimalizace množství shromažďovaných dat
I když se Apple snaží provádět co nejvíce procesů v zařízení, určité funkce se bez napojení na servery Applu neobejdou. V takovém případě Siri použije k poskytnutí přesného výsledku co nejméně dat. Vyhledávání pomocí Siri ani požadavky na Siri nejsou žádným způsobem spojené s konkrétním osobním účtem u Applu. Ke sledování zpracovávaných údajů slouží náhodný identifikátor, což je dlouhý řetězec složený z písmen a číslic, který je spojený s jedním zařízením. K provázání uživatelovy identity prostřednictvím jeho účtu u Applu nebo telefonního čísla tedy nikdy nedochází. Apple neukládá zvukové záznamy interakcí se Siri, pokud uživatel neudělí výslovný souhlas k jejich použití ke zdokonalení Siri. A v těchto případech slouží pouze k tomuto účelu. Svůj souhlas mohou uživatelé navíc kdykoli odvolat.
Pokročilejší ochrana dat díky Apple Intelligence
Apple Intelligence slouží ke zdokonalení Siri. Vzhledem k tomu, že Apple Intelligence je navržená tak, aby chránila soukromí uživatelů, řada jejích modelů běží plně na zařízení. Na požadavky, které vyžadují přístup k větším modelům, využívá privátní cloudový computing, který rozšiřuje ochranu soukromí a zabezpečení iPhonů i na cloud a zpřístupňuje ještě víc inteligence. Když Siri použije privátní cloudový computing, údaje se neukládají, nejsou přístupné ani Applu a slouží pouze ke splnění daného požadavku.
Zdroj: Apple
Původní článek z 6. ledna 2025 | Apple se snaží budovat pověst neochvějného ochránce soukromí svých uživatelů. Přesto se ocitl v nemilé situaci a po letech soudních tahanic přistoupil na mimosoudní vyrovnání ve výši 95 milionů dolarů. Důvodem je žaloba, která Applu vytýká, že jeho hlasová asistentka Siri omylem nahrávala soukromé rozhovory. Navíc se tyto informace dostaly do rukou třetích stran, včetně inzerentů.
Kámen úrazu spočívá v technologii rozpoznání hlasu, která aktivuje Siri po vyslovení slovního spojení „Hej, Siri!“ Jenže Siri byla občas až příliš horlivá a zapínala se i ve chvílích, kdy se aktivovat neměla. Nahrávání mohl spustit například zvuk zipu nebo náhodně pronesená slova. A co je horší, některým uživatelům se později začaly zobrazovat reklamy na produkty, o kterých se bavili pouze v soukromí.
Co řekli před Siri, na to viděli reklamu
Právě tyto případy přiměly právní firmu Wood Law Firm v srpnu 2019 podat žalobu na Apple. Jeden z uživatelů uvedl, že po rozhovoru o teniskách Air Jordan se mu začaly zobrazovat reklamy na tyto boty. Další zmiňoval nabídky restaurace Olive Garden poté, co ji zmínil v rozhovoru s přáteli. Nejzásadnější byl případ, kdy si uživatel stěžoval na reklamu na chirurgický zákrok, který konzultoval pouze se svým lékařem.
Apple se odmítl přiznat k jakémukoliv pochybení, ale rozhodl se celou kauzu uzavřít mimosoudní cestou. Předložená dohoda zahrnuje možnost, že uživatelé ze Spojených států, kteří v období od 17. září 2014 do 31. prosince 2024 vlastnili zařízení s asistentkou Siri, mohou získat až 20 dolarů za každé zařízení (maximálně do počtu pěti kusů). Skutečná částka však bude záviset na počtu žadatelů. Apple dále v rámci dohody potvrdil smazání všech nahrávek Siri pořízených před říjnem 2019.
Jsou naše zařízení skutečně našimi pomocníky?
Celková částka 95 milionů dolarů působí jako vysoká suma, ovšem pro Apple jde o naprosto zanedbatelný výdaj – odpovídá zisku firmy za zhruba devět hodin. I tak však tato kauza vrhá stín na reputaci Applu. Vyrovnání musí ještě schválit soudce Jeffrey White.
Apple už v minulosti zavedl opatření, která mají chránit data uživatelů, a tvrdí, že nahrávky Siri byly využívány výhradně ke zlepšení služby. Whistlebloweři a žalobci však tvrdí, že skutečnost byla jiná. Od roku 2019 přišel Apple se změnami – například s možností vypnout nahrávání a dal uživatelům možnost rozhodnout se, zda chtějí sdílet údaje pro vylepšení služby.
Zdroje: reuters.com, bbc.com, apnews.com, gsmarena.com